اروپا تکلیف خود را در برجام مشخص کرد

 اردشیر سنایی درباره تهدید اروپایی‌ها به فعال کردن مکانیسم ماشه ، اظهار داشت: ایران بعد از یک سال صبر استراتژیک بعد از آنکه آمریکا از برجام خارج شد و اروپا نیز به تعهدات خود عمل نکرد، شروع به برداشتن گام‌هایی برای کاستن از تعهدات خود ذیل توافق هسته‌ای کرد.

 اخبار سیاسی- وی ادامه داد: تلاش ایران در این راستا بود که اولاً اروپایی‌ها را وادار کند به تعهدات خود عمل کنند، منافع اقتصادی ایران از برجام حاصل شود، مبادلات مالی به حالت عادی بازگشته و فروش نفت کشورمان مجدداً برقرار شود.

کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: دومین هدف ایران از برداشتن گام‌ها این بود که بتواند اروپا را مجبور کند برای حفظ برجام، آمریکا را تحت فشار قرار دهند تا شرایط به حالت پیش از خروج ایالات متحده از توافق هسته‌ای بازگردد و شرایط اجرای تعهدات از سوی طرفین برقرار شود.

وی عنوان کرد: به نظر بنده اروپایی‌ها بعد از آنکه نتوانستند ایالات متحده را مجبور به اجرای تعهدات خود کنند، میان ایران و آمریکا در حال انتخاب واشنگتن هستند و اصطلاحاً تکلیف خود را مشخص کرده‌‎اند.

کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به خوشبینانه بودن توقعات از اروپا تاکید کرد: اروپا توان مقابله با آمریکا را نداشته و باید گفت در این مقطع، اروپایی‌ها دیگر چاره‌ای نداشتند.

استاد روابط بین‌الملل ادامه داد: دکترین هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران همیشه بر این اصول استوار بوده که به سمت سلاح هسته‌ای نرفته و از فعالیت‌های صلح آمیز تحت نظارت آژانس استفاده کند. همچنین ایران همیشه به دنبال اعتماد سازی بوده تا شائبه‌های پیرامون صنعت هسته‌ای خود را برطرف کند.

سنایی درباره واکنش احتمالی ایران در صورت ارسال پرونده ایران به شورای امنیت اظهار داشت: به نظر بنده برجام از زمانی که آمریکا از آن خارج شد، تقریباً از بین رفت. درست است که توافق هسته‌ای میان ایران و ۶ کشور بود؛ ولی عملاً موضوع اختلاف تهران و واشنگتن بود و با توافق این دو کشور، برجام حاصل شد.