انتخاب اعضای شورای عالی هنرمندان توسط مجمع سازمان نظام صنفی هنرمندان

سیده‌فاطمه ذوالقدر نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به نشست امروز کمیسیون فرهنگی مجلس، گفت: در جلسه امروز اعضای کمیسیون ادامه رسیدگی به موادی از طرح سازمان نظام صنفی هنرمندان را در دستور کار خود داشتند که بخشی از مواد این طرح در این جلسه به تصویب اعضای کمیسیون رسید.

اخبار سیاسی- وی  افزود: بر اساس مصوبه امروز اعضای کمیسیون، ارکان و تشکیلات سازمان به شرح زیر است:

مجمع عمومی، شورای عالی هنرمندان که در این قانون شورای عالی نامیده می‌شود و دبیرخانه آن در سازمان صنفی هنرمندان ایران که در تهران است مستقر می‌شود، رئیس کل سازمان و هیأت مدیره کانون‌های استانی که شعبه‌های سازمان در استان‌ها هستند، کمیته‌ها و بازرسان.

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس اظهار داشت: همچنین بر اساس این مصوبه ساختار تشکیلاتی کانون‌های استانی به پیشنهاد رئیس کل سازمان به تصویب شورای عالی خواهد رسید.

ذوالقدر خاطرنشان کرد: اعضای کمیسیون علاوه بر این مصوب کردند که ترکیب مجمع سازمان به شرح زیر است:

هیأت مدیره کانون‌های استانی به نسبت تعداد شرکت‌کنندگان در انتخابات هیأت مدیره استان مذکور، یک تا سه نفر از بین خود به عنوان نماینده برای شرکت در مجمع عمومی به ترتیب زیر معرفی می‌نماید:

1- تا 500 نفر شرکت‌کننده در انتخابات یک نفر.

2- از 501 نفر تا هزار نفر شرکت‌کننده دو نفر.

3- از هزار نفر به بالا سه نفر.

وی افزود: همچنین در مصوبه امروز کمیسیون آمده است وظایف مجمع سازمان به شرح زیر است:

1- استماع گزارش شورای عالی، رئیس کل و بازرسان و تصویب سیاست‌های کلان پیشنهادی شورای عالی.

2- انتخاب شورای عالی برای دوره چهار ساله و بازرسان برای دوره دو ساله با رأی مخفی و همچنین عزل ایشان.

3- مذاکره و اتخاذ تصمیم در سایر اموری که در دستور کار جلسه قرار دارد و طبق قوانین و آیین‌نامه‌های مربوطه و سایر ضوابط به عهده سازمان و در صلاحیت مجمع است.

4- تعیین و تصویب حق عضویت سالانه اعضا و سایر منابع درآمد برای سازمان بر اساس پیشنهاد شورای عالی.

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس اظهار داشت: همچنین علاوه بر این در این مصوبه آمده است اعضای مجمع به شرح مندرج در ماده 9 این قانون به مدت 4 سال انتخاب می‌شوند و آیین‌نامه‌ داخلی مجمع به پیشنهاد شورای عالی به تصویب مجمع خواهد رسید.

ذوالقدر خاطرنشان کرد: اعضای کمیسیون در ادامه این جلسه مصوب کردند که رئیس کل سازمان بالاترین مقام اجرایی، اداری و مالی و نماینده قانونی سازمان در کلیه مراجع با حق توکیل به غیر می‌باشد و در حدود مصوبات مجمع و شورای عالی و مقررات و ضوابط مربوط دارای اختیار کامل است که از طرف مجمع عمومی از بین منتخبین هیأت مدیره سراسر کشور و اعضای سابق شورای عالی به مدت 4 سال انتخاب و به رئیس جهت صدور حکم معرفی می‌شود.

وی افزود: همچنین در این مصوبه آمده است که مجمع عمومی می‌تواند انتخاب و معرفی رئیس کل را به شورای عالی منتخب خود واگذار نماید.

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس اظهار داشت: علاوه بر این در این مصوبه آمده است که شورای عالی حق استیضاح رئیس کل را دارد و در صورتی که دو سوم اعضای شورای عالی رأی عدم اعتماد به رئیس کل بدهند وی عزل می‌شود و مجمع عمومی فوق‌العاده جهت انتخاب رئیس کل تشکیل می‌شود. در این فاصله رئیس شورای عالی سرپرستی سازمان را عهده‌دار خواهد بود.

ذوالقدر خاطرنشان کرد: علاوه بر این اعضای کمیسیون مصوب کردند که اعضای شورای عالی هنرمندان مرکب از 7 نفر شامل رئیس کل و 6 نفر از هر رشته هنری توسط مجمع انتخاب می‌شوند. 

وی خاطرنشان کرد: اعضای کمیسیون فرهنگی در ادامه کار خود مصوب کردند که جلسات شورای عالی که حداقل هر دو ماه یکبار تشکیل می‌شود با حضور دو سوم اعضای شورا رسمی است تصمیمات متخذه با اکثریت آرا معتبر بوده و برای واحدهای ذی‌ربط لازم‌الاجرا است.

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس افزود: علاوه بر این در این مصوبه ذکر شده که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاونین ایشان و نیز افرادی که از طرف وزیر تعیین می‌شوند می‌توانند در تمام جلسات شورای عالی با حق اظهارنظر و بدون حق رأی شرکت نمایند.

ذوالقدر خاطرنشان کرد: همچنین در این جلسه مصوب شد تا شورای عالی دارای یک رئیس، یک نایب رئیس و یک دبیر خواهد بود که از بین اعضای شورا با رأی اکثریت نسبی اعضای رسمی شورا برای مدت چهار سال انتخاب می‌شوند.

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس در پایان گفت: اعضای کمیسیون علاوه بر این امروز مصوب کردند که دبیر شورای عالی مسؤول تشکیل جلسات و اداره دبیرخانه شورای عالی خواهد بود. اداره جلسات شورای عالی به عهده رئیس شورای عالی یا نایب رئیس شورای عالی خواهد بود.