انتقاد انگلیس از تهدید ترامپ علیه اماکن تاریخی ایران

سخنگوی نخست وزیر انگلیس روز دوشنبه پس از تهدید اخیر « دونالد ترامپ » رئیس جمهور آمریکا در زمینه هدف قرار دادن اماکن فرهنگی ایران گفت، این اقدام  نقض کنوانسیون‌های بین‌المللی است.

اخبار سیاسی - به نوشته روزنامه «گاردین»، سخنگوی «بوریس جانسون» نخست وزیر انگلیس  در مصاحبه با خبرنگاران بدون انتقاد مستقیم از ترامپ در زمینه حوادث رخ داده در روزهای اخیر گفت که  لندن از چنین اقدامی حمایت نخواهد کرد.

دونالد ترامپ روز یکشنبه تهدید کرد در صورت واکنش ایران به ترور سردار سلیمانی، آمریکا ده‌ها نقطه از جمله اماکن مهم فرهنگی ایران را هدف قرار می‌دهد. با وجود آنکه «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا تلاش کرد این اظهارات ترامپ را تصحیح کند، اما ترامپ دیروز بار دیگر بر این گفته تأکید کرد و مدعی شد که واشنگتن حق دارد این مراکز را هدف قرار دهد.

سخنگوی نخست وزیر انگلیس در ادامه گفت که در خصوص ممانعت از تخریب میراث فرهنگی، کنوانسیون‌های بین‌المللی وجود دارند و «شما می‌توانید کنوانسیون‌های بین المللی را بخوانید.»

این مقام دولت انگلیس ادامه داد: «محافظت از میراث فرهنگی در صورت  جنگ، در کنوانسیون ۱۹۵۴ لاهه عنوان شده است.»

به نوشته گاردین، سخنگوی نخست وزیر انگلیس در ادامه بدون انتقاد از حمله تروریستی روز جمعه که به شهادت سپهبد سلیمانی و جمعی دیگر منجر شد، گفت: «همکاری امنیتی نزدیک با آمریکا داریم. ما در تمام سطوح به طور منظم گفت‌وگو می‌کنیم.»

این مقام دولت انگلیس بار دیگر از ترور سردار سلیمانی حمایت کرده و گفت: «کشورها حق چنین اقدامی در دفاع از خود را دارند و آمریکا نیز به وضوح گفته که سلیمانی در طراحی یک حمله قریب الوقوع به دیپلمات‌ها و نظامیان آمریکا بود.»

این مقام انگلیسی در خاتمه از تاخیر ۶۸ ساعته بوریس جانسون در واکنش نشان دادن به تحولات چند روز اخیر دفاع کرد و گفت: «نخست وزیر روزهای جمعه، شنبه و یکشنبه با مقامات ارشد و وزرا در تماس بود. موضع دولت از سوی وزیر خارجه اعلام شد.»

سکوت نخست‌وزیر انگلیس در ترور سپهبد سلیمانی به دستور رئیس‌جمهور آمریکا، با انتقادهای شدیدی در داخل انگلیس مواجه شده است.