حضور عظیم مردم در نماز جمعه پاسخی صریح به اقدامات تروریستی ترامپ بود

 حسام‌الدین آشنا، مشاور رئیس جمهور با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری درباره یوم الله گفت: از زمان خروج ترامپ از برجام روابط بین‌المللی دچار خلأ و چالش جدی شد؛ اینکه کشوری آگاهانه و با پذیرش مسئولیت وارد یک توافق بین‌المللی شود و بعد بدون استفاده از راهکارهای قانونی و بدون آنکه طرف مقابل تخلفی کرده باشد و تعهدی را نقض کرده باشد، خروج خود را اعلام کند، در تاریخ روابط بین‌الملل کم نظیر بوده است.

اخبار سیاسی- او ادامه داد: چالش‌های ایجاد شده بر اثر این اقدام و اقدامات بعدی ترامپ که تحت عنوان برنامه کمپین فشار حداکثری صورت گرفت،  موجب شد تا شرایط ایران، منطقه و جهان، هر سه دچار تغییرات جدی شود.

مشاور رئیس جمهور تصریح کرد: واقعیت این است که ایده فشار حداکثری آمریکا دارای چند بخش مرتبط با یکدیگر بود. اول تلاش برای تحریم کامل اقتصادی ایران که از نفت و معاملات بانکی شروع شد و به تدریج افراد، شرکت‌ها و در نهایت حوزه‌های صادرات فلزی ایران هم شامل آن شد؛ یعنی تقریبا تمام اقتصاد ایران به طور کامل مورد تحریم قرار گرفت.

آشنا بیان کرد: بُعد دوم این فشار حداکثری، تلاش برای انزوای ایران  به‌ویژه در سطح منطقه و جهان از سوی آمریکا پیگیری شد. مسأله سوم تلاش برای بهم ریختن داخل کشور و ایجاد اعتراضات اجتماعی بود که تا حدی هم تأثیر گذار بود؛ در نهایت آمریکا چالش امنیتی و نظامی ایجاد کرد که ترور شهید سلیمانی اوج این اقدامات امنیتی و نظامی بود.

مشاور رئیس جمهور تصریح کرد: ایران در پاسخ به این فشار حداکثری، راهبرد مقاومت حداکثری و تعامل گسترده با جهان را دنبال کرد. آمریکا موفق نشد که ایران را منزوی کند و اقتصاد ایران را از کار بیندازد، او موفق نشد که یک جریان گسترده اجتماعی علیه جمهوری اسلامی ایران و نظام ایجاد کند، اما موفق شد یک سردار بزرگ ایرانی را از ایران بگیرد. 

او افزود: اتفاقی که پس از ترور سردار سلیمانی افتاد که در واقع این اقدام آمریکایی‌ها را تا حد بسیاری خنثی کرد، استقبال عظیمی بود که از آن پیکر در کاظمین، کربلا، نجف و شهرهای اصلی ایران از جمله اهواز، مشهد، تهران، قم و کرمان شد؛ البته تمام شهرهای ایران عزادار این شهید بزرگوار بودند.

 آشنا اظهار کرد: ایران نمی‌توانست این اقدام نظامی را بی پاسخ بگذارد؛ پاسخ ایران به آمریکا به چند بخش تقسیم شد، یک پاسخ فوری نظامی بود که تا قبل از تدفین شهید سلیمانی اتفاق افتاد و یکی از پایگاه‌های مهم اعتلاف نظامی آمریکا در عراق مورد هجوم موشکی ایران قرار گرفت؛ دوم، اعمال اقدامات راهبردی ایران بود که به تدریج این اقدامات فرآیندی، منجر به تضعیف و حذف حضور نظامی ایالات متحده آمریکا در عراق و سپس در مابقی کشورهای و نقاط حساس منطقه  خواهد شد.

مشاور رئیس جمهور گفت: در همین جریان، در نماز جمعه‌ای که حضرت آقا اقامه فرمودند، حضور عظیم مردم تهران پاسخی صریح و روشن به اقدامات تروریستی و آشوبگرایانه ترامپ بود؛ یعنی نماز جمعه هفته قبل ایجاد آشوب‌های اجتماعی، قطبی سازی در جامعه و حالت نفرت و پراکندگی در جامعه را ترمیم کرد و مردم تهران به تقابل با راهبرد آمریکا پاسخ دادند و حمایت قاطعشان را از جمهوری اسلامی ایران و رهبری اعلام کردند.