منافقین به رهبران 2 حزب اسپانیایی حقوق می دادند

روزنامه اسپانیا یی ال پائیس گزارش داد که «شورای ملی مقاومت ایران» در فاصله سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۴ به مدت چندین ماه حقوق ماهیانه دو تن از رهبران «بوکس» حزب راست افراطی اسپانیا و برخی دیگر از هزینه‌های آن از جمله کامپیوترها و وسایل دفتری این حزب را پرداخته است.

اخبار سیاسی- این دو تن به نام‌های سانتیاگو آباسکال و ایوان اسپینوسا د لوس مونتروس اکنون اعضای حزب «بوکس» در پارلمان اسپانیا هستند.

روزنامه ال پائیس بدون فاش کردن منابع خود می‌نویسد این دو نفر در مجموع ۶۵ هزار یورو از «شورای ملی مقاومت ایران» دریافت کرده‌اند.

محوریت «شورای ملی مقاومت ایران» با سازمان مجاهدین خلق است، اما مشخص نیست انگیزه این گروه برای کمک به رهبران حزب بوکس اسپانیا چه بوده است.

حزب «بوکس» در انتخابات اخیر اسپانیا آرای زیادی به دست آورد و اکنون با ۵۲ کرسی حزب سیاسی سوم در پارلمان است.

به نوشته ال پائیس، این حزب در سال ۲۰۱۳ با یک میلیون یورویی که «شورای ملی مقاومت ایران » پرداخته بود، تاسیس شد. در روز ۱۷ دسامبر ۲۰۱۳ که این حزب به عنوان یک حزب جدید در وزارت کشور اسپانیا ثبت شد اولین پرداخت از هواداران «شورای ملی مقاومت ایران» به ارزش یک میلیون و ۱۵۶ هزار یورو را به صورت حواله بانکی دریافت کرد.

پرداخت حقوق ماهانه دو تن از رهبران این حزب نیز از یک ماه بعد شروع شد و تا اکتبر ۲۰۱۴ ادامه یافت.

روزنامه ال پائیس به نقل از دو مقام سابق بوکس می‌نویسد که یکی دیگر از رهبران این حزب به نام خاویر اورتگا اسمیت در همان زمان حاضر نشد از این منبع حقوق دریافت کند.

طبق مدارکی که این روزنامه اسپانیایی به دست آورده حقوق ماهانه این دو رهبر حزب «بوکس» توسط هواداران «شورای ملی مقاومت ایران» و از کشورهای مختلف ارسال می‌شد.

این اسناد نشان می دهند که حزب راست افراطی بوکس بین دسامبر ۲۰۱۳ تا آوریل ۲۰۱۴ در مجموع حدود ۹۷۲ هزار یورو از «شورای ملی مقاومت » دریافت کرده و هزینه کارزار انتخاباتی حزب در انتخابات اروپایی سال ۲۰۱۴ و اجاره اولین دفتر مرکزی این حزب در شهر مادرید از این پول تامین شده است.

روزنامه ال پاییس می‌افزاید «شورای ملی مقاومت ایران» این پول را از طرفداران خود در کشورهای مختلف از جمله آلمان، ایتالیا، سوئیس، کانادا و آمریکا جمع‌آوری کرده است. اکثر این کمک‌های مالی گمنام بوده و نام اهداکنندگان در حساب بانکی حزب بوکس مشخص نشده است.

رهبران بوکس کاملا می‌دانستند که این مبالغ از سوی «شورای ملی مقاومت ایران» ارسال شده است.

روزنامه ال پائیس می افزاید اولین بار که موضوع کمک مالی اپوزیسیون ایرانی به بوکس فاش شد، الخو ویدال کوادراس دبیرکل سابق بوکس و عضو سابق پارلمان اروپا (بین ۱۹۹۹ تا ۲۰۱۴) به این روزنامه گفت: «آباسکال، رهبر فعلی حزب، از همه چیز خبر داشت. من مناسبات خود با شورای ملی مقاومت ایران را برای او تشریح کردم و به او گفتم که آنها به ما کمک مالی خواهند داد. او خیلی خوشحال بود و هیچ مخالفتی نکرد.»

آقای ویدال کوادراس که سابقا از چهره‌های حزب محافظه کار «مردم» اسپانیا بود در دوران نمایندگی در پارلمان اروپا با «شورای ملی مقاومت ایران» مناسبات بسیار نزدیکی داشت و یکی از حامیان مهم این گروه بود. او که چند سالی نیز نایب رییس این نهاد بود در انتخابات پارلمانی اروپا در سال ۲۰۱۴ کرسی خود را از دست داد و سال بعد به دلیل اختلاف نطر با سانتیاگو آباسکال از رهبری حزب بوکس کناره‌گیری کرد.

رهبران حزب راست افراطی «بوکس» تاکنون به طور رسمی گزارش‌های روزنامه ال پائیس در مورد دریافت کمک مالی از «شورای ملی مقاومت» را تکذیب نکرده و فقط بر این نکته تاکید می‌کنند که تمامی مدارک حسابداری این حزب از زمان تاسیس در اختیار نهادهای ناظر قرار گرفته است.