حمله سایبری آمریکا علت سرنگونی هواپیمای اوکراینی؟

اخبار سیاسی- چهارشنبه هفته گذشته یکی از سخت ترین روزها برای ایران اسلامی بود، پس از آنکه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در پاسخ به جنایت ایالات متحده آمریکا در ترور شهید سردار حاج قاسم سلیمانی ، پایگاه آمریکا را در عین الاسد عراق موشک باران کرد، خبر رسید هواپیمای اوکراینی سقوط کرده و منجر به از دست دادن عده ای از ایرانیان شده ایم.

به گزارش افکارنیوز، اما روز شنبه سخت تر و ناراحت تر کننده تر از این خبر این بود که ستاد کل نیروهای مسلح طی یک بیانیه ای اعلام کرد که هواپیمای اوکراینی هدف موشک خودمان قرار گرفته و خطای انسانی باعث سرنگون شدن این هواپیما شد.

علت سقوط هواپیمای اوکراینی

سردار حاجی زاده فرمانده هوافضای سپاه پاسداران نیز در نشستی خبری ضمن قبول مسئولین حادثه دلخراش سقوط هواپیمای اوکراینی گفت که موقعی که اطمینان پیدا کردم که این اتفاق افتاده واقعا برای خودم آرزوی مرگ کردم که ای کاش می مردم و چنین حادثه‌ای را شاهد نبودم.

وی درباره نحوه اشتباه و خطای انسانی در ماجرای سقوط هواپیمای اوکراینی را اینگونه می گوید که سامانه پدافندی در ساعت ۱۲ شب در منطقه غرب تهران مستقر می‌شود؛ هواپیمای اوکراینی از فرودگاه امام خمینی (ره) بلند می‌شود؛ با توجه به اطلاعاتی که به این اپراتور داده بودند که وضعیت جنگی است و موشک کروز شلیک شده، اپراتور سامانه این هواپیما را کروز تشخیص می‌دهد. این اپراتور موظف بوده تماس و تاییدیه بگیرد. خبط این اپراتور هم از همین نقطه است منتها ظاهرا سیستم ارتباطی‌اش با اختلال مواجه بوده است؛ یا سامانه‌های جمینگ باعث این اختلال شده یا شبکه شلوغ بوده است. به هر ترتیب این اپراتور نمی‌تواند ارتباط بگیرد و ۱۰ ثانیه فرصت تصمیم‌گیری داشته؛ به هرحال می‌توانست بزند یا نزند. در این شرایط متاسفانه این تصمیم بد را می‌گیرد و درگیر می‌شود و موشک شلیک می‌شود و هواپیما مورد اصابت قرار می‌گیرد. هواپیما مسیری را برمی‌گردد و نقطه اصابت بر زمین نیز بر روی نقشه مشخص است.

بیشتر بخوانید:

علت وقوع حادثه هواپیمای اوکراینی ریشه در دانش «سایبرنتیک» دارد

نکته مهم و پیچیده در این خصوص این است که به اپراتور در سیستم یکپارچه اطلاع داده بودند که موشک کروز شلیک شده و از سوی دیگر ارتباط این اپراتور قطع می شود و منجر به این حادثه شده است.

پس از این اعلام که همراه با شجاعت و صداقت سردار حاجی زاده بوده است، اتفاقاتی رخ می دهد که بسیار مشکوک می باشد و رضیه دست داشتن خود آمرکایی ها را در سقوط هواپیمای اوکراینی تقویت می کند.

ابهامات در سقوط هواپیمای اوکراینی

اولا فیلمی از زمان ضربه خوردن و سرنگونی هواپیمای اوکراینی توسط نیویورک تایمز منتشر شده بوده که در این فیلم جالب است که فردی که فیلم میگیرد از لحظه قبل از اصابت موشک در حال فیلمبرداری بوده و هیچ واکنشی نیان نمی دهد، جالب اینجاست این فیلم اولین بار توسط یکی از عوامل ایران اینترنشنال که شبکه سعودی است منتشر می شود و سپس نیویورک تایمز آن را منتشر می کند.

سقوط هواپیمای اوکراینی

نکته سوال برانگیز اینجاست چگونه این فرد از چنین حادثه ای اطلاع داشته است؟

از سوی دیگر پس از این حادثه و بیانیه ستاد کل نیروهای مسلح تمامی دشمنان نظام و انقلاب به شکلی هدفمند و یکپارچه شروع به توطئه کرده و برخی شعارهای ساختار شکنانه را علیه نظان جمهوری اسلامی پر رنگ کرده و در داخل نیز عده ای این خوراک را برای آنها تهیه کردند.

همچنین آمریکایی ها که از پس از شهادت حاج قاسم سیمانی وحدت یکپارچه ایرانی ها را دیده بودند و حتی ترامپ تهدید به زدن 52 نقطه فرهنگی ایران کرده بود ناگهان مواضعش عوض شد و اعلام کرد در کنار اغتشاشگران ایستاده است.

همچنین سفیر انگلیس نیز در این تجمعات غیر قانونی حضور پیدا می کند که به گفته شاهدان عینی در حال هدایت برخی آشوب ها بوده و بازداشت می شود که با پیگیری های وزارت امور خارجه وی آزاد می گردد.

حمله سایبری باعث سقوط هواپیمای اوکراینی شد؟

در همان زمان اولیه اعلام خبر خطای انسانی در سرنگونی هواپیمای اوکراینی عده ای این فرضیه را مطرح کردند که شاید در این اوضاع آمریکا و همدستانش با حمله ای سایبری توانسته اند کنترل سامانه پدافند هوایی را در دست بگیرند و در جنگ الکترونیک باعث چنین فاجعه ای شوند.

حمله سایبری

 تا اینکه امروز آزمایشگاه پژوهشی فضای سایبر دانشگاه تهران با صدور بیانیه ای اعلام کرد که این ماجرا یک خطای انسانی نبوده بلکه سانحه بر اساس عملیات فریبی رخ داده که آمریکایی ه با حمله سایبری کنترل سامانه پدافند هوایی موشکی ایران را در دست گرفته بودند.

متن این بیانیه به شرح زیر است:

ملت شریف و بزرگ ایران عزیز؛

به‌دنبال سانحه‌ دلخراش هواپیمای مسافربری ایران- اوکراین که باعث داغی بزرگ بر پیکره ملت عزیز و به‌خصوص جامعه علمی و دانشگاهی شده و سوگ شهادت پرافتخار سردار رشید اسلام سپهبد حاج قاسم سلیمانی را دوچندان کرده است، ضمن عرض تسلیت به بازماندگان و خانواده‌های شریف شهدای این سانحه و ملت بزرگ ایران؛ در خصوص چگونگی وقوع این سانحه از جنبه فنی و تخصصی، موارد زیر به اطلاع می‌رسد:

با اتکا به بیانیه ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران و توضیحات سردار سرتیپ پاسدار حاجی‌زاده، فرمانده محترم نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در تاریخ ۲۱ دی ۱۳۹۸ و همچنین با عنایت به اسناد راهبردی ایالات متحده‌ آمریکا و بررسی علمی و فنی موارد مشابه نظیر خطای سامانه‌ پدافند موشک ی سوریه در سال ۲۰۱۸، شلیک موشک به هواپیمای MH-۱۷ مالزی بر فراز اوکراین در سال ۲۰۱۴ و حمله‌ سایبری به هواپیمای AC۱۳۰s و EC۱۳۰s آمریکا توسط روسیه در سال ۲۰۱۸؛ این نتیجه علمی با قطعیت اعلام می‌شود که سانحه رخ‌داده به‌دلیل اعمال عملیات فریب بر سیستم فرماندهی و کنترل سامانه پدافند موشکی ایران واقع شده و نقش خطای انسانی در آن منتفی است.

مستندات علمی درباره حمله سایبری به پدافند هوایی

از سوی دیگر بررسی تجهیزات جنگ سایبری ارتش آمریکا نظیر هواپیماهای «آواکس» و «ریوِت جوینت» حاکی از آن است که موارد مذکور اساساً به‌منظور چنین اقداماتی طراحی، تولید و به‌کارگیری شده است و این تجهیزات در اغلب منازعات نظامی از سوی ارتش جنایتکار آمریکا مورد استفاده قرار گرفته‌اند. به نظر می‌رسد این بار نیز آمریکا در قالب یک عملیات نظامی سایبری با چنین اقدامی باعث شده که هواپیمای مسافربری به‌عنوان موشک کروز در سامانه‌ پدافند، شناسایی شده و مورد هدف واقع شود.

به‌طور دقیق‌تر علت وقوع عملیات فریب فرماندهی و کنترل که ریشه در دانش سایبرنتیک دارد، استفاده‌ تمامی کشورها از استانداردهای بین‌المللی در حوزه محاسبات، ارتباطات و کنترل است که موجب می‌شود علی‌رغم طراحی و تولید سامانه‌های پدافند موشکی توسط کشورهای مختلف، حفره‌ فنی برای ایالات متحده آمریکا ـ که طراح استانداردهای بین‌المللی و پروتکل‌های مربوطه است ـ همواره باز و دسترس‌پذیر باشد.

به‌عبارت دیگر اگر تمامی اجزای یک سامانه پدافند موشکی و به‌طور کلی هر سامانه مبتنی بر C۴I  به‌صورت کاملاً بومی طراحی و تولید شود اما از استانداردهای بین‌المللی (پروتکل‌های عمومی) برای عملکرد آن استفاده گردد، ظرفیت تهدیدپذیری سامانه به میزان چشمگیری افزایش می‌یابد.

بر این اساس در شرایط مشابه هر کاربر انسانی همان اقدامی را انجام خواهد داد که در سانحه اصابت موشک به هواپیمای مسافربری اوکراین واقع شد، زیرا این خطا نه به‌دلیل اشتباه در تصمیم‌گیری بلکه به‌دلیل اعمال عملیات فریب فرماندهی و کنترل بر سامانه‌ پدافند موشکی واقع شده است. از این رو مسئولیت سانحه‌ تأسف‌بار رخ داده به‌صورت مستقیم متوجه رژیم جنایتکار آمریکاست و این جنایت بزرگ نیز به سیاهه‌ جنایت‌های بی‌پایان این ام‌الفساد قرن اضافه می‌شود.

از سوی دیگر اما دانشگاه تهران در خصوص این بیانیه اطلاعیه ای صادر کرد و نوشت: این بیانیه را بایستی به عنوان یک فرضیه ارائه شده توسط یکی از اعضای هیأت علمی دانشگاه تلقی کرد که هنوز مراحل بررسی و تأیید دانشگاه را سپری نکرده است.

بدیهی است دانشگاه تمامی فرضیه‌های محتمل درباره این موضوع را با استفاده از داده‌های متقن مورد بررسی قرار داده و در صورت تأیید، نظر رسمی خود را اعلام خواهد کرد.

حالا باید در بررسی های مختلف علمی و نظامی منتظر بود و دید آیا احتمال حمله سایبری آمریکا درست است.

مصطفی حسینی