آمریکا در موقعیتی قرار ندارد که پکن را در خرید نفت از ایران تهدید کند

 محمد صادق کوشکی کارشناس مسائل بین الملل درباره اینکه چین با تحریم های یکجانبه و ناعادلانه آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران مخالفت کرده و آن را مغایر با قوانین بین المللی دانسته، اظهار کرد: چین در برخورد‌های که با سیاست تجاری_اقتصادی که با آمریکا دارد و در فضای رقابتی با این کشور ممکن است در مواردی تصمیم بگیرد که با ایران همکاری‌هایی داشته باشد. این موضوع در گذشته هم بوده و اکنون هم است، اما در هر صورت ما نباید نه به  پکن و نه به هر کشور دیگری در مقابله با واشنگتن تکیه کنیم.

اخبار سیاسی- او افزود: اگر بخواهیم در مقابله با آمریکا به چین تکیه کنیم، آسیب می بینیم، چراکه آنها در مقاطع و جایگاه‌هایی که با منافع شان سازگار است، با ایران همکاری خواهند کرد، اما اگر جایی به نفعشان نباشد بدون شک اولویت را به منافع خودشان می دهند و در آن صورت ما رها و بی تکیه گاه می‌شویم، به همین دلیل و  با استناد به تجارب گذشته نباید به هیچ کشوری در مسائل این چنینی اعتماد نکنیم.

کوشکی ادامه داد: اگر امکان این موجود باشد که همکاری‌هایی با کشور‌های مختلف داشته باشیم، در حدی که منافعمان ایجاب کند، مانعی ندارد و همکاری می‌کنیم، اما تکیه و اعتماد کردن به هر کشوری به صلاح  تهران  نیست. تجارب گذشته هم نشان داده که نه چین و نه هیچ کشوری به عنوان کشور قابل اعتماد برای جمهوری اسلامی ایران شناخته شده نیست، تنها باید به عنوان همکار تجاری و اقتصادی به کشور‌ها بنگریم.

کارشناس مسائل بین الملل با بیان اینکه روابط ایران و چین تا الان خیلی متوازن نبوده است، توضیح داد: ما عمدتا فروش نفت، فراورده‌های نفتی و وارد کننده دست و پا بسته در برابر محصولات چینی بودیم. فارغ از اینکه این محصولات چه کیفیتی داشتند. به نظر می‌رسد که اگر بتوانیم صادرات مان با پکن را متنوع‌تر کنیم یعنی به سمت صادرات غیر نفتی پیش برویم و از طرف دیگر واردات مان از این کشور را هم کنترل و مهار کنیم روابط بهتری خواهیم داشت.

او افزود: اگر رابطه ما با چین به صورتی باشد که برای ما ارزش افزوده تجاری داشته باشد قطعا برای کشور ما مفید خواهد بود، اما صرف فروش نفت، مشتقات نفتی و واردات کالا از چین اتفاق مطلوبی نیست.

کوشکی تصریح کرد: چین در تقابلی که با آمریکا داشته و در رقابت با این کشور در برخی اوقات همکاری‌های با ایران داشته، اما این همکاری‌ها به معنای حمایت نیست، بلکه در مسیر کلی مقابله پکن با واشنگتن بوده است.  به عبارت دیگر آنها به دلیل ایران با آمریکا تنش نداشته‌اند بلکه خودشان با این کشور تنش  داشته و در این  مسیر با  کشور ما هم همکاری‌هایی کردند.

کارشناس مسائل بین الملل در پاسخ به اینکه آیا هشدار‌های مقامات آمریکایی به چین برای نخریدن نفت ایران، تاثیری در کاهش خرید آنها داشته است؟ گفت: چینی‌ها در موقعیتی نیستند که بخواهند از آمریکا حساب ببرند، همچنین واشنگتن هم در موقعیتی قرار ندارد که بخواهد پکن را تهدید کند، بلکه اگر چینی‌های منافعشان ایجاب کرده همکاری‌هایی با کشور ما همراه بودند و در زمان‌هایی که به نفعشان نیست همکاری نکردند.

گفتنی است؛ «گنگ شوانگ» وزیر خارجه چین در نشستی مطبوعاتی در واکنش به تحریم‌های آمریکا علیه ایران که شرکت‌های چینی را هدف قرار داده، گفت که پکن و چین همکاری متقابل مفیدی برای سال‌های طولانی در تمامی زمینه‌ها در چارچوب حقوق بین الملل به انجام رسانده اند و این کار، منافع کشور سومی را تضعیف نمی‌کند. باید به این مسأله احترام گذاشت. ما از آمریکا می‌خواهیم فورا تمامی اقدامات اشتباه خود در زمینه تحریم‌ها علیه شرکت‌های بین المللی را متوقف کند.