گفت و گویی متفاوت با همسر منوچهر متکی

به گزارش افکارنیوز، آنچه در ادامه می آید گفت وگوی خبرآنلاین با طاهره نظری همسر منوچهره متکی وزیر سابق امور خارجه است که در پایان سال بار دیگر ماجرای عزل همسرش به میان رسانه ها کشیده شد. پاسخ های رئیس جمهور درباره عزل متکی با واکنش تند منوچهر متکی مواجه شد.آنچه در این گفت وگو خواهید خواند ماجرای عزل وزیر امور خارجه ایران از دریچه نگاه همسرش است.او یکی از نامزدهای انتخابات مجلس نهم نیز بود.

پیش بینی می کردید روزی ایشان وزیر یکی از مهمترین وزارتخانه های کشور بشوند؟
خیر.

همسر یک دیپلمات بودن چه مشکلاتی داشته است؟
البته هر حضوری، شیرینی ها و تلخی ها را در کنار هم دارد و این دو را باید در کنار هم دید. در ابتدای ازدواج، شرط آقای متکی این بود که بنده مانع ایشان در خدمت به انقلاب نباشم که پذیرفتم.

شما به عنوان همسر یک دیپلمات سفر های زیادی داشتید. در ملاقات های که با همسران وزرای خارجه کشور های دیگر داشتید، زنانی بودند که به دلیل یک ویژگی خاص در ذهن شما به عنوان همسر یک دیپلمات باقی مانده باشد؟

در ابتدا ما میزبانی برخی از وزاری خارجه را در سال ۸۴ داشتیم و شاید یکی از انگیزه هایی که باعثشد بنده به طور کامل در وزارت خارجه مامور شوم، این بود که همسران وزرای امورخارجه و هیات هایی که زنان در آنها حضور داشتند به ایران می آمدند و طبق پروتکل های دیپلماتیک لازم بود که بنده هم به عنوان همسر وزیر امور خارجه حضور داشته باشم. نکته جالب این سفر ها این بود که نگاهی راکه زنان این کشور ها قبل و بعد از سفر به ایران داشتند، کاملا متفاوت بود و به تعبیری از زمین تا آسمان فرق می کرد و خودشان می دیدند تصویری که رسانه های غربی از ایران و زنان ایرانی ارائه می کردند، اصلا صحت ندارد واین موضوع برایشان جالب توجه بود.

از میان همسران وزاری خارجه از کدام یک خوشتان آمد؟
همسران وزاری خارجه اندونزی و مالزی.

چه ویژگی در این افراد وجود داشت که برای شما جالب بود؟
کنجکاوی آنان نسبت به زن مسلمان ایرانی حتی به پوشش ما و دیگر اینکه معمولا فعالیت آنها درحوزه موسسات غیر دولتی و در قالب فعالیت های عام المنفعه است.

بهترین خاطره دوران وزارت همسرتان چه بوده است؟
همراهی با آقای متکی همه اش خاطره است.

بدترین خاطره از دوران وزارت همسرتان؟
هیچ خاطره بدی نمی بینم. در جایگاه جدید فرصتی برای سازندگی خود ایجاد شد که سعی کردم از آن استفاده کنم.

عزل آقای متکی جزو خاطرات تلخ شما نیست؟
به نظرم این اتفاق، یک دوره سازندگی برای ما بود. و یک دوره آزمایش برای کسی که احساس می کند اگر خالص و مخلص قدم برداشته باید از این امتحان هم سر بلند بیرون بیاید. چون اگر غیر از این بود باید تردید می کردم

چگونه از عزل ایشان مطلع شدید؟
بنده در اداره کل امور بین المل زنان وزارت خارجه بودم. فکر می کنم ۵ بعد از ظهر بود که به بنده زنگ زدند که در زیر نویس شبکه خبر، خبری درباره برکناری آقای متکی اعلام شده است. آیا شما از این امر مطلع هستید؟ بنده اصلا در جریان نبودم، اما چون زیر نویس خبر بود عرض کردم اگر هم این خبر درست باشد، ما راضی به رضای خدا هستیم. بعد رفتم و دو رکعت نماز شکر خواندم و عرض کردم خدایا شکر که تا امروز تکلیفی بر دوش ما بود، برداشته شد.

از آنجا که آقای متکی در دوران وزارتشان زیاد سفر می رفتند، ایشان را چند وقت یک بار می دیدید؟
بنده ایشان را کم می دیدم. البته بیشتر سفر های ایشان کوتاه بود و زود به کشور باز می گشتند.

به عنوان همسر وزیر امور خارجه، با ایشان زیاد سفر داشتید؟
نمی شود گفت زیاد ولی برخی از این سفر ها همچنان که عرض کردم لازم بود که بنده حضور داشته باشم که آن هم به دلیل پروتکل های بین الملی بود. از طرف دیگر به عنوان همسر وزیر امور خارجه ایران فکر می کردم ماموریتی دارم که در این سفرها باید از آن استفاده کرد. بنابراین از سفارتخانه های جمهوری اسلامی درخواست می کردم در سفرها ملاقاتهایی درحوزه زنان با همتایانم ترتیب دهند. البته همه این ملاقات ها افتخاری بود و بنده به همراه آقای متکی به عنوان ماموریت تعریف نشدم و به این لحاظ به وزارت امورخارجه دینی ندارم.

زمانی که ایشان بعد از عزلشان به کشور بازگشتند، اولین صحبتی که بین شما و ایشان در منزل رد و بدل شد، چه بود؟
به ایشان تبریک گفتم و عرض کردم «شاید مصلحت خداوند در این بود که دوران کاری شما این طور به پایان برسد و نوعی امتحان برای شما بود».

عزل ایشان برایتان ناراحت کننده نبود؟
نه، امام راحل جام زهر نوشید اینها که در مقابل آنها چیزی نیست.

واکنش ایشان به صحبت شما چه بود؟ چه به شما گفتند؟
ایشان لبخند زدند. یک ویژگی آقای متکی صبوری و خوش رفتاری و خوش اخلاقی ایشان است. ایشان با مسائل خیلی هیجانی برخورد نمی کنند.

رفتارشان در محیط خانواده هم به همین شکل است؟
نه، در محیط خانه خیلی ساده و بی تکلف هستند. البته بالاخره ایشان در جایگاهی قرار داشتند که مثل بقیه افراد نمی توانسند آنچه در دلشان است، به زبان بیاورند اما ما می توانیم به عنوان همسر اینها را متوجه شویم.
الان خوشحال هستید که همسرتان وزیر نیست؟
راضی به رضای خدا هستیم. ما برای این نظام کیسه ای ندوختیم که اگر از این سال تا این سال که خدمت کردیم، باید حتما به اینجا برسم. هر چه خدا بخواهد ما راضی به رضای او هستیم. این را هم به عنوان همسر ایشان اضافه کنم که ایشان در زندگی مشترکمان چیزی را با نگاه مادی برای خودشان نخواستند.

یکی از کاربران خبرآنلاین از شما سوال کردند که از شنیدن نام «سنگال» چه حسی به شما دست می دهد؟
هیچ. جایگاه های بزرگ ریسک بزرگ دارد و افتان و خیزان های بزرگ هم دارد اما در لایه های درونی که هر کس باید خود را محک بزند که چقدر می تواند از این آزمون سر بلند بیرون بیاید.

کاربر دیگری از شما پرسیده است که چه شده که همسر شما بعد از عزل، مقابل رئیس جمهور قرار گفتند. شیوه خدمت احمدی نژاد تغییر کرد یا ماجرا چیز دیگری است؟
بنده فکر می کنم آیندگان بهتر بتوانند در این زمینه قضاوت کنند.