ایران توانایی تسهیل حضور چین در خاورمیانه را دارد
نوذر شفیعی کارشناس مسائل بین الملل با بیان اینکه چین با تحریم‌های یکجانبه و ناعادلانه آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران مخالفت کرد و آن را مغایر با قوانین بین المللی دانست، اظهار کرد: موضعی که پکن اتخاذ کرده است به تعارض بین دیدگاه آمریکایی و چینی درباره نظم بین الملل باز می گردد. از دید چین بخشی از نظم بین المللی خوب و بخشی از آن بد است . آنها بخش بد این نظم را یک جانبه گرایی ایالات متحده آمریکا می دانند.

اخبار سیاسی- او افزود: چین با هر اقدامی که در نتیجه یک جانبه گرایی آمریکا ایجاد شود، مخالف است، در واقع  تحریم‌هایی که از سوی واشنگتن علیه ایران وضع شده یکجانبگرانه و خارج از چارچوب سازمان ملل متحد محسوب می شود؛ بنابراین پکن  به طور طبیعی با آمریکا مخالفت می کند، البته این رویکرد پکن نه تنها مختص ایران نبوده و چین  در قبال هر کشور دیگری هم  که با چنین سیاست هایی مواجه شود همین رویکرد را در پیش خواهد گرفت.

شفیعی با اشاره به موضع چین در برابر آمریکا، تصریح کرد: موضع گیری های  پکن در قبال واشنگتن به تلاش آمریکا برای تبدیل شدن به قدرت اثرگذار در سطح جهان باز می گردد، همچنین از دید چین هر  کشوری که  بخواهد هژمون شود، باید همراهانی داشته باشد، بنابراین می توان گفت که  اهمیت ایران برای چین هم از این منظر است.

کارشناس مسائل بین الملل ادامه داد: اگر کشوری بخواهد هژمون شود، باید در مناطق ژئوپلیتیک مهم جهان حضور داشته باشد، بنابراین می توان گفت که ایران برای چین یک فرصت است که بتواند در خاورمیانه بویژه حوزه خلیج فارس حضور داشته باشد،  همچنین به این دلیل که ایران مانع مهمی برای تحقق اهداف آمریکا در منطقه  به شمار می رود، چین  اهمیتی زیادی برای  کشور ما قائل است و یکی از دلایل مخالفت آن با سیاست‌های آمریکا همین موضوع است.

او افزود: چین برای تبدیل شدن به یک قدرت بزرگ، نیازمند یک اقتصاد قوی است و از آنجایی که منطقه خاورمیانه از جمله ایران تامین کننده انرژی آنها به شمار می رود و پکن نزدیک به ۸۰ درصد از انرژی خود را از خارج وارد می‌کند، بنابراین نمی‌تواند هر آنچه که  آمریکا از این کشور می خواهد را عملی کند، چراکه منافع خود را دنبال می‌کند و منافع چین در ادامه روابط انرژی با ایران است و آنها با سیاست‌های آمریکا مخالف هستند. 

شفیعی ادامه داد: در مقابل چین هم می‌تواند به ایران در دور زدن تحریم‌های آمریکا کمک کند. به این صورت که پکن از طریق خرید نفت، مبادله کالا به کالا یعنی مبادله نفت با کالای چینی و سرمایه گذاری که با واسطه در ایران انجام می‌دهد به شکل‌های مختلف می‌تواند به ما در دوز زدن تحریم ها و کاهش فشار های واشنگتن  کمک کند و این کار را هم انجام می‌دهد.

«گنگ شوانگ» وزیر خارجه چین در نشستی مطبوعاتی در واکنش به تحریم‌های آمریکا علیه ایران که شرکت‌های چینی را هدف قرار داده، گفت که پکن و چین همکاری متقابل مفیدی برای سال‌های طولانی در تمامی زمینه‌ها در چارچوب حقوق بین الملل به انجام رسانده اند و این کار، منافع کشور سومی را تضعیف نمی‌کند. باید به این مسأله احترام گذاشت. ما از آمریکا می‌خواهیم فورا تمامی اقدامات اشتباه خود در زمینه تحریم‌ها علیه شرکت‌های بین المللی را متوقف کند.