روسیه: تصمیم کشورهای اروپایی اجرای برجام را با مشکل مواجه می‌کند

 وزارت خارجه روسیه در بیانیه‌ای جمعه ابراز امیدواری کرده نشست بعدی کمیسیون برجام که قرار است در ماه فوریه برگزار شود بتواند از تشدید تنش‌ها پیرامون برجام جلوگیری کند. 

اخبار سیاسیوزارت خارجه روسیه در این بیانیه خاطر نشان کرده است: «درباره نشست بعدی کمیسیون مشترک برجام که قرار است فوریه برگزار شود ما امیدواریم این نشست بتواند از تشدید بیشتر بحران جلوگیری کرده و عزم امضاکنندگان را حول وظیفه مشترک نجات برجام تقویت کند.»

وزارت خارجه روسیه همچنین از سه کشور اروپایی و هماهنگ‌کنندگان برجام در اتحادیه اروپا خواسته روی این وظیفه تمرکز کنند. 

مسکو علاوه بر این، به بیانیه «جوزپ بورل»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در خصوص فعال‌سازی مکانیسم حل اختلاف در برجام هم واکنش نشان داد. 

در این بیانیه آمده است: «ما از جانب خودمان مایلیم به ایجاد مشکلات محسوس به دلیل تصمیم سه کشور اروپایی اذعان کنیم. اقدام آنها باعث ایجاد مشکلات و چالش‌های بیشتر در اجرای برجام می‌شود.»

 مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا امروز (جمعه) از تمدید بازه زمانی مکانیسم حل اختلاف در برجام خبر داد.

 اتحادیه اروپا، بورل با صدور بیانیه‌ای بعد از انجام مشورت با تروئیکای اروپایی حاضر در برجام، گفت: «در تاریخ چهاردهم ژانویه، نامه‌ای از وزرای خارجه آلمان، فرانسه و انگلیس دریافت کردم، مبنی بر ارجاع دادن نگرانی خود از اجرای تعهدات برجامی ایران به کمیسیون مشترک که به تبع آن مکانیسم حل اختلاف فعال شد».

تروئیکای اروپایی ده روز پیش، در اقدامی‌که آن را تلاش برای حفظ برجام خواندند، با انتشار بیانیه‌ای،  ساز و کار حل اختلاف در چارچوب برجام را فعال کردند. بورل پیشتر گفته بود هدف سه کشور از فعال کردن مکانیسم حل اختلاف، اعمال تحریم‌ها نیست.

این مکانیسم روندی است که در صورت طی کردن کامل مراحل، به بازگرداندن تحریمهای سازمان ملل علیه ایران منتهی خواهد شد. 

با این حال دیپلماتهای اروپایی مدعی هستند که هدف این تصمیم حفظ توافق هسته‌ای از طریق بحث و رایزنی با ایران برای بازگشت به تعهداتش ذیل برجام است، نه بازاعمال تحریمهای سازمان ملل.