جمهوری اسلامی تا به امروز با اروپا کج دار و مریز رفتار کرده است

بهروز نعمتی با اشاره به موضوع برجام و بلاتکلیفی اروپایی‌ها گفت: برجام یک توافق نامه است و در آن دو مجموعه پنج بعلاوه یک و تیم دیپلماتیک کشورمان به توافق رسیدند.

اخبار سیاسی- وی افزود: هرآنچه که ما در آن توافقنامه پذیرفتیم و اقداماتی که درخصوص غنی سازی و موضوع سانتی سانتریفیوژها انجام دادیم؛ همه در چارچوب برجام انجام شده است و خارج از برجام نبوده است.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی با اشاره به خروج  آمریکا از برجام تاکید کرد: در زمینه توافقنامه برجام با فرد توافق نشده بلکه با کشور آمریکا توافق کرده ایم؛ حالا یک فرد دیوانه مانند ترامپ آن  را نمی‌خواهد و زیر میز میزند، طبیعتا از منظر و منطق دیپلماسی سیاسی و بین‌المللی قابل دفاع نیست.

عضو فراکسیون مستقلین مجلس با اشاره به درخواست اروپایی‌ها برای فعال کردن مکانیزم ماشه در برجام،مطرح کرد: جمهوری اسلامی بیش از یک سال و نیم است که ایران کج دار و مریز با اروپایی ها رفتار می کند، اگر این فضایی که الآن وجود دارد و بحث تهدید ما و تهدید مکانیزم ماشه و بعد رفتن به دنبال این که از ماده ۳۷  و ۳۶ برجام بخواهند سواستفاده کنند و طبیعتاً هم اتفاق نمی‌افتد،ایران هم رفتار متقابل انجام خواهد داد.

فعال سازی مکانیزم ماشه تفاوتی در اعمال تحریم‌ها و کاهش تعهدات هسته‌ای ایران ایجاد نمی کند

عضو کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به انفعال اروپایی‌ها، تاکید کرد: فعال سازی مکانیزم ماشه تفاوتی در اعمال تحریم‌ها و کاهش تعهدات هسته‌ای ایران ندارد، فشارهای آمریکایی‌ها باعث شده است که اروپا منفعل عمل کند و حتی کشورهای فرانسه ،انگلیس و آلمان و اتحادیه اروپا افزایش تعرفه ۲۵ درصدی خودرو را مطرح می‌کنند؛ با این حال اروپایی ها باید تکلیف خودشان را روشن کنند.

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی با اشاره به موضوع خروج از ان پی تی که از سوی وزیرخارجه کشورمان مطرح شد، ادامه داد: اروپایی ها یا باید اعلام کنند که تابع آمریکا هستند و یا یک واقعیت و هویت مستقل دارند؛ اگر هویت مستقل ندارند باید پای خودشان را کنار بکشند؛ جمهوری اسلامی ایران هم یک صبری دارد و تا حدی می توانیم پایبند باشیم؛ اگر آنها نخواهند و اهدافی که در برجام مشخص شده است  را عملی نکنند؛طبیعی است که ما هم از ان پی تی خارج می شویم و این حق ماست. 

 رئیس مجلس شورای اسلامی پیش از این در نطق پیش از دستور در صحن علنی مجلس گفته بود: با صراحت اعلام می کنیم اگر اروپا به هر دلیلی رفتاری غیرعادلانه در استفاده از ماده 37 توافق نامه هسته ای داشته باشد، آنگاه جمهوری اسلامی تصمیم جدی در همکاری با آژانس بین المللی انرژی هسته ای خواهد گرفت و طرح آن در مجلس آماده است. ما شروع کننده این امر نخواهیم بود، ولی متاسفانه با اقدام شما اقدام خواهیم کرد، از این رو بهتر است عادلانه رفتار کنید.