نماینده ایران در سازمان ملل: آمریکا باید از منطقه خارج شود

  مجید تخت روانچی در برنامه " لقاء الیوم " (دیدار امروز) الجزیره با اشاره به اینکه " سردار سلیمانی به شکست داعش تحقق بخشید" ادعای آمریکا مبنی بر اینکه او تروریست بود را، محکوم کرد.

اخبار سیاسی- نماینده دائم کشورمان در سازمان ملل متحد گفت: دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا مشورت بدی دریافت و تصمیم ماجراجویانه ای در خصوص ترور ژنرال قاسم سلیمانی اتخاذ کرد.

او  افزود: واکنش ایران به این اقدام تروریستی آمریکا مبتنی بر "قانون بین المللی حق دفاع از خویشتن" است.

تخت روانچی تاکید کرد که اقدام بعدی ایران به عملکرد آمریکا بستگی دارد، زیرا اگر آمریکا واکنش نشان دهد ایران تماشاچی نخواهد ماند و پاسخ متفاوتی خواهد داد.

سردار سپهبد قاسم سلیمانی فرمانده شهید سپاه قدس و ابومهدی المهندس معاون سازمان نیرو‌های مردمی عراق به همراه ۸ تن دیگر بامداد جمعه گذشته در مسیر فرودگاه بغداد به دستور «دونالد ترامپ» رییس جمهوری آمریکا و با پهپاد ترور و به شهادت رسیدند.

لزوم  خروج آمریکا از عراق

نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد در ارتباط با درخواست خروج آمریکا از عراق توضیح داد: عراق و منطقه از حضور آمریکا ناخرسند هستند و در همین راستا هم  باید به مصوبه پارلمان عراق دال بر پایان حضور نظامی اش احترام بگذارد.

او مصوبه یاد شده در مجلس عراق را نتیجه طبیعی بیش از هفده سال اشغالگری عراق دانست.

روانچی همچنین از آمریکا خواست تا به طور کامل از منطقه خارج شود، زیرا عملکرد آنها به هیچ وجه قابل قبول نبوده است.

نماینده دائم کشورمان در سازمان ملل متحد افزود: چگونه می‌توان پذیرفت که آمریکا از فاصله دور به منطقه بیاید در حالی که کشور‌های آسیاس غربی آن را نمی‌نپذیرند؟ آمریکا باید منطقه را به کشور‌های آن واگذار کند تا مردم منطقه بتوانند با آرامش و بدون درگیری به زندگی خود ادامه بدهند.

این دیپلمات کشورمان عنوان کرد: ایران و کشور‌های خلیج فارس می‌توانند بدون دخالت آمریکا مشکلات خود را حل کنند.

 برجام همچنان در قید حیات است

تخت روانچی در ارتباط با پرونده هسته‌ای ایران و لغو توافقنامه هسته‌ای توسط دونالد ترامپ رییس جمهوری امریکا هم تاکید کرد: این توافقنامه نمرده است و همچنان در قید حیات است و تمامی اقدامات تهران در چارچوب تعیین شده اتخاذ شده است، زیرا برخی از مواد موافقتنامه هسته‌ای به ایران اجازه می‌دهد تا در صورتی که یکی از طرف‌های آن برای ایجاد یک نوع موازنه در توافقنامه اخلال به وجود آورد، به برخی از تعهداتش پایان دهد.

او در ادامه این مصاحبه تاکید کرد: ایران در صدد دستیابی به تسلیحات هسته‌ای نیست و این امر ثابت می‌کند که تهران به معاهدات بین المللی و توافق هسته‌ای متعهد است.

نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد افزود: تهران در صدد دستیابی به فناوری هسته‌ای جهت استفاده از آن در موارد مسالمت آمیز است و این حق برای ایران قانونی و تضمین شده است.

این دیپلمات کشورمان  تصریح کرد: ترامپ از ابتدای به قدرت رسیدن در صدد متوقف کردن توافق هسته‌ای بود و این کار را انجام داد.

تخت روانچی تاکید کرد: توافق هسته‌ای میان دو کشور منعقد نشد بلکه با کشور‌های متعددی بسته شد و مورد تایید شورای امنیت سازمان ملل متحدقرار گرفت و هیچ کشوری بی دلیل حق ندارد از آن خارج شود.