نظر تحلیلگر چینی در مورد خاورمیانه جدید

«وو بینگ بینگ» مدیر موسسه فرهنگ عربی و اسلامی دانشگاه پکن عصر امروز (سه شنبه) در نشست عمومی مجمع گفتگوی تهران «گشایش افق های جدید: موضوعات جاری و سناریوهای آینده» در محل دفتر مطالعات سیاسی و بین المللی وزارت خارجه طی اظهاراتی با بیان اینکه قدرت های خارج از منطقه هر کدام اهداف خاص خود را دارند، عنوان کرد: در چین این مباحث را داریم که آیا در منطقه بمانیم یا خارج شویم.

اخبار سیاسی - وی گفت: اگرچه آمریکا نقش مسلطی در سطح منطقه دارد و ایران نیز سیاست های خاص خودش را در منطقه با هدف تدوین یک ترتیبات جدید منطقه ای در سطح منطقه پیش می برد، ولی باید بدانیم کشورهای خارج از این منطقه به این منطقه تعلق ندارند، کشورهایی همچون کره، ژاپن، هند، مالزی، آفریقا و ... ولی نقش مثبت آنها می تواند به برقراری صلح و ثبات در منطقه کمک کند و همه این کشورها می توانند در این قضیه مشارکت داشته باشند.

این تحلیلگر چینی خاطرنشان کرد: عملکرد یکجانبه آمریکا یک پدیده بلندمدت است و نمی توان آن را یک شبه حل و فصل کرد. یکجانبه گرایی در ذهن مقامات و رهبران آمریکا نهادینه شده و آمریکا خود را به عنوان یک ابرقدرت می داند، ولی همزمان به کشورهای منطقه وابسته است.

وی بیان کرد: از سال ۲۰۱۱ با وقوع بهار عربی منطقه دچار تحولاتی شده و در دوره گذار خود قرار دارد، اما این دوره گذار در بسیاری از کشورهای منطقه از جمله کشورهای عربی حائز اهمیت است، چرا که با چالش هایی روبرو هستند از جمله در بسیاری از کشورها به لحاظ اقتصادی شاهد حذف سوبسیدها هستیم و این انتظاراتی را در افکار عمومی این کشورها ایجاد کرده است و همواره این چالش وجود دارد و باید با قابلیت هایی که داریم این چالش ها را از بین ببریم.

این تحلیلگر چینی خاطرنشان کرد: کشورهای منطقه باید اینگونه فکر کنند که چگونه دوره گذار را طی کنند تا به اهدافشان برسند.

مدیر موسسه فرهنگ عربی و اسلامی دانشگاه پکن خاطرنشان کرد: آمریکا و چین در دو مسیر قرار دارند. یک کشور به دنبال همکاری های اقتصادی است و کشور دیگر به دنبال برقراری صلح  و ثبات در سطح جهان؛ چین و آمریکا یک مسیر مجزایی را می پیمایند و همین مسئله چالش هایی را برای ما ایجاد کرده است. در حوزه های فناوری و تجارت شاهد رقابت ها و تنش هایی هستیم. به فضای لازم نیاز داریم که به راه حل مشترک دست یابیم و نمی توانیم رویکرد بدبینانه داشته باشیم و باید خوشبین باشیم.