نظارت استصوابی نباشد، راه برای حضور نااهلان باز می‌‌شود

 حسین کنعانی مقدم دبیرکل حزب سبز با اشاره به حمله به شورای نگهبان توسط یک جریان خاص گفت: بحث نظارت استصوابی قبل از هرچیز ریشه در قانون اساسی ما داشته و منطبق با این قانون است.

اخبار سیاسی- او ادامه داد: هم در زمان امام خمینی (ره)  و هم در زمان مقام معظم رهبری هم که این استفساریه مورد بحث و بررسی و تصویب قرار گرفت شاهدبودیم که دلایل متقنی برای این موضوع بیان شد.

 مرجعی باید صلاحیت حضور افراد در جایگاه های قانونی را بررسی کند

کنعانی مقدم افزود: حضرت امام خمینی (ره) بارها در وصیت نامه شان تاکید کردند که نگذارید این انقلاب به دست نا اهلان بیفتد؛ بنابراین مرجعی باید وجود داشته باشد تا تشخیص دهد چه کسی صلاحیت ورود به جایگاه های کشور را دارد و چون نظارت بر عهده شورای نگهبان است قطعا این ضوابط باید در آنجا مورد توجه قرار بگیرد.

فعال اصولگرا تشریح کرد: برای مثال ما یک نوع  نظارت به نام نظارت استطلاعیداریم که یعنی صرفا دستگاه‌ها اطلاع پیدا کنند که آیا این فرد شرایط قانونی برای نمایندگی مجلس و یا ریاست جمهوری را دارد یا خیر؛ اما نکته این است که در این نظارت هیچ اعمال قدرتی وجود ندارد و ممکن است که به سایر مردم هم اطلاعاتی را درباره آن شخص بدهند که اینها خود می‌تواند مردم را با مشکلات بسیاری در تشخیص مواجه کند، زیرا آنها می‌دانند که او صلاحیت این امر خطیر را ندارد پس چطور می‌تواند برای ورود در جایگاه قانونی کشور نامزد شده و تبلیغات انجام دهد.

دبیرکل حزب سبز ادامه داد: یک موضوع دیگر هم نظارت استحبابی است که از باب استحباب باید پرس و جو کند و شرایط یک فرد را برای نمایندگی مجلس و یا ریاست جمهوری مورد بررسی قرار دهد که بازهم اعمال قدرتی برای این کار ندارد.

او تاکید کرد: نظارت های متعدد دیگری هم وجود دارد که در میان آنها صرفا نظارت استصوابی است که هم نظارت کرده و هم در انتخاب آن فرد اعمال نظر می‌کند، یعنی می‌گوید این فرد این شرایط را دارد پس یا صلاحیت او را تاکید کرده و یا رد می‌کند؛ موضوعی که کاملا ساختار قانون را نشان می‌دهد، زیرا قانون باید ورود کرده و نباید صرفا به صدور بیانیه اکتفا کند.

  افرادی که هجمه به شورای نگهبان را آغاز کرده‌اند، با همین ساز و کار انتخاب شده‌اند

کنعانی مقدم درباره وجود این قانون در سایر کشورها نیز گفت: در تمام دنیا این ساختار وجود دارد؛ برای مثال در کشورهایی که حزبی هستند انتخابات دو مرحله ای برگزار می‌شود،  یعنی در یک مرحله فرد در داخل حزب مورد بررسی قرار می‌گیرد و انتخاب می‌شود و شرایط او در آنجا احراز می‌شود تا ببینند او اصلا صلاحیت نامزد شدن را دارد یا خیر و بعد در انتخابات اصلی حضور پیدا می‌کند؛ اما متاسفانه ما در کشورمان چنین ساختاری نداشته و از همین رو شاهدیم که به یکباره  ده الی بیست هزار نفر در انتخابات حضور پیدا می‌کنند. اما در این شرایط مردم از کجا باید بدانند که آیا این افراد حداقل های لازم را از نظر سلامتی سواد و تعهد به اسلام  برای دفاع از ملت و قانون اساسی را دارند یا خیر؛ پس به طور قطع  باید مرجعی باشد که این موضعات را بررسی کرده و به مردم اعلام کند.

فعال اصولگرا درباره هجمه اصلاح طلبان به قانون اساسی نیز بیان کرد: بسیاری از افرادی که این هجمه به شورای نگهبان را آغاز کرده‌اند با همین ساز و کار انتخاب شده‌اند؛ برای مثال رئیس جمهور، نمایندگان مجلس و .. که امروز اظهار نگرانی می‎کنند، خودشان با همین نظارت وارد مجلس شده اند پس چگونه می‌توانند این مکانیزم را زیر سوال ببرند؟

دبیرکل حزب سبز در پایان خاطر نشان کرد: باید گفت که این بیشتر یک نوع جو روانی ایجاد کردن است که باعث می‌شود مشارکت کمتر شود و به شدت منافع ملی و امنیت ملی را به خطر بیاندازد و معتقدم که هیچ استدلال دقیقی هم برای این موضوع ندارند، زیرا اگر نظارت استصوابی نباشد راه برای حضور نا اهلان به مجلس و ریاست جمهوری باز خواهد شد .