محمدی: باید تقاص خون سردار سلیمانی را با اخراج آمریکایی‌ها از منطقه بگیریم

 هادی محمدی کارشناس مسائل منطقه، حسین روزبه کارشناس مسائل سیاسی و مهدی اسماعیلی استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران امشب ۲۷ دی ماه با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری به بررسی بیانات مهم رهبری در نماز جمعه تهران پرداختند.

اخبار سیاسی- هادی محمدی کارشناس مسائل منطقه در ابتدا با اشاره به وقایع اخیری که در کشور اتفاق افتاده است گفت: باید عظمت این ایام را درک کرد.

او با اشاره به عظمت شهادت سردار سلیمانی جایگاه و تاثیری که ایشان در محیط داخلی سیاست‌های ملی و منطقه‌ای داشتند افزود: باید تقاص خون سردار سلیمانی را با اخراج آمریکا از منطقه بگیریم، آمریکا خطوط قرمز ما را زیر پا می‌گذارد و از این خطوط عبور می‌کند و لذا این موضوع نشان دهنده این مطلب است که آن‌ها گزینه‌های موجود را برای محقق کردن اهدافشان موثر نمی‌بینند و تصور می‌کنند از طریق زیر پا گذاشتن قواعد بازی می‌توانند ایران را وادار به تسلیم کنند.

این کارشناس مسائل منطقه با اشاره به اینکه امروز شاهد حضور گسترده مردم در مراسم نماز جمعه بودیم ادامه داد: مردم به صورت یک دل و یک صدا در مراسم نماز جمعه شرکت کردند، آمریکا دست به اقدامات تاکتیک رسانه‌ای زده است و اجازه نمی‌دهد محیط بین الملل و ملت‌های خارجی عظمت و عمق ضربه‌ای را که به آن‌ها وارد شده را درک کنند.

محمدی با اشاره به بصیرت مردم در حمایت از نظام، مقام معظم رهبری و دستگاه‌های نظامی گفت: ما ابزار‌های قدرت پاسخ را در اختیار داریم و غرب به دنبال برجام‌های منطقه‌ای و موشکی است این در حالی است که عامل نهایی نیروی قدس است.

او با اشاره به اینکه آمریکا و متحدانش قدرت پاسخ را در مقابل ایران ندارند، زیرا در شرایط افول قرار دارند گفت: رژیم صهیونیستی نیز قدرت ماند گاری و حفظ موجودیت را ندارد، آمریکا محکم‌ترین سیلی را بعد از جنگ جهانی دوم خورده است به طوری که میزان تلفات به شدت بالا است.

این کارشناس مسائل منطقه با اشاره به اینکه آن‌ها میزان تلفات خود را در عین الاسد به صورت قطره چکانی اعلام می‌کنند به طوری که مجروحین خود را به بیمارستان‌های کویت و اسرائیل انتقال داده‌اند گفت: متاسفانه رسانه‌های موجود موضوعات جدید را مطرح می‌کندتا موضوعات مهم نادیده بمانند، امروز ایالات متحده با همه امکانات عاجز از پاسخ ساده به سیلی موشکی است که در عین الاسد دریافت کردند.

محمدی با اشاره به اینکه رسانه‌های آمریکایی، عربی و بی‌بی‌سی موضوعات جدید را برجسته می‌کنند این در حالی است که آن‌ها نمی‌توانند جلوی این واقعیت را بگیرند گفت: ترامپ ریل جدیدی را باز می‌کند تا فضای نظامی را وارد فضای دیگری کند.

او با اشاره به اینکه غرب را باید نسبت به زیاد طلبی و بدعهدی و بی مسئولیتی محاکمه کرد افزود: فرانسه و انگلیس در منطقه ما چه می‌کنند؟ اینجا خانه ماست، دنیا باید قوی بودن ما را در همه عرصه‌ها ببیند به طوری که قوی شدن ما آن‌ها را پس می‌زند، آمریکا در عینن الاسد سیلی محکمی از ما خورد و جرات اقدام دیگری را نداشت، ما به جهت اسلامی و تمدنی موظف به دفاع از منطقه و حفظ آن هستیم.

این کارشناس مسائل منطقه با اشاره به اینکه اروپا قصد ندارد وارد سیستم ماشه شود، آن‌ها می‌خواهند از این چماق برای ورود به مذاکرات استفاده کنند گفت: باید در سطح منطقه نسبت به اخراج آمریکا تلاش کرد، اگر دیپلماسی ما به جای مذاکره بیهوده با اروپا اقداماتی را در راستای شبکه‌سازی منطقه انجام دهد برکات بیشتری را از پیش خواهد برد.

محمدی افزود: آمریکایی‌ها به شهادت رساندن سردار سلیمانی را هم تراز با تسلیم شدن مردم ایران قرار می‌دهند البته پاسخ جمهوری اسلامی ایران هم هم تراز با این موضوع است.

حسین روزبه کارشناس مسائل سیاسی گفت: بیانات امروز رهبری در خصوص فاصله گرفتن سایه جنگ از ایران را می‌توان در دو محور بررسی کرد اول در حوزه راهبردی می‌توان گفت منطق جمهوری اسلامی مرز‌های جنگ را جا به جا کرده این منطق به جای اینکه به حوزه غنی سازی اورانیوم دست بزند به حوزه غنی سازی اراده‌ها پرداخت منطق جمهوری اسلامی توانست سایه جنگ را با حضور پرشور مردم در عرصه ملی خنثی کند این منطق در راستای ایجاد امنیت توانست تهدید‌ها را به فرصت تبدیل کند.

او ادامه داد: این منطق هنگامی که به حوزه‌های فنی وارد می‌شود یافته‌های فنی بزرگی تولید می‌کند دلیل دیگر دور شدن سایه جنگ از منطقه را می‌توان عمق یابی همین تفکر منطقی نام برد.

این کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به اینکه آمریکا به دنبال تقلیل محور‌های راهبردی ایران است خاطرنشان کرد: آمریکایی‌ها در این مسیر صادق نیستند لذا امروزه مواجهه با آمریکا یک تجربه است، برجام امروز یک تجربه آزموده شده است این در حالی است که قرار بود برجام سبب بهبود وضعیت اقتصادی مردم شود.

او با اشاره به اینکه مولفه‌های راهبردی آمریکا در عین الاسد تضعیف شده و به بن بست خورده است گفت: عین الاسد با خاک یکسان شده است و آن‌ها مجبورند طراحی موثر رسانه‌ای داشته باشند.

مهدی اسماعیلی استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران در ادامه برنامه با اشاره به شهادت سردار سلیمانی گفت: اتفاقات دو هفته اخیر فرصت را برای بازیابی بستر‌های اجتماعی فراهم کرد، آمریکا به دنبال این موضوع است تا شهادت سردار سلیمانی به فراموشی سپرده شود به طوری که با اولین اتفاقی که در قضیه سقوط هواپیما رخ داد جمهوری اسلامی به صراحت موضوع را با مردم مطرح کرد، مقام معظم رهبری بیانیه صادر فرمودند و اظهار همدردی کردند به گونه‌ای که با خاطیان این موضوع برخورد جدی صورت خواهد گرفت، آمریکا از این موضوع سو استفاده کرد و برای تحت‌الشعاع قرار دادن موضوع سقوط هواپیمای اوکراینی اقدام به بزرگ نمایی کرد.

او با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران بر وحدت اقوام و وحدت اقلیت‌های مختلف استوار شده گفت: غرب و آمریکا به دنبال تحت‌الشعاع قرار دادن اتفاقات اخیر است، در سال‌های اخیر با توجه به قدرت نظامی، امنیتی، منطقه‌ای و انسجام داخلی ایران دیگر غربی‌ها و آمریکایی‌ها حرفی برای گفتن ندارند و ما همیشه شاهد دوگانه‌ها هستیم، آن‌ها می‌خواهند ما و افکار عمومی را متقاعد کنند تا عقب‌نشینی کنیم.

اسماعیلی تصریح کرد: آمریکا تلاش گسترده می‌کند تا درمیان جامعه ما القاء ناامنی و بی نظمی کند این در حالی است که در جامعه شاهد ثبات سیاسی، اجتماعی و اقتصادی هستیم، آمریکا با دوگانه سازی نادرست می‌خواهد افکار عمومی و مسئولین را فریب دهد این در حالی است که ما محکم‌تر و قوی‌تر رو به جلو پیش می‌رویم.