۲ هزار نفر به تعداد تائید صلاحیت‌شده‌ها اضافه شده است

 عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان صبح امروز(شنبه) در نشست خبری اظهار کرد: مشکل اصلی ما در انتخابات با این نظام انتخاباتی و قوانین حداقلی است که وضعیت فعلی را ایجاد می‌کند و هر دو طرف ممکن است ناراضی باشند، در حالی که ما هم راضی به این وضعیت نیستیم.

اخبار سیاسیکدخدایی با اشاره به بررسی مصوبات مجلس شورای اسلامی در شورای نگهبان گفت: طرح سه فوریتی اصلاح قانون اقدام متقابل در برابر اعلام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان سازمان تروریستی توسط ایالات متحده آمریکا در مجلس توسط اعضای شورای نگهبان بررسی شد و عدم مغایرت آن با موازین شرع و قانون اساسی اعلام شد.

وی با اشاره به بررسی طرح الزام دولت در تعیین سرفصل جنایات و توطئه‌های آمریکا در کتب درسی مدارس و دانشگاه‌ها گفت: این طرح نیز در جلسه شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفت که مغایر با موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد.

سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه طرح دو فوریتی شفافیت و نظارت بر تامین مالی فعالیت‌های انتخاباتی در انتخابات مجلس شورای اسلامی هم مورد بحث و بررسی در شورای نگهبان قرار گرفت، تصریح کرد: لازم به ذکر است که تبصره دو ماده ۴ مصوبه، با استظهار به اینکه منظور از مشخص نبودن پرداخت کننده کمک، این است که فرد مذکور به هیچ عنوان قابل تشخیص نباشد و همچنین منظور از اشتباه این است که اشتباه سهوی نباشد، بنابراین مغایر با موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد.

کدخدایی با اشاره به ایرادات شورای نگهبان به لایحه دو فوریتی درآمد پایدار و هزینه شهرداری ها و دهیاری ها گفت: صرف نظر از ابهامات و اشکالات مصوبه، با توجه به اینکه در موارد متعددی وظایف و صلاحیت‌های زائد بر امر نظارت، برای شوراهای شهر و روستا در نظر گرفته شده است بر این اساس این مصوبه مغایر اصل ۱۰۰ قانون اساسی شناخته شد.

وی در ادامه با اشاره به ایرادات شورای نگهبان به طرح ساماندهی کارکنان قراردادی دانشگاه پیام نور اظهار داشت: با توجه به اینکه اجرای این مصوبه منجر به افزایش هزینه‌های عمومی خواهد شد و طریق مذکور در بند «د» ماده یک نیز به عنوان طریق تامین افزایش هزینه های جدید به حساب نمی‌آید، مفاد این ماده مغایر با اصل ۷۵ قانون اساسی شناخته شد.

سخنگوی شورای نگهبان افزود: مفاد ماده سه مصوبه جهت ایجاد بار مالی جدید و عدم پیش بینی طریق تامین هزینه های مربوط به آن مغایر اصل ۷۵ قانون اساسی شناخته شد و همچنین برخی از بندهای طرح  مذکور روشن نیست و باید رفع ابهام شود.

کدخدایی بیان کرد: مصوبه مجلس درباره طرح ساماندهی صنعت خودرو نیز در شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفت اما در ماده ۴ با توجه به اصرار مجلس شورای اسلامی بر مصوبه خود، ایراد سابق این شورا کماکان به قوت خود باقی است.

وی با اشاره به ایرادات شورای نگهبان به لایحه ایجاد هشت منطقه آزاد تجاری-صنعتی گفت: اجازه به دولت برای ایجاد مناطق ویژه اقتصادی جدید مذکور در بند سه ماده واحده، از جهت عدم تعیین محدوده آن مناطق توسط مجلس شورای اسلامی، مغایر با اصل ۸۵ قانون اساسی شناخته شد.

سخنگوی شورای نگهبان درباره ایرادات شورای نگهبان به طرح ایجاد مناطق ویژه اقتصادی تصریح کرد: ایجاد مناطق ویژه اقتصادی بدون تعیین محدوده جغرافیایی آن مناطق توسط مجلس شورای اسلامی، مغایر اصل ۸۵ قانون اساسی شناخته شد.

کدخدایی افزود: همچنین با توجه به کاهش درآمدهای عمومی به دلیل برقراری معافیت های مالیاتی و گمرکی در مناطق ویژه اقتصادی و از سوی دیگر افزایش هزینه های عمومی به دلیل تکلیف دستگاه های دولتی به تامین خدمات عمومی این مناطق و عدم پیش بینی طریق جبران آن مصوبه مغایر اصل ۷۵ قانون اساسی شناخته شد.

وی با اشاره به ایراد شورای نگهبان به طرح تنظیم برخی مقررات مالی، اداری و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش گفت: برخی از ایرادات شورای نگهبان به این مصوبه همچنان به وقت خود باقی است و مجلس باید این موارد را اصلاح کند.

سخنگوی شورای نگهبان درباره ایراد شورای نگهبان به لایحه کمک به ساماندهی پسماندهای عادی با مشارکت بخش غیردولتی گفت: برخی از بخش‌های این مصوبه نیز ابهام دارد و باید اصلاح شود.

کدخدایی بیان کرد: همچنین ایرادات شورای نگهبان به لایحه اهداف، وظایف و اختیارات وزارت ورزش و جوانان و لایحه الحاق دولت ایران به کنوانسیون مشترک ایمنی مدیریت سوخت مصرف شده و ایمنی مدیریت پسماند پرتوزا کماکان به وقت خود باقی است.

وی تصریح کرد: مصوبه مجلس درباره طرح اصلاح مواد یک و ۱۰ قانون نحوه فعالیت احزاب و گروه های سیاسی نیز در شورای نگهبان بررسی شد که اطلاق واگذاری تصویب آیین نامه اجرایی ماده ۲۳ موضوع ماده واحده به هیات وزیران، با توجه به اینکه ضوابط تشکیل و فعالیت این تشکل ها از قانون تعیین نشده است، با اصل ۸۵ قانون اساسی مغایر شناخته شد.

سخنگوی شورای نگهبان بیان کرد: ایرادات شورای نگهبان به لایحه حمایت از اطفال و نوجوانان و همچنین طرح تعیین تکلیف کارشناسان بیمه کشاورزی کماکان به قوت خود باقی است و باید اصلاح شود.

کدخدایی با اشاره به بررسی مصوبه مجلس درباره طرح دو فوریتی کاهش مجازات حبس تعزیری در شورای نگهبان گفت: با توجه به نظریه تفسیری شورای نگهبان از اصل نود و هفتم قانون اساسی و همچنین نظر این شورا نسبت به مصوبه طرح آیین نامه داخلی مجلس، این مصوبه مصداق اصل ۹۷ قانون اساسی شناخته نشد و لذا این شورا نظر خود را نسبت به این مصوبه در مهلت مقرر در اصول ۹۴ و ۹۵ قانون اساسی به مجلس شورای اسلامی اعلام خواهد کرد.

سخنگوی شورای نگهبان متذکر شد: پس از ثبت‌نام کاندیداهای انتخابات مجلس شورای اسلامی، بررسی صلاحیت‌های این افراد توسط هیئت‌های اجرایی و سپس هیئت مرکزی و هیئت نظارت استانی انجام شد که در این زمینه هم به حد کافی اطلاع‌رسانی کردیم.

کدخدایی ادامه داد: مرحله بعد که اصطلاحاً به آن مرحله «شورای نگهبان اول» می‌گویند تا روز گذشته ادامه یافت و از امروز وارد مرحله «شورای نگهبان دوم» شده‌ایم و کسانی که در مرحله قبل صلاحیتشان تائید نشده است، می‌توانند شکایت خود را ظرف سه روز اعلام کنند و ما در یک بازه زمانی ۱۰ روزه شکایت آنان را بررسی کرده و اعلام نظر می‌کنیم.

وی بیان کرد: در ابتدا حدود ۱۶ هزار و ۳۳ نفر در انتخابات مجلس شورای اسلامی ثبت‌نام کردند که تعدادی از آنان انصراف داده و برخی از آنان در هیئت‌های اجرایی رد صلاحیت شدند و در نهایت ما صلاحیت حدود ۴۵۰۰ نفر را بررسی کردیم و خوشبختانه مجموع افرادی که مورد تائید قرار گرفتند، بیش از ۵۰ درصد است و صرفاً حدود ۲۰ و چند درصد رد صلاحیت شده‌اند که بررسی‌ها ادامه دارد و ممکن است تعداد تائید صلاحیت‌شده‌ها افزایش یابد.

سخنگوی شورای نگهبان افزود: از مرحله قبل که مرحله «بررسی صلاحیت کاندیداهای انتخابات مجلس شورای اسلامی در هیئت مرکزی» بود تا مرحله «شورای نگهبان اول»، حدود ۲ هزار نفر به تائید صلاحیت شده‌ها اضافه شدند و خواهش بنده این است که دوستان و صاحبنظران سیاسی منتظر بمانند و در اظهارنظرهای خود خیلی عجله نکنند.

کدخدایی تأکید کرد: شورای نگهبان وظیفه قانونی خود را انجام می‌دهد و نسبت به بررسی صلاحیت افراد حساسیت لازم را دارد و احتمال دارد آمار تائید صلاحیت‌شده‌ها تا پایان وقت مقرر قانونی افزایش یابد.

وی تصریح کرد: برخی افراد ایراداتی به تحقیقات محلی وارد می‌کنند و لازم است که این نکته را بگویم که با تحقیقات محلی، بسیاری از کسانی که اصطلاحاً «عدم احراز صلاحیتشان» اعلام شد، به تائید صلاحیت برگشتند که نکته بسیاری خوبی است که در قانون پیش‌بینی شده و امکان دقت بیشتری را برای شورای نگهبان ایجاد کرده است.

اتهام و افترایی به شورای نگهبان وارد شود، شکایت می‌کنیم

وی در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه «برخی حقوقدانان اظهارات رئیس‌جمهور و مسئولان دولتی علیه شورای نگهبان را تشویش اذهان عمومی و مصداق جرم عنوان کرده‌اند، آیا شورای نگهبان از مسئولان دولتی به قوه قضائیه شکایت می کند؟» گفت: ما اهل شکایت نیستیم اما گلایه داریم.

کدخدایی گفت: دوستان در جریان جزئیات کارهای ما هستند ولی به گونه‌ای سخن می‌گویند که اطلاع ندارند البته اگر جایی اتهام و افترایی به شورای نگهبان وارد شود به ما هم حق دهید که بتوانیم حق‌مان را پیگیری کنیم و اگر لازم باشد از طریق قوه قضاییه اقدام می‌کنیم.