برکات شهادت حاج قاسم

  هفته گذشته (از جمعه ۱۳ دی تا چهارشنبه ۱۸ دی) هفته‌ای پرحادثه بود؛ از جنایت آشکار آمریکا در ترور سپهبد قاسم سلیمانی  و همرزمانش در فرودگاه بغداد تا تشییع پیکر‌های مطهر شهدای مقاومت در ایران و عراق که به منزله تجدید بیعت مردم منطقه با محور مقاومت بود و مصوبه پارلمان عراق و شاهکار سپاه ایران اسلامی در هدف قرار دادن پایگاه تروریست‌های آمریکایی در عین‌الاسد.

اخبار سیاسی- برآیند این اتفاقات، پیروزی شگرف محور مقاومت و سرسلسله‌دار آن یعنی ایران اسلامی بر شیاطین عالم به سرکردگی آمریکا بود.

 تبعات اتفاقات هفته گذشته، قطعا تا مدت‌ها معادلات منطقه را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد و فصل نوینی را در منطقه ژئواستراتژیک غرب آسیا رقم می‌زند. بی‌جهت نیست که تحلیلگران و آگاهان تصریح دارند که باید منطقه غرب آسیا را به دو تاریخ قبل و بعد از شهادت حاج قاسم تقسیم کرد. قطعا نکته کانونی تاریخ جدید، جمع شدن بساط آمریکای جنایتکار از منطقه ماست. این وعده‌ای است که حاملان جبهه مقاومت به منزله انتقام خون مطهر حاج قاسم بر روی آن تاکید کرده‌اند.

 نگاهی به اتفاقات سرنوشت‌ساز هفته گذشته

بامداد روز (جمعه ۱۳دی) در پی حمله هوایی نیرو‌های متجاوز و تروریست آمریکایی در نزدیکی فرودگاه بغداد، سرباز ولایت و امت اسلامی سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی فرمانده فداکار شجاع و بی‌نظیر نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پس از عمری مجاهدت، فداکاری و نقش‌آفرینی‌های ماندگار و پرافتخار در راه اعتلای اسلام و دفاع از قرآن و اهل‌بیت عصمت و طهارت علیهم‌السلام و سرافرازی ایران عزیز، به شهادت رسید.

 در این حمله جنایات‌بار آمریکایی‌ها، چند تن از همراهان حاج قاسم و فرماندهان و رزمندگان حشدالعبی قهرمان عراق از جمله مجاهد بزرگ ابومهدی المهندس نیز به شهادت رسیدند.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در همان صبح روز جمعه ۱۳ دی، در پیام مهمی شهادت سردار بزرگ و پرافتخار اسلام سپهبد حاج قاسم سلیمانی و همراهان ایشان بویژه مجاهد بزرگ ابومهدی المهندس را تبریک و تسلیت گفتند و با تأکید بر اینکه انتقام سختی در انتظار جنایتکاران خواهد بود، خاطرنشان کردند: خط جهاد و مقاومت با انگیزه مضاعف ادامه خواهد یافت، همه دلبستگان مقاومت خونخواه شهید سلیمانی هستند و ادامه مبارزه و دست یافتن به پیروزی نهایی کام قاتلان و جنایتکاران را تلخ‌تر خواهد کرد.

 اما در شرایطی که مردم ایران و سراسر دوستداران محور مقاومت در سطح منطقه و جهان از خبر شهادت حاج قاسم به دست شقی‌ترین آحاد بشر یعنی آمریکای جنایتکار در شوک بودند، استقبال بی‌نظیر از پیکر مطهر این سردار رشید امت اسلام و همرزمانش در عراق در روز شنبه ۱۴ دی، چشمان جهانیان را خیره کرد.

صبح روز شنبه ۱۴ دی بود که پیکر مطهر حاج قاسم و همرزمان والامقامش در عراق تشییع شد؛ ابتدا کاظمین و سپس بغداد؛ بعدازظهر و شب شنبه نیز کربلا و نجف میزبان پیکر ارباً اربای سردار رشید امت اسلام بود. استقبال میلیونی و خیره‌کننده مردم عراق از تشییع پیکر مطهر حاج قاسم، جهانیان را به شگفتی واداشت.

 این شگفتی از آنجایی نشئت می‌گرفت که آمریکایی‌ها و مزدورانشان طی ماه‌های اخیر توطئه‌های وسیعی را برای ایجاد اختلاف بین دو ملت ایران و عراق پیشه کردند و تلاش مذبوحانه‌ای برای هدایت اعتراضات معیشتی مردم عراق به سمت دشمنی با ایران و محور مقاومت داشتند، اما امتزاج دماء مطهر شهدای ایرانی و عراق جنایت آمریکا، بویژه سرداران والامقام یعنی شهیدان حاج قاسم و ابومهدی این توطئه آمریکایی‌ها را برای همیشه خنثی کرد و تشییع پیکر مطهر حاج قاسم و هرمزمانش در شهر‌های مختلف عراق که با حضور میلیونی عراقی‌ها به باشکوه‌ترین شکل ممکن برگزار شد، به منزله عقد اخوت دیگری میان ایرانی‌ها و عراقی‌ها بود.

 به همین سبب، «بری مک کافری» ژنرال چهارستاره آمریکایی در مصاحبه با شبکه «ام اس ان بی سی» گفت: دونالد ترامپ از مراسم تشیع ژنرال قاسم سلیمانی تا حد مرگ ترسید.

اما ۲۴ ساعت پس از تشییع باشکوه پیکر مطهر حاج قاسم سردار رشید امت اسلام بر دوش صد‌ها هزار نفر از مردم عراق، در روز یکشنبه ۱۵ دی، پارلمان عراق طی جلسه‌ای اضطراری، با استناد به مواد ۵۹ و ۱۰۹ قانون اساسی این کشور و وظیفه ملی و نظارتی خود در راستای حفظ امنیت و حاکمیت عراق بر اراضی و مردم این کشور با اکثریت آراء مصوب کرد که دولت عراق درخواست کمک از ائتلاف بین‌المللی مبارزه با داعش را فسخ کند و برای پایان دادن به حضور نیرو‌های آمریکایی در این کشور و جلوگیری از استفاده آن‌ها از حریم هوایی، زمینی و دریایی عراق اقدام کند و از آمریکا به دلیل تجاوزات و نقض خطرناک امنیت و حاکمیت عراق به سازمان ملل و شورای امنیت شکایت کند.

 اما در همان روز یکشنبه ۱۵ دی که پارلمان عراق، مصوبه‌ای انقلابی و ضدآمریکایی را به تصویب رساند، پیکر مطهر حاج قاسم و همرزمان والامقامش وارد ایران اسلامی شد. ابتدا مردم اهواز و سپس مشهد غوغایی میلیونی به پا کردند و در روز دوشنبه ۱۶ دی، چندین میلیون تهرانی، باشکوه‌ترین تشییع پیکر سه دهه اخیر را در مراسم وداع با سردار رشید امت اسلام برگزار کردند. در غروب روز دوشنبه ۱۶ دی هم مردم قم به تکریم حاج قاسم قیام کردند.

 در کرمان زادگاه حاج قاسم نیز در روز سه‌شنبه ۱۷ دی، جمعیت چندمیلیونی پیکر مطهر این سردار رشید امت اسلام را تشییع کردند. کثرت جمعیت تشییع کنندگان در کرمان به قدری زیاد بود که مراسم تدفین حاج قاسم را از روز سه شنبه ۱۷ دی به سحرگاه چهارشنبه ۱۸ دی موکول کرد.

 البته قبل از تدفین پیکر مطهر حاج قاسم، اتفاق مهمی رخ داد که در ادامه بدان خواهیم پرداخت. اما قبل از پرداختن به این موضوع، نگاهی داریم به تحلیل رسانه‌های خارجی پیرامون شکوه تشییع پیکر حاج قاسم در ایران و عراق؛ همان واقعه‌ای که از آن با عناوینی، چون «تجدید بیعت مردم ایران و منطقه با محور مقاومت» یا «رفراندوم آری به مقاومت» تعبیر شد و ژنرال ۴ ستاره آمریکایی، این واقعه را موجب وحشت ترامپ دانست.

در روز دوشنبه ۱۶ دی، که میلیون‌ها نفر در تهران، بزرگترین اجتماع بشری سه دهه اخیر دنیا را در وداع با سردار شهیدشان برگزار کردند؛ شبکه سی‌ان‌ان آمریکا با قطع برنامه‌های روتین خود به پوشش ویژه این مراسم پرداخت و با پخش سخنان «زینب سلیمانی» دختر شهید سلیمانی، از روزگار سیاه آمریکا در منطقه غرب آسیا سخن گفت.

 خبرگزاری‌های آسوشیتدپرس و رویترز نیز در خبر‌های جداگانه‌ای، جمعیت تشییع کنندگان تهرانی در مراسم وداع با حاج قاسم را چندمیلیونی دانستند. رویترز این جمعیت را مشابه جمعیتی دانست که در سال ۱۹۸۹ (۱۳۶۸) در مراسم تشییع امام خمینی (ره) شرکت کردند.

خبرگزاری فرانسه نیز ضمن اذعان به حضور میلیون‌ها نفر در مراسم تشییع پیکر حاج قاسم، از شعار‌هایی ضدآمریکایی این جمعیت میلیونی گزارش داد.

حتی شخصیت‌های هنری در آمریکا نیز در صفحات اجتماعی پرمخاطب خود به واقعه شگفت‌انگیز تشییع پیکر چندمیلیونی حاج قاسم در تهران اشاره کردند. «رابرت دنیرو» هنرپیشه مطرح سینمای آمریکا در صفحه شخصی خود با انتشار ویدئویی از این مراسم، خطاب به ترامپ رئیس رژیم آمریکا نوشت: «ترامپ نفهمید چه کاری کرده است».

به هر ترتیب، حضور میلیون‌ها نفر از مردم ۵ شهر ایران و ۴ شهر عراق در مراسم تشییع پیکر مطهر حاج قاسم و همچنین حضور صد‌ها هزاران نفری مردم در سایر شهر‌های ایران و منطقه اعم از شهر‌های کشور‌های لبنان، سوریه، یمن و فلسطین این پیام آشکار را به آمریکا مخابره کرد که محور مقاومت از پایگاه اجتماعی بسیار گسترده و محیرالعقولی برخوردار است. این گستردگی وسیع پایگاه اجتماعی محور مقاومت، مشروعیت اقدامات ضدآمریکایی رهبران و مجاهدان این محور را در بالاترین سطح ممکن قرار داده است؛ اقداماتی که رهیافتش خروج نظامی شرارت بار و فسادانگیز آمریکا از منطقه ماست.

 اما همانطور که در سطور بالا اشاره شد، بامداد چهارشنبه ۱۸ دی، پیش از تدفین پیکر مطهر حاج قاسم، اتفاق معناداری رخ داد؛ اتفاقی که طی ۵۰ سال اخیر بی‌سابقه بود و گواهی بر تغییر کلان وضعیت سیاسی – نظامی در منطقه غرب آسیا شد.

 ساعت یک و ۲۰ دقیقه بامداد روز چهارشنبه ۱۸ دی یعنی درست ۱۲۰ ساعت پس جنایت آمریکایی‌ها در ترور ناجوانمردانه حاج قاسم، وعده صادق مقامات کشورمان محقق شد و پایگاه آمریکایی عین‌الاسد در استان الانبار واقع در غرب عراق و نزدیک مرز سوریه، مورد اصابت حداقل ۱۵ فروند موشک از نوع موشک‌های فاتح و قیام نیروی هوافضای سپاه پاسداران قرار گرفت و حداقل ۸۰ نظامی تروریست آمریکایی در جریان درهم کوبیده شدن این پایگاه، تلف شدند.

 حمله غرورانگیز سپاه ایران اسلامی به پایگاه استراتژیک و مجهز تروریست‌های آمریکایی به لحاظ زمانبندی نیز حامل پیام برای واشنگتن بود؛ این حمله با موشک‌های نقطه‌زن و بالستیک از قلب ایران به قلب پایگاه عین‌الاسد آمریکایی‌ها در استان پهناور الانبار در ساعت یک و بیست دقیقه بامداد روز چهارشنبه ۱۸ دی صورت گرفت؛ یعنی همان ساعتی که تروریست‌های آمریکایی پنج روز پیش از آن، خودرو حامل سردار سلیمانی را مورد حمله ناجوانمردانه قرار دادند. همچنین این حمله پیش از تدفین حاج قاسم صورت گرفت که این امر هم نشانه و پیام قاطع و معناداری با خود داشت که به آمریکا مخابره شد.

 اما در اهمیت پایگاه «عین‌الاسد» آمریکا که مورد اصابت موشک‌های غرور‌انگیز سپاه ایران اسلامی قرار گرفت همین کافی است که بدانیم، این پایگاه یکی از استراتژیک‌ترین و مجهزترین پایگاه‌های آمریکا در بین ۸۰۰ پایگاه نظامی این کشور در خارج از خاک آن محسوب می‌شود. «عین الاسد» را پایتخت آمریکا در عراق می‌دانستند و در بین ۶ هزار نیروی نظامی تروریست آمریکایی حاضر در عراق، زبده‌ترین نیرو‌های آمریکایی در عین‌الاسد مستقر بودند.

 حمله ایران به عین‌الاسد، سیاستمداران و کارشناسان زبده نظامی غربی و صهیونیستی را انگشت به دهان کرد. «دبکا» پایگاه اینترنتی نظامیان صهیونیستی در همین رابطه با اشاره به تصاویرهوایی که شرکت ماهواره‌ای تجاری پلنت لبز اینک (Planet Labs Inc) از «عین الاسد» منتشرکرده نوشت: پنج ساختمان با دقت عالی هدف قرار گرفته وتخریب شد. از سال ۱۹۵۰ تاکنون برای اولین بار یک پایگاه نظامی آمریکا مورد حمله قرار گرفت و نتوانست در برابر مورد هدف قرار گرفتن، واکنشی از خود نشان دهد. مواضع اسرائیل نیز در برابر موشک‌های بالیستیک نقطه‌زن ایران به همان اندازه عین‌الاسد، آسیب‌پذیر است.

 یک تحلیلگر نظامی سرشناس آمریکایی به نام «دارا ماسیکوت» نیز در صفحه توئیترش نوشت: حمله موشکی ایران به عین‌الاسد با توجه به نقاط اثر آن، برخلاف تبلیغات مقامات پنتاگون و کاخ سفید، به هیچ وجه نمادین نبود.

 ترامپ رئیس رژیم آمریکا، که در روز یکشنبه ۱۵ دی طی توئیت‌هایی تهدید کرده بود اگر ایران به ترور قاسم سلیمانی واکنش نشان دهد، ۵۲ نقطه از ایران از جمله اماکن فرهنگی را هدف قرار می‌دهد، روز چهارشنبه حوالی ساعت ۸ شب به وقت تهران، یعنی پس از ۱۹ ساعت از حمله قدرتمندانه ایران به پایگاه تروریست‌های آمریکایی در عین الاسد، در صفحه تلویزیون ظاهر شد و در شرایطی که صدایش لرزان بود و دستهایش می‌لرزید، تلویحا گفت: واکنشی به حمله ایران نشان نمی‌دهیم و مایلیم با ایران بر روی اشتراکات کار کنیم.

بسیاری از سیاستمداران و تحلیلگران آمریکایی این نطق ترامپ را نشانه ضعف و استیصال آمریکا در برابر قدرت ایران دانستند و از عقب‌نشینی محسوس ترامپ از مواضع ضدایرانی‌اش سخن گفتند. «مایک لی» سناتور جمهوریخواه ایالت «یوتا» در مورد این نطق ترامپ گفت: «بدترین سخنرانی که در این ۹ سال حداقل درخصوص مسائل نظامی شاهد بودم، همین سخنان ترامپ در مورد حمله ایران به عین‌الاسد بود».

اما بی‌تردید حمله به عین‌الاسد، آن انتقام سختی که وعده‌اش داده شده نیست؛ به تعبیر مقام معظم رهبری این فقط یک سیلی بود؛ انتقام سخت از آمریکا، جمع کردن بساط فسادانگیز و شرارت بار این رژیم شیطانی از منطقه غرب آسیا است.

 مقام معظم رهبری در روز چهارشنبه ۱۸ دی در دیدار مردم قم با اشاره به حملات موشکی به پایگاه‌های نظامیان تروریست آمریکا در عراق گفتند: بحث انتقام بحث دیگری است، دیشب یک سیلی به آن‌ها زده شد، اما در مقام مقابله، این اقدامات نظامی به این شکل کفایت نمی‌کند بلکه باید حضور فسادبرانگیز امریکا در منطقه تمام شود.

سردار حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه نیز در روز پنج شنبه ۱۹ دی در تشریح عملیات موشکی علیه پایگاه تروریست‌های آمریکایی در عین‌الاسد عراق گفت: اقدام نیروی هوافضای سپاه در وارد آوردن ضربات موشکی به یکی از پایگاه‌های آمریکا در عراق آغاز یک عملیات بزرگ بود؛ این حرکت در کل منطقه ادامه پیدا خواهد کرد و همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند انتقام خون شهید سلیمانی و سایر شهدای جبهه مقاومت، اخراج آمریکایی‌ها از منطقه خواهد بود.

 سید حسن نصرالله نیز روز یکشنبه ۱۵ دی در سخنرانی خود گفت: تنها قصاص عادلانه در مقابل ترور سردار سلیمانی خروج آمریکایی‌ها از منطقه است.

 «قیس خزعلی» دبیرکل جنبش عصائب اهل‌‎الحق عراق نیز تاکید کرده که به کمتر از اخراج تمام نیرو‌های آمریکایی از عراق راضی نمی‌شویم.

«عبدالملک الحوثی» رهبر انصارالله یمن نیز روز چهارشنبه ۱۸ دی طی یک سخنرانی عمومی در اجتماع بزرگ مردم یمن گفت: حمله موشکی ایران به پایگاه آمریکایی‌ها آغاز مسیری بزرگ و موفق برای ریشه کنی سلطه آمریکا از منطقه است.

 همانطور که مشاهده می‌شود، مطالبه خروج فسادانگیز و شرارت‌بار آمریکا از منطقه غرب آسیا به یک مطالبه عمومی تبدیل شده است؛ هم رهبران جبهه مقاومت و هم مردم کشور‌های منطقه خواهان اخراج آمریکایی‌های درنده خو و تروریست هستند؛ امر مبارکی که به برکت خون مطهر حاج قاسم و همرزمان والامقامش با قدرت ایمان و اقتدار نظامی و سیاسی ایران اسلامی و پیروان منطقه‌ای جبهه مقاومت در حال تحقق است.