ترامپ اطلاعات مربوط به ایران را دستکاری کرد

 نشریه دیلی بیست در گزارشی تحت عنوان «چطور ترامپ اطلاعات مربوط به ایران را دستکاری کرد تا تهدید قریب‌الوقوع بسازد» نوشت: وقتی دونالد ترامپ پیشتر ادعا کرد برخی گزارش‌های اطلاعاتی نشان می‌دهد ژنرال قاسم سلیمانی، فرمانده ارشد نظامی ترور شده ایران، در حال طراحی توطئه‌هایی برای حمله به «چهار سفارتخانه» آمریکایی بوده است، مقامات ارشد در دستگاه امنیت ملی ترامپ به نشانه تردید سر تکان دادند. آن‌ها دقیقا مطمئن نبودند چرا رئیس جمهور به این نکته خاص تکیه دارد و طی روز‌های پس از آن تلاش کردند تا برای رگبار سؤالات رسانه‌ها مبنی بر اینکه منظور رئیس جمهور دقیقاً چیست، یک رشته پاسخ‌های مجاب‌کننده سرهم بندی کنند. برخی دیگر از مقامات نیز آشکارا می‌پرسیدند آیا رئیس جمهور گزارش‌های اطلاعاتی را دستکاری کرده و اطلاعات را نادرست نشان داده است.

یکی از مقامات کاخ سفید دراین باره می‌گوید: مطمئنا سؤالاتی (در آن زمان، در داخل) وجود داشت که آیا ترامپ خودش این اطلاعات را درست کرده است؟

اخبار سیاسی- به نظر می‌رسید ترامپ این ادعای تعجب برانگیز را ازخودش ساخته است. سه منبع آگاه به دیلی بیست گفتند رئیس جمهور صرفا بخش کوچکی از آنچه را در یک محفل خصوصی شنیده بود دستاویز قرار داد، از جنبه اطلاعاتی آن را بزرگنمایی کرد و سپس در سخنرانی‌های پیروزمندانه‌اش درباره ترور قاسم سلیمانی، این اطلاعات دستکاری شده را به خورد افکار عمومی آمریکا داد.

با این کار، ترامپ سردرگمی و اختلاف نظر بیشتری را در میان مقامات ارشد امنیت ملی ایجاد کرد و این در حالی بود که این مقامات سعی داشتند تا تصمیم ترامپ را برای حمله به سلیمانی که ایران و آمریکا را تا آستانه جنگ تمام عیار سوق داده بود، به نحوی برای ملت آمریکا توجیه کنند.

هفته‌ها بود که دولت ترامپ تلاش می‌کرد تا در مباحثات درباره اینکه چرا آمریکا تصمیم به ترور سلیمانی گرفت و اینکه برای مدیریت دیپلماسی با تهران در آینده چه کاری انجام خواهد داد، پیام خود را به مردم آمریکا بقبولاند. در هر حال ادعای ترامپ درباره طرح سلیمانی برای حمله به سفارتخانه‌های آمریکا به پیشبرد این پیام کمکی نمی‌کرد.

اندکی قبل از آنکه ترامپ ادعای توطئه حمله به سفارتخانه‌ها را مطرح کند، مقامات امنیت ملی در کاخ سفید وی را در جریان برخی گزارش‌های اطلاعاتی قرار دادند. هدف از این دیدار‌ها این بود که ترامپ را آماده کنند تا به بهترین نحو در مصاحبه با رسانه‌ها و مطبوعات علت تصمیم خود را برای قتل سلیمانی توجیه کند.

دو منبع آگاه از مفاد این جلسات به دیلی بیست گفتند به ترامپ گفته شد ایران پس از ترور سلیمانی ممکن است علیه تاسیسات و پرسنل آمریکا در منطقه دست به حملات تلافی‌جویانه بزند. این موضوع در جلسات بعدی نیز چندین بار به رئیس جمهور گوشزد شد. در هر حال سفارتخانه‌ها نیز بخشی از فهرست بلندبالا از اماکن و پایگاه‌هایی بودند که در معرض تهدید حمله تلافی جویانه ایران قرار داشتند، اما منابع آگاه از مفاد این گزارش‌های اطلاعاتی می‌گویند به یاد ندارند اصلا عدد «چهار» در این گزارش‌ها ذکر شده باشد و آن‌ها به طور قطع ذکر هیچ تهدید قریب الوقوعی را علیه آن سفارتخانه‌ها به یاد نمی‌آورند.

دیلی بیست در ادامه نوشت: این منابع آگاه تصریح کردند وقتی مقامات دولتی ترامپ را در جریان گزارش‌های اطلاعاتی قرار دادند، به اهداف احتمالی ایران برای تلافی ترور سلیمانی اشاره کردند. ولی در این گزارش‌های اطلاعاتی به این موضوع اشاره‌ای نشده بود که کسی در رژیم فعالانه در حال توطئه‌چینی برای حمله به منافع آمریکا در منطقه باشد.

یک مقام آمریکایی در این باره توضیح داد با این حال، لحظه‌ای که ترامپ کلمه «سفارتخانه‌ها» را شنید، بلافاصله جلسه را قطع کرد تا بحث خود را در مورد این موضوع ارائه دهد. از آن به بعد وی سعی کرد در صحبت هایش این موضوع را به عنوان یک تهدید احتمالی قریب‌الوقوع جلوه دهد. ترامپ اندکی قبل از مصاحبه با فاکس نیوز در دهم ژانویه، یک گزارش اطلاعاتی دیگر دریافت کرد و در این مصاحبه بود که ادعا کرد ایران احتمالا قصد داشته است چهار سفارتخانه آمریکا را هدف حمله قرار دهد.

وقتی رئیس جمهور شروع کرد تا به طور علنی ادعا‌های خود را درباره «چهار سفارتخانه» مطرح سازد، مقامات امنیت ملی مات و مبهوت باقی ماندند. واشنگتن پست پیشتر گزارش داد که ادعای حمله به «چهار سفارتخانه»، با ارزیابی‌های اطلاعاتی مقامات خود وی مغایرت داشت. سی‌ان‌ان نیز گزارش داد حتی مقامات امنیتی وزارت امور خارجه، از تهدید قریب‌الوقوع علیه چهار سفارتخانه آمریکا مطلع نبودند.

حتی خود مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا، در مصاحبه با سی‌بی‌اس اعتراف کرده بود شخصا هیچ گزارش اطلاعاتی در خصوص حمله قریب الوقوع به چهار سفارتخانه آمریکا دریافت نکرده است.

مقامات ارشد دولت ترامپ چندین مورد از جلسات توجیهی قبلی خود با کنگره را در مورد تهدیدات ویژه علیه سفارتخانه‌های آمریکا قبل از ترور سلیمانی لغو کرده بودند. همچنین قرار بود جزئیات بیشتری از محتوای گزارش‌های اطلاعاتی قبل از حمله به سلیمانی مورد بررسی دقیق‌تر قرار بگیرد. دولت تاکنون دو جلسه توجیهی با هر دو مجلس نمایندگان و سنا برگزار کرده است، اما قانونگذاران در مجموع از آنچه در این جلسات شنیده‌اند راضی نبوده‌اند و بسیاری از سئوالات آن‌ها بی‌پاسخ باقی ماند.