موضع ظریف مغایر با اصول جمهوری اسلامی است

حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اظهارات اخیر محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه مبنی بر امکان مذاکره با آمریکا حتی پس از اقدام این کشور در ترور سردار سپهبد قاسم سلیمانی فرمانده شهید نیروی قدس گفت: جمعی از نمایندگان مجلس بیانیه‌ای را در محکومیت این اظهارات وی امضا کرده‌اند. 

اخبار سیاسی- وی با بیان اینکه تعداد امضاهای این بیانیه در حال افزایش است افزود: قرار است متن این بیانیه در جلسه علنی فردا (سه‌شنبه) قرائت شود. 

متن بیانیه به شرح ذیل است: 

احتراما همانگونه که مستحضر می‌باشید جناب آقای ظریف وزیر محترم وزرات امور خارجه روز جمعه در مصاحبه با وب‌سایت «نشریه اشپیگل» آلمان موضوع امکان مذاکره با آمریکا را علی رغم اطلاع از مواضع صریح نظام جمهوری اسلامی ایران در مخالفت شدید در مذاکره با آمریکا به ویژه دولت خبیث فعلی آن و اقدام جنایتکارانه اخیر این دولت تروریست در شهادت سردار آزادگی و مبارزه با تروریست، سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی را مطرح نموده است و تاسف‌بار‌تر پاسخ گستاخانه رئیس جمهور آمریکا می‌باشد.

بنابراین این جانبان، وکلای ملت در مجلس شورای اسلامی براساس سوگندی که به استناد اصل ۷۶ قانون اساسی یاد کردیم این موضع ضعف و منفعلانه آقای ظریف را مغایر اصول سه گانه عزت، حکمت و مصلحت در سیاست خارجی کشور می‌دانیم و برابر تبصره (۱) ماده ۴۵ آئین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی درخواست رسیدگی داریم.

تبصره 1 ماده 45 قانون آیین نامه داخلی مجلس تصریح دارد که کمیسیون‌ها رأساً یا با تقاضای حداقل ده نفر از نمایندگان می‌توانند در موارد مهم و حساس و در مواجهه با تخلفات یا سوء مدیریت، با دعوت از مسئولان ذی‌ربط موضوع را بررسی نموده و گزارش آن را به هیأت رئیسه ارائه نمایند.

در صورتی که درخواست بررسی از سوی نمایندگان باشد حداکثر پنج نفر از آنها می‌توانند در تهیه گزارش با کمیسیون مشارکت نمایند.

هیأت رئیسه می‌تواند گزارش مذکور را در دستور کار مجلس قراردهد. در این‌ صورت سخنگوی کمیسیون و نماینده دولت هرکدام به میزان پانزده دقیقه و شش‌نفر از نمایندگان به قید قرعه از بین متقاضیان هرکدام به میزان پنج دقیقه، نظرات خود را بیان می‌نمایند.

هرگاه کمیسیون همراه با گزارش پیشنهادهایی برای تصویب به مجلس ارائه نماید با رعایت مفاد آیین‌نامه داخلی در دستور حداکثر دوهفته بعد مجلس قرارخواهد گرفت و مطابق آیین‌نامه داخلی رسیدگی می‌شود.

نمایندگان می‌توانند پیشنهادهای خود را تا چهل و هشت ساعت پس از پایان قرائت گزارش به کمیسیون تحویل نمایند. کمیسیون تا یک هفته گزارش نهائی خود را به مجلس ارائه می‌دهد.

در صورتی ‌که کمیسیون در گزارش خود، در مورد ناکارآمدی مسئول ذی‌ربط دلایلی ارائه نماید، مراتب توسط هیأت رئیسه به بالاترین مقام مسئول مذکور برای اقدام مقتضی اعلام می‌گردد.