آثار حضور آمریکا در منطقه تفرقه افکنی و ممانعت از تعاملات سازنده کشور‌ها بوده

 منوچهر متکی وزیر اسبق امور خارجه کشورمان درباره خروج  نیروهای نظامی  آمریکا از منطقه اظهار کرد: خروج آمریکا از منطقه شعار و موضع اصولی جمهوری اسلامی ایران طی سالیان متمادی به ویژه ماههای اخیر بوده که در فرصت‌ها و تحولات مختلف بیان شده است.

اخبار سیاسی- او ادامه داد: آمریکا آغازگر و شریک بسیاری از جنگ ها‌ی منطقه به ویژه دردو دهه گذشته بوده و علاوه بر آن حضور مداخله گرایانه واشنگتن موجب شده که همکاری های سازنده کشور‌های منطقه در حفظ منافع و امنیت خودشان در چارچوب‌های پیمان‌های منطقه‌ای، تعاملات با یکدیگر جلوگیری شود در واقع آمریکا عامل اصلی تفرقه و مسئله سازی در کشور‌های منطقه بوده است.

متکی افزود: حوادث اخیر به ویژه اقدام تروریستی دولت آمریکا و به شهادت رساندن دو مقام عالی رتبه نظامی ایران و عراق در سفر رسمی سردار سلیمانی به آن کشور که در نقض آشکار با قوانین و حاکمیت عراق بر سرزمین خودشان است، طرح این خواسته به حق مردم و برخی از دولت‌های منطقه مبنی بر خروج آمریکا از منطقه  را جدی‌تر و ضروری‌تر کرده است.

او اضافه کرد: مصوبه مجلس عراق در رابطه با  لزوم خروج نیرو‌های آمریکایی ها از این کشور و آغاز مراحل اجرایی آن از سوی دولت عراق گام عملیاتی مهمی در این زمینه تلقی می‌شود. اینکه گفته می‌شود آمریکا امنیت را به کشور‌ها برگردانده اما به طور قطع در افغانستان، عراق، سوریه، یمن و لبنان همچنین سرزمین‌های اشغالی آمریکا مستقیما  یا توسط متحدان خود عامل ناامنی‌های اصلی در این مناطق بوده است، آمریکا پس از حمله به افغانستان مدعی بود که برای امنیت در این کشور حضور پیدا کرده است. در همین راستا هم می‌توانید امنیت امروز افغانستان را با قبل از ورود آمریکایی‌ها  مقایسه کنید.

وزیر اسبق خارجه کشورمان ضمن یادآوری صحبت‌های حامد کرزای رئیس جمهور پیشین افغانستان یادآور شد: آمریکایی‌ها با آوردن عناصر بلک واتر، نیرو‌های تروریست در افغانستان را به عنوان محافظ  در پایگاه‌های خود به کار می‌گیرند و شب‌ها اعضا همین گروه اقدامات تروریستی را برای آمریکایی‌ها انجام می‌دهند.

متکی ادامه داد: درعراق شواهد بسیاری که اخیرا در مصاحبه‌های بسیاری از مسئولین بیان شده آمریکا پس از استقرار خود در عراق منشأ بسیاری از ناامنی‌های عراق چه اقدامات تروریستی و چه انفجاری در این کشور قبل از پدیده داعش و چه در طول حضور داعش در منطقه داشته است بنابراین آمریکا حتما نمی‌تواند مدعی آوردن امنیت و ثبات به منطقه باشد.

او تصریح کرد: در مسئله فلسطین سرکوب فلسطینیان در طول موجودیت نامشروع رژیم صهیونیستی صرفا به پشتوانه آمریکا و برخی از محور‌های غربی بوده است بنابراین دستاورد و آورده غرب برای منطقه ما از یک سو چپاول ثروت‌ها و امکانات و از سوی دیگر سرکوب و نهایتا ناامنی برای منطقه است.

دیپلمات کشورمان یادآورشد: معتقدم ایران و عراق باید شکایت از آمریکا را در دادگاه‌های بین المللی لاهه با انتخاب تیم حرفه‌ای و انقلابی از وکلای دو کشور و وکلای حاذق بین المللی به جرم اقدام به جنایت ارتکابی اخیر این کشور در شهادت معاون حشدالشعبی عراق شهید ابومهدی المهندس و فرمانده سپاه قدس ایران سردار قاسم سلیمانی و همراهانشان ارائه بدهد و این موضوع را پیگیری کند.

وزیر اسبق خارجه کشورمان در پاسخ به این سوال که آیا خروج آمریکا از منطقه خواست تمامی کشور‌های منطقه است، یادآور شد: در حال حاضر محور مقاومت  رسما برای خروج آمریکایی‌ها از منطقه اعلام موضع کرده است.