اعلام قطره‌چکانی تلفات «عین‌الأسد» ؛ تکرار تجربه ویتنام

درباره سیاست اعلام قطره چکانی عدد تلفات ارتش امریکا در حمله جمهوری اسلامی ایران به پایگاه نظامی عین‌الأسد سخنان زیادی گفته شده است. این عدد در ابتدا 9 نفر و پس از آن 11، 18، 34، 50 و در آخرین گزارش 64 نفر اعلام شده است.

اخبار سیاسی- در حالی که پنتاگون از "ضربه ملایم مغزی" سخن به میان می‌آورد، دونالد ترامپ عارضه نظامیان امریکایی را صرفا "سردردهای ساده" خوانده است!

اما نگاهی به سیاست پنتاگون در اعلام تلفات، این سؤال را برمی‌انگیزد که ارتش امریکا تا چه میزان در مورد تلفات عین الاسد صداقت به‌خرج داده است؟

در سال‌های 1967 و 2019 گزارش‌های منابع امریکایی به‌وضوح نشان می‌دهد که واشنگتن از اعلام دقیق تلفات سربازان خود سر باز زده و در مقابل برای القای پیروزی‌های وهمی، عدد کشتگان ویتنامی و افغانستانی را بیش از ارقام واقعی اعلام کرده است.

برای نمونه، کاخ سفید درحالی تلفات جنگ ویتنام را فقط چند هزار نفر اعلام کرده بود که بعدها ثابت شد 30 هزار کشته از این جنگ به‌جا مانده است.

مسأله‌ای که در سال 1969 به بازماندن «لیندون جانسون» از ریاست‌جمهوری امریکا منجر شد. در پایان این جنگ نیز مشخص شد که بیش از 60 هزار نظامی امریکا در جنگ ویتنام کشته شده‌اند.

دولت ترامپ به‌خوبی می‌داند که اعلام عدد تلفات حمله ایران به پایگاه عین‌الاسد علاوه بر فشار روانی به نظامیان امریکایی، حمایت مردمی از حضور نظامی این کشور در عراق را به طرز بی‌سابقه ای تحت‌الشعاع قرار می‌دهد و همین موجب شد پنتاگون به‌طور سازمان‌یافته‌ای تلاش کند تعداد زخمی‌ها را رفته‌رفته افزایش داده و در ابتدا منکر تلفات انسانی شود.

در تأیید این واقعیت باید توجه داشت که به اذعان ارتش ایالات‌متحده، در پی بازگشت تابوت سربازان امریکایی از عراق به کشورشان پس از سال 2005، تعداد داوطلبان برای اعزام به عراق به میزان قابل توجهی کاهش پیدا کرده بود؛ امری که موجب شد ارتش امریکا با ارائه پیشنهادهای اغواگرانه به مهاجران غیرقانونی، آن‌ها را جهت اعزام به عراق ترغیب کند.

حسین سعدی