۸۰ ایرانی قرنطینه را از چین بر می‌گردانیم

محمد کشاورززاده در گفتگویی درباره اقدامات کنترلی ویروس کرونا در چین، گفت: بیماری کرونا در یکی از استان‌های مرکزی چین در شهر ووهان حدود ۱۰ روز است که شیوع پیدا کرده و بلافاصله دولت چین اقداماتی برای جلوگیری از شیووع این بیماری انجام داده است.

اخبار سیاسی - وی افزود: مهمترین اقدام دولت چین، قرنطینه شهر ووهان است و به نظر می‌رسد اکثر مبتلایان در این شهر باشند؛ در استان‌های دیگر چین هم این بیماری شیوع پیدا کرده است که زیاد نیست، در شهر بزرگ پکن برای مثال تاکنون ۱۲۰ مبتلا شده‌اند.

سفیر ایران در چین تاکید کرد: در تمام شهرهای چین اقدامات پیشگیرانه انجام شده است و افراد را در فرودگاه‌ها و مراکز جمعی کنترل می‌کنند؛ اگر کسی بیماری داشته باشد، او را به بیمارستان هدایت می‌کنند.

کشاورززاده درباره حضور ایرانی‌ها در چین گفت: تعدادی از هموطنان ما در شهرهای مختلف چین به عنوان دانشجو یا تاجر زندگی می‌کنند؛ خوشبختانه به مناسبت سال نو چینی بسیاری از هموطنان ما به کشور خودمان یا کشورهای خارجی سفر کردند؛ طبق آمار در شهر ووهان به عنوان مرکز این ویروس، ۲۰۰ تا ۲۵۰ ایرانی زندگی می‌کردند که اکثر آن‌ها دانشجو بودند.

وی گفت: تعدادی از آن‌ها به ایران مسافرت کردند و بعد از اینکه شهر قرنطینه شد، ما ارتباط مستقیم را با هموطنان برقرار کردیم و طبق آمار حدود ۸۰ هموطن ایرانی در شهر ووهان هستند که در قرنطینه به سر می‌برند.

سفیر ایران در چین درباره ابتلای ایرانی‌ها به ویروس تاکید کرد: خوشبختانه طبق گزارش‌ها تاکنون هیچ موردی از ابتلای هموطنان ما به این بیماری دریافت نشده است، ما با هموطنان در شهر ووهان ارتباط مستمر داریم و خوشبختانه هیچکدام تا به حال به این بیماری مبتلا نشده‌اند.

کشاورززاده در پاسخ به اینکه آیا سفارت ایران ، تدابیری اندیشیده است که دانشجویان را موقتاً به ایران برگرداند؟ گفت: شهر ووهان در فاصله ۱۲۰۰ کیلومتری شهر پکن است که در آنجا مستقر هستیم به دلیل اینکه ووهان قرنطینه است و کسی را راه نمی‌دهند، تعدادی از دانشجویان ما در آنجا فعال شده‌اند، ارتباط مستقیم با هموطنان داریم؛ سعی کردیم نیازهای آن‌ها را به گونه‌ای برطرف کنیم، نه در بحث مالی، بلکه تردد آن‌ها هم ممکن است باعث ابتلا به بیماری شود.

وی گفت: ارزاقی را با کمک دانشجویان بین آن‌ها پخش کردیم تا نیازی به تردد عمومی نداشته باشند.

سفیر ایران در چین ادامه داد: یکی از اقداماتی که از روز اول صورت دادیم، زمینه‌های متعدد مقابله با بیماری بود، یکی از آن‌ها خروج هموطنان از این شهر بود که اقدامات لازم را انجام دادیم و ان شاء الله به زودی صورت می‌گیرد.

کشاورززاده گفت: هموطنان در شهرهای دیگر به جز ووهان، مشکلی برای بازگشت به ایران ندارند، پروازهای چین به ایران همه با حضور اتباع ایرانی هستند که به کشورمان سفر می‌کنند؛ شهر ووهان، چون قرنطینه است، باید از طریق چارتر، هموطنان را خارج کنیم.

وی درباره شرایط هموطنان در چین و دانشجویان عزیز که در شهر ووهان هستند، گفت: متاسفانه در فضای مجازی می‌بینیم دوستان برخی اخبار و مطالبی را می‌گویند که ممکن است باعث نگرانی شود، الان همه نگران هستند و انتشار مطالبی که نگرانی را بیشتر کند، در این فضا کمکی به ما نمی‌کند.

سفیر ایران در چین تصریح کرد: آرامش از هر چیز مهم‌تر است. وزارت بهداشت ما خوب عمل می‌کند و همه اقدامات لازم را برای پیشگیری انجام داده است و ما نیز همه تلاش خود را می‌کنیم که از این بحران به خوبی عبور کنیم.