دفاع مشروع در مقابل تروریسم دولتی آمریکا، حق قانونی ایران است

 قدرتعلی حشمتیان دبیرکل حزب مستقل و اعتدال ایران با اشاره به انتقام سخت سپاه پاسداران در حمله به پایگاه‌های آمریکا گفت: اقدام متقابل در برابر تروریسم دولتی آمریکا حق قانونی ما بود و اقدام سپاه پاسداران در حمله موشکی به پایگاه نظامی آمریکا در عراق نیز در انتقام خون سردارشهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی و سردارابومهدی المهندس وهمرزمانشان انجام شد که در راستای دفاع مشروط  انجام گرفته است.

اخبار سیاسی- او ادامه داد: عمل آمریکا حمله در خاک دولتی مانند عراق که عضو سازمان ملل متحد است، قطعا عنوان تروریسم دولتی حساب می‌شود.

 اقدام سپاه پاسداران براساس ماده ۵۱ منشور سازمان ملل متحد ومشروع بود

رئیس سابق خانه احزاب ایران در ادامه افزود: اقدام موشکی سپاه پاسداران بر اساس ماده ۵۱ منشور سازمان ملل متحد قانونی و مجاز و مشروع بود، علاوه بر این ایران در مقام اینکه چنین تحرکاتی تکرار نشود، از باب دفاع مشروع مطابق منشور سازمان ملل متحد این حق را دارد که از خود دفاع کند.

حشمتیان در تشریح حق دفاع مشروط ایران گفت: منشور سازمان ملل متحد مسئولیت اساسی حفظ صلح و امنیت بین‌المللی را برعهده شورای امنیت گذاشته است، منتها در شرایطی که حمله‌ای واقع بشود هم مطابق حقوق بین‌الملل عرفی که اسبق و مسبوق به تشکیل سازمان ملل است و هم برابر ماده ۵۱ منشور، مادام که هنوز شورای امنیت تصمیمی در این مورد نگرفته باشد، دولت مورد حمله حق دارد که با استفاده از نیروی نظامی ملی خودش دفاع مشروع کند، که به نظربنده، این اقدام یکی از مصادیق دفاع مشروع وقانونی بود.

 اقدام آمریکا مصداق تروریسم دولتی بود

نایب رئیس خانه احزاب ایران با بیان اینکه دولت عراق هیچ گاه اجازه‌ای به آمریکا برای اقدام نیروهایش علیه دولت دیگر نداده بود، اظهار کرد: سردار سلیمانی با مجوز قانونی وارد خاک عراق شد و عمل آمریکا تجاوز و تروریسم دولتی محسوب می‌شود. علاوه بر اینکه حتی  اگر تروریسم دولتی انجام می‌شد و شخصیتی که بدون اطلاع و آگاهی به کشور دیگر رفته بود ترور می‌کردند، باز هم دولت‌های مباشر در ترور، اقرار به این امر نمی‌کردند، اما دونالد ترامپ با افتخار اعلام می‌کند به دستور شخص خود او این کار انجام شده است.

رئیس، جبهه مستقلین و اعتدالگرایان گفت: تمام عقلا و صلح‌دوستان جهان با عمل ترامپ مخالف بوده ، آن را محکوم می‌کنند و اقدام متقابل ایران از مصادیق دفاع مشروع برابر ماده ۵۱ منشور سازمان ملل است. در هر موردی که صلح و امنیت بین‌المللی یا منطقه‌ای به‌خطر بیفتد برابر ماده ۲۴ منشور سازمان ملل متحد، مسئولیتش با شورای امنیت است و می‌توان به شورای امنیت شکایت کرد.

حشمتیان تاکید کرد: شورای امنیت باید حتمآ تشکیل جلسه دهد و تصمیم‌گیری کند و تصمیمات آن‌ها برابر ماده ۲۵ منشور برای تمام اعضا لازم‌الاجرا است و باید سریعا تصمیمی را که اعضای سازمان برابر تعهدی که قبلا کرده‌اند پذیرفته و اجرا کنند.

او افزود: با این‌حال در شرایطی که شورای امنیت تشکیل نشده و سکوت کرده، ایران همچنان از حق دفاع مشروع برخوردار است، چرا که ممکن است عدم اقدام ایران موجب تجری و تجاوز و اعمال زور طرف مقابل شود و از نو حرکات مشابه را انجام دهد.