منظومه حکمت انقلاب اسلامی در بیانیه گام دوم تنظیم شده است

علی لاریجانی ضمن حضور در نخستین همایش بین‌المللی گام دوم انقلاب الگوی نظام انقلابی و تمدن‌ساز گفت: بیانیه‌ گام دوم انقلاب جزء اسناد مهم کشور است که بعد از دوره 40 ساله انقلاب تنظیم شده است. چهل سالگی سال‌ پختگی فرد و یا جامعه است، لذا تجربیات غنی در پشت این مسئله وجود دارد و حاصل این تجربیات 40 سال گذشته در این منظومه آمده و مهمتر آن که این سند توسط شخصی تنظیم شده که خود جزو استوانه‌های قبل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی است.

اخبار سیاسی - رئیس مجلس شورای اسلامی افزود : مقام معظم رهبری شخصی مبارز و تأثیرگذار در سال‌های قبل از پیروزی انقلاب بوده اند و بعد از پیروزی انقلاب نیز در همه جریانات حضور داشتند و تا مدتی مسئولیت اجرایی کشور را بر عهده داشتند و بیش از 3 دهه رهبری ایشان را در کشور شاهد هستیم لذا نتیجه همه تلاش‌ها عصاره‌ای است که در بیانیه گام دوم انقلاب آمده است.

وی با بیان اینکه جهت‌گیری کلان کشور در بیانیه گام دوم انقلاب مورد نظر قرار گرفته، تصریح کرد: این بیانیه نگاهی به همه جوانب دارد؛ همچنین هم حکمرانان و هم مردم را مورد توجه قرار داده است. مسئولیت‌ها همه جانبه دیده شده و بسیار خیرخواهانه است.

 لاریجانی یادآور شد: منظومه حکمت انقلاب اسلامی در بیانیه گام دوم تنظیم شده و کار را برای حکمرانان و مردم سهل کرده است. خطاب بیانیه، مردم و حاکمیت هستند اما محور آن جوانانند.

رئیس قوه مقننه با اشاره به مباحثی که در جلساتی با مقام معظم رهبری درباره بیانیه گام دوم داشتند، گفت: نقطه عطف این بیانیه جوانان هستند بنابراین نگارنده برای هر کاوشی تأکید دارد که زمینه برای جوانان فراهم شود زیرا جوانان انگیزه لازم در حوزه مدنی و حکمرانی را دارند و بهترین نیروی نقش‌آفرین در پیروزی انقلاب اسلامی بودند. در ارتباط با حکومت نیز تجربه گذشته نشان می‌دهد که جوانان نقش اصلی در ساماندهی حکومت داشتند و حضور شجاعانه آنها در صحنه‌های جنگ تحمیلی و صحنه‌گردانی جوانان نمونه‌ای از آن است.

رئیس مجلس شورای اسلامی در توضیح این سوال که چگونه می‌توان جوانان را آماده نقش‌آفرینی در صحنه‌های مدنی و حکمرانی کرد، گفت: برای این امر نیاز به تدابیر اساسی است و نظام‌نامه حکمت را باید به صورت دقیق فهمید. توصیه پایه‌ای رهبری این است که ترس و ناامیدی را از خود برانید زیرا نخستین و ریشه‌ای‌ترین مشکل است و هر تحولی در کشور در فضای امید امکان‌پذیر است اما وقتی فضا یأس‌آور باشد، وضعیت ایستا می‌شود. در پیروزی انقلاب اسلامی نیز "امید" تحولات را رقم زد و امام(ره) روحیه امیدواری را ترویج کردند.

وی ادامه داد: با توجه به شرایط منطقه‌ای در صحنه بین‌الملل و تمرکز آمریکا بر شکاف بین مردم و حاکمیت و افزایش یأس و ناامیدی در بین مردم، باید تلاش کنیم تا فضای کشور به سوی هدف متعالی حرکت کند و رسانه‌ها نیز در تحقق این هدف نقش موثر دارند.

لاریجانی با اشاره به تأکید رهبر انقلاب در بیانیه دوم گام انقلاب بر دفاع ابدی از نظام انقلابی اسلامی گفت: در سال‌های اول پیروزی انقلاب نیز عده‌ای معتقد بودند انقلاب اسلامی پیروز شده بنابراین پس از آن باید به دنبال ساخت ساختار نظام رفت اما توجه به این  نکته ضروری است که انقلاب اسلامی امتداد زمانی دارد و همیشه محتاج حرکت انقلابی هستیم. نظام انقلاب اسلامی باید ادامه یابد زیرا این نظام فرم و شکل و ساختار است که رهبری، قوای سه‌گانه  و تشکل‌های سیاسی و امنیتی را در خود شکل داده و "انقلاب اسلامی " به این نظام محتوا می‌دهد و از این رو باید زنده بماند؛ شهید مطهری نیز زمانی که درباره نهضت انقلابی صحبت می‌کردند می‌گفتند که "پیروزی یک بحث و بحث دیگر چگونگی تداوم آن است". دفاع ابدی از نظام انقلابی، عقلانی است لذا از این موضوع نباید پرش کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه در توضیح علل و اهمیت جاودانی اصول و ارزش‌های نظام که در بیانیه گام دوم مورد تأکید قرار گرفته، گفت: این بحث به موضوع ماهیت انقلاب برمی‌گردد، انقلاب ما همانند انقلاب‌های صنعتی یا انقلاب سایر کشورها نیست، گمشده اصلی انقلاب ارزش‌های اسلامی بود هر چند شمولیت آن به مباحث اقتصادی و سیاسی نیز می‌رسد. انقلاب اسلامی با رویکرد دینی پیگیر مسائل اقتصادی یا اجتماعی و ... است.

وی یادآور شد: ارزش‌های دینی مبتنی بر اسلام نیز ثابت است زیرا دین اسلام منطبق با فطرت بشری است و ارزش‌های دین خاتم ثابت است. البته فطرت انسان‌ها از یک میلیون‌ سال‌ها پیش ثابت بوده و این گزاره که اصول و ارزش‌های اسلامی جاویدان است، استدلال عقلی بر آن حاکم شده و علامه جعفری نیز در زمینه فطرت انسان‌ها و ثبات آن توضیحاتی داده‌اند. نکته قابل توجه این است که تجدید نظر در این ارزش‌ها امکان‌پذیر نیست هر چند که بیگانگان در مقالات تحریک‌آمیز تأکید می‌کنند که شرایط دنیا تغییر کرده و ارزش‌های انقلاب اسلامی باید تغییر کند.

علی لاریجانی تصریح کرد: شهید مطهری نیز در مباحثی تأکید کردند که به تفکر دینی مبتنی بر فطرت در عرصه‌های مختلف بشری باید توجه کرد زیرا موضوع فطرت در ساحت فرد و جامعه مهم است. فیلسوفان بزرگ قرن نیز روی این مباحث تمرکز داشتند اما تأکید آنها بر حقوق طبیعی انسان است و افرادی چون علامه طباطبایی و پس از ایشان شهید مطهری و آیت‌الله جوادی مباحثی را در حوزه تفکر اسلامی با محوریت فطرت ادامه دادند. انسان از نظر معلومات و ادراک و معرفت استعدادهایی دارد و گرایش‌هایی که برای همه آنها است.

رئیس قوه مقننه افزود: استعداد در مقوله‌های عشق، پرستش، زیبایی، ابداع و خلاقیت حصر عقلی نیست. شهید مطهری این 5 مقوله را دسته‌بندی کردند. البته برخی عدالت را نیز جزو استعدادهای انسان دانستند که در بحث عشق قرار می‌گیرد از این رو مقوله‌های اخلاق، معنویت، عدالت، برادری و آزادی که در بیانیه گام دوم انقلاب آمده، ثبات دارد جز آزادی که جنبه فطری دارد و وسیله آن است. آزادی امری دائمی و وسیله تحقق است بنابراین در کاوش‌های مورد بحث اروپا باید درباره فهم موضوع فطرت تمرکز ویژه کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه به موضوع مردم سالاری دینی در بیانیه گام دوم اشاره کرد و گفت: نظام مردم سالاری دینی بخش مهمی از خواست انقلاب و نقطه اوج آن بود، اگر حس کمال جویی را امر فطری بدانیم و بپذیریم که این حس در حوزه سیاست هم وجود دارد متوجه خواهیم شد که مردم سالاری دینی همانند نظام های غربی نیست. انسان های دارای استعداد کمال جویی هستند و زمینه رشد آن ها باید فراهم شود. مردم سالاری دینی در راه طی شده مسیرهای فراز و فرودی داشته و یکی از موضوعات مهم آن اینکه نظام های مدنی لازم برای آن به وجود بیاید.

وی ادامه داد: شهید مطهری و علمای دیگری همچون حضرت آیت الله خامنه ای در صدر انقلاب حزب جمهوری اسلامی را پایه گذاری کردند زیرا مردم سالاری دینی بدون تشکیلات مدنی خام است و عوارض دارد، همچنین هیجانات سیاسی بر عقلانیت سیاسی غلبه پیدا می کند بنابراین برای تقویت نظام، تشکیلات مدنی لازم است. نظام های فکری و حزبی ما باید این مکتب را تقویت کنند زیرا مردم سالاری دینی بدون تشکیلات مدنی زمینه برای حرکت روبه جلو در گام دوم انقلاب را ایجاد نمی کند.

لاریجانی در ادامه به موضوع علم و فناوری در بیانیه گام دوم انقلاب پرداخت و گفت: با توجه به علوم بنیادین در دوره های گذشته در زمینه فناوری گام هایی برداشته شده اما نقایصی وجود دارد که فهم آن ها مهم است. بخش نخبگانی دانشگاهی با نیاز جامعه پیوند نخورده و شاید پیوند بودجه کشور به نفت نیز یکی از مشکلات باشد. متاسفانه اساتید دانشگاه های ما مجبور نشدند که به دنبال تحقیقات و پژوهش بروند. در کشورهای دیگر دانشگاه ها با بودجه دولتی اداره نمی شوند و بودجه دانشگاه ها وابسته به کارهای پژوهشی است. ما در نظام بودجه ریزی خود این دو را از هم جدا کردیم بنابراین دانشگاه ها برای انجام پژوهش احساس نیاز نمی کنند.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: مقالات و پژوهش ها باید مرتبط با نیازهای کشور باشد البته دفتر ارتباط با دانشگاه و صنعت را پیشتر ایجاد کردیم اما نیاز ارگانیک بین این دو بخش ایجاد نشد. دانشگاه ها باید احساس کنند که برای حیات خود تحقیقات را به سمت تولید ببرند و بخش تولید باید بداند که بدون دانشگاه نمی تواند توسعه یابد. مدلی نیز باید برای اتصال این دو بخش ترسیم کرد.

وی تاکید کرد: تقویت بخش درون زا برای اشتغال و رونق فناوری لازم است. در این زمینه ترس هایی وجود دارد که باید رفع شود همانگونه که در گذشته کارهایی انجام و بر ترس غلبه شده است. هر زمان که به سمت این موضوعات رفتیم و جسارت پیدا کردیم به موفقیت دست یافتیم.

لاریجانی با اشاره به سلسله ایستادگی ها در مقابل استکبار و استقلال سیاسی به عنوان دستاوردهای مهم انقلاب، گفت: امام (ره) این حوزه را ساماندهی و حس ایستادگی در مقابل استکبار را ایجاد کردند. ایشان روحیه ای را به وجود آوردند که در شرایط سیاسی کشور چه در حوزه بین الملل و مسائل منطقه ای توجه کافی در مبارزه با استکبار شود. در همین راستا پرونده جمهوری اسلامی ایران در مسائل راهبردی در حوزه بین الملل و منطقه ای درخشان است و برخی نکات در ارتباط با حضور نیروهای مقتدر جمهوری اسلامی در مرزهای رژیم صهیونیستی، کمک تسهیلاتی به نیروهای مقاومت یا تشکیل ائتلاف های بین المللی علیه ایران در بیانیه آمده است زیرا مقابله با استکبار وجود داشته و قدرت تولید کرده است. کارنامه جمهوری اسلامی در گذشته با هدایت مقام معظم رهبری دستاوردهای بزرگی داشته بنابراین  این مسیر باید ادامه یابد.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: همین که امروز آمریکایی ها درباره موشک های ایرانی یا حضور جمهوری اسلامی در منطقه صحبت می کنند به خاطر راه درستی است که در پیش گرفته ایم.

وی با اشاره به مباحث حوزه اقتصاد در بیانیه گام دوم انقلاب یادآور شد: اقتصاد قوی، نقطه قوت سلطه ناپذیری و پایداری نظام جمهوری اسلامی است. هرچند اقتصاد هدف نیست اما مرحوم شهید مطهری در کتاب اقتصاد خود می گوید "رسیدن به اهداف عالی حکومت بدون اقتصاد سالم ممکن نیست و اقتصاد سالم زاینده و ثروت زا است" و همچنین در جای دیگر اشاره دارند "برخی از کشورها که روی یک ارزش تمرکز می کنند و ارزش های دیگر را مورد توجه قرار نمی دهند، این موضوع عامل انحطاط آن ها می شود". باید توجه داشت اقتصاد وسیله، مهم و موثر است.

لاریجانی با بیان اینکه چالش هایی در حوزه اقتصاد پیدا کردیم که برای برداشتن گام دوم باید آن ها را شناخت، گفت: نداشتن نظریه روشن توسعه از مهم ترین چالش ها است. افرادی که رأی می آورند بعد از انتخاب شدن احساس فیلسوفانه پیدا می کنند و می پندارند که باید نظریه پردازی کنند لذا هرکسی یک مسیری را می رود. این فراز و فرود در کشور مشکلاتی را ایجاد کرده است. نظام توسعه ما باید از تئوری روشن برخوردار باشد از همین رو رهبری معظم گروهی را مشخص کردند تا بر اجماع نظریه پیشرفت ایران اسلامی تمرکز کنند.

رئیس قوه مقننه تصریح کرد: این نظریه باید از بطن یک مکتب بیرون بیاید و به نظر عوامل فکری لازم درون مکتب وجود دارد منتها اندیشمندان بزرگ ما همچون شهید مطهری و بهشتی را در اوایل انقلاب ترور کردند این فرآیند کامل نشد. روزی که شهید مطهری را به شهادت رساندند در کیف همراه ایشان مقاله ای تحت عنوان نظام اقتصاد اسلامی بود که پیش از آن در حال تدوین آن بودند. متاسفانه در ادامه مسیر این فکر پخته نشد و ضروری است که مورد توجه قرار گیرد.

وی عدم توجه جدی به درون زا بودن اقتصاد که در بیانیه گام دوم نیز ذکر شده را از دیگر مشکلات دانست و افزود: خلاء مردمی کردن اقتصاد یکی از چالش های موجود به شمار می رود. مردمی کردن اقتصاد با لفظ امکان پذیر نیست، این موضوع را باید باور کرد البته در حوزه هایی چون تجارت و کشاورزی، اقتصاد مردمی شده اما در حوزه های صنعت هنوز این امر تحقق پیدا نکرده است. سیاست های اصل 44 نیز آن قدر بد اجرا شد که رقابت لازم را در اقتصاد محقق نکرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: زمانی که اقتصاد انحصاری باشد استعدادها بالفعل نمی شود بنابراین این نقص باید رفع شود. از سوی دیگر ساختار ناقص بودجه ریزی باید اصلاح شود، چراکه متاسفانه نظام بودجه ریزی ما قدیمی است و با این نظام همچنان درگیر مشکلات خواهیم بود. کوچک کردن دولت نیازمند اصلاح نظام بودجه ریزی است.

لاریجانی تاکید کرد: نداشتن تئوری آمایش سرزمین از مهم ترین چالش های پیش رو است، ما به هر دلیلی بدون داشتن سند آمایش سرزمین نمی توانیم توسعه هماهنگ و متناسب با ارزش های منطقه ای ایجاد کنیم. در همه قوانین برنامه های توسعه این موضوع ذکر شده اما هیچ سندی تاکنون نوشته نشده است. سند آمایش سرزمینی در تحقق عدالت و پویایی نظام اقتصادی تاثیرگذار است. در بخش دیگری از بیانیه نیز به مشکلات اقتصادی به دلیل تحریم های خارجی اشاره شده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه به مسئله معنویت و اخلاق به عنوان نکات مورد توجه در بیانیه گام دوم انقلاب پرداخت و گفت: معنویت و اخلاق در حوزه فرد و اجتماع تاثیرگذار است. با در نظر گرفتن نظریه علامه طباطبایی جامعه روح دارد و این روح کسالت، میرایی و زنده بودن در خود دارد لذا حقوقی بر آن حاکم است بنابراین همان طور که برای تکامل انسان ها نظامی را قائلیم برای جامعه نیز به همین صورت است. اخلاق و معنویت به صورت ذاتی دستوری نیستند؛ این حقیقتی است که شهید مطهری نیز درباره آن گفتند "بسیاری از مسائل مانند مسائل ایمانی اجبار بردار نیستند و حکمرانان بدانند برخی مسائل در مصالح اجتماع به عنوان اجبار مطرح می کنند تکامل در فرد و جامعه ایجاد نمی کند".

لاریجانی تاکید کرد: اخلاق و معنویت دستوری نیست و این نکته حائز اهمیتی است که رهبری در بیانیه گام دوم مطرح کردند البته زمینه آن را باید فراهم کرد تا افراد درست انتخاب کنند بنابراین نقش جامعه باید بسترسازی باشد. مسئله عدالت از دیگر مسائل مهمی است که در بیانیه مورد توجه قرار گرفته و طبق آن در صدر همه اهداف الهی است. ارسال رسل نیز برای قسط و عدل آمده است. عدالت مفهوم مفصلی دارد و در حوزه های مختلف مطرح است. استقلال و آزادی نیز از موضوعات دیگر است و بنابر فرمایش رهبری عطیه الهی هستند.

وی افزود: دلیل اهمیت آزادی این است که اگر آزادی در جامعه رخ ندهد استعدادها شکوفا نمی شود، در همین مقوله نیز بحث فطرت مهم است. در ارتباط با استقلال نیز ایشان تاکید کردند که نباید آن را به معنای زندانی کردن سیاست اقتصاد شناخت. در زمینه هایی باید استقلال داشته باشیم به ویژه با دشمنانی که جمهوری اسلامی ایران دارد در حوزه کالاهای اساسی این امر ضروری است.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در حوزه صنعت و معدن باید خودکفا باشیم زیرا در غیر این صورت عامل خلل برای کشور ایجاد می شود البته در بخش هایی داد و ستدهای بین المللی لازم است.

لاریجانی در پایان تاکید کردند: دبیرخانه دائمی بیانیه گام دوم انقلاب باید ایجاد و کار دانشگاهی در این زمینه تداوم یابد تا راه علاج ضعف های گذشته مشخص شود.