برای تحقق یک مجلس جوان و کارآمد چه کنیم؟

انتخابات می تواند عرصه ظهور و بروز وحدت، عقلانیت و شعور ملی باشد. اگر انتخابات به گونه ای باشد که گروه های سیاسی در یک رقابت مثبت برای خدمتگزاری به مردم، سهم متناسب و لایق خود را به دست آورند، این انتخابات زمینه ساز نشاط و پیشرفت جامعه خواهد بود.

اخبار سیاسی - بنابراین اگر به دنبال پیشرفت کشور و برجسته سازی علم و فناوری و تولید و استغال هستیم نیاز به یک برنامه پیشرفته حکمرانی در قالب یک مجلس جوان و کارآمد داریم. جوانگرایی روح حاکم بر بیانیه گام دوم رهبر معظم انقلاب و  راه علاج مشکلات کشور است اما این جوان گرایی نباید تنها به تقلیل سن مدیران کشور تعبیر شود و باید چهارچوبی نوین در ارتباط با همه سخت افزار و سیستم مدیریتی کشور طراحی شود تا متناسب با نیازها و مسایل امروز و فردای ایران باشد.

مسئله اساسی کشور  این است که آیا در گام دوم انقلاب با در نظر گرفتن مجموعه ای از مفروضات منطقی برای پیشرفت کشور ، تحولات آتی جهان پیرامون در حوزه های گوناگونان اجتماعی، فرهنگی و فناورانه  چگونه بنفع کشور رقم میخورد؟ چه تغییراتی در ساختارها و سیاستها ما را به بسمت یک پیشرفت پایدار میبرد؟ و چه سناریوهایی باید تدوین کرد؟

باید از نمایندگان منتخب مردم پرسید، نسبت مجلس با  چالشهایی چون سرمایه اجتماعی و اعتماد عمومی، توسعه علم و تکنولوژی، حکمرانی دیجیتال، کارکردهای اجتماعی فضای مجازی، بحران تامین آب، بیکاری، بی‌توجهی به پایداری زیست‌محیطی، کالایی‌شدن علم و به‌محاق رفتن عدالت آموزشی و ... چیست؟

هر مجلسی که تشکیل شود باید به سرعت به سوالات زیر پاسخ دهد:

  1. آیا شاخص های عملکرد اقتصادی چون سرانه درامد حقیقی، نرخ بیکاری، تورم ، تولید ناخالص داخلی و به تبع آن شاخص های اجتماعی نحوه توزیع درآمد و حقوق و دستمزد در جامعه و اثرات اجتماعی درامدی پایین خانوارها اهداف عالی کشور و انقلاب از جمله عدالت اجتماعی را محقق خواهد کرد؟
  2. آیا ساختار فعلی حکمرانی در دوگانه مجلس – دولت توان کنترل روندهای آتی در حوزه های اقتصاد و سیاست و فرهنگ و فناوری را دارد؟
  3. آیا با ساختارهای فعلی امکان کاهش تدریجی درآمدهای منبع محور مانند نفت، طراحی پلتفورم یک اقتصاد دانش بنیان واقعی و ارتقا خدمات و سرانه درآمدی وجود دارد؟

و بسیاری سوالات دیگر....

امروز تنها یک جریان زلال جوان متفکر متعهد و متخصص ایرانی است که مسایل و چالشهای امروز و آینده کشور و جهان را بخوبی میفهمد و پای آن می ایستد و هیج جریان دیگری در کشور عزم و اراده این اقدام اساسی را ندارد. مجلس محل حضور افرادی با اطلاعات عمومی نیست که در هیچ حوزه ای راه حلی ندارند و فاقد یک نظام اندیشه ای مدون در سطح ملی اند و ظرفیتهای کشور و ملت را با بی تصمیمی و کارنابلدی معطل نگه داشته اند. این جریانات یا قدرت هضم این مسایل را ندارند یا انگیزه ای برای اجرای آن ندارند. تمامی جناح ها و طیف های سیاسی کشور با هر سلیقه ای اگر صادقند باید گزینه های جدید و جوان را به مجلس به عنوان نقطه کانونی تصمیمات دقیق و سیاستگذاری بهنگام معرفی کنند.

بهترین میثاق و اجماع ملی نخبگان سیاسی و سیاستگذاران کشور حمایت از جوانان متعهد و متخصص با هدف بروز رسانی نرم افزار سیاستگذاری در کشور است.

 البته  گفتمان جوانگرایی و کارامدی الزاماتی دارد که عبارتند از:

ایجاد غلبۀ گفتمانی و ایستادگی مردمی مقابل اجماع تحمیلی باندهای تمامیت خواه قدرت و ثروت

امروز اعتماد جامعه  به نحوه اداره مسئولین ونگاه آنها در حل مسایل و چالشها  لطمه خورده است. جامعۀ ما در حالی این کارنابلدی در حوزه های گوناگون را حس می کند که از سویی با دشمنی آشکار در نظام بین المللی و از سوی دیگر ناکارامدی برخی مسئولان روبه روست.

تکلیف برخی مسئولان مشخص است؛ اما سؤال اصلی این است که جوانان برای تغییر این اوضاع چه کاری انجام می دهند؟ و اساسا  جوانان کارآمد که دل در گرو کشور و آرمانهای آن دارند ، با برخی مسئولان که فاقد اندیشه بروز حکمرانی و بی تصمیمی اند، چه فرقی دارند؟  آیا برای اقشار مستضعف که تا پای  جان مدافع کشور و آرمان های مقدس آن هستند ، اقدام موثری صورت گرفته است؟ یا معادلات اقتصادی و اجتماعی به بنفع طبقات برخوردار رقم میخورد؟

راه حل روشن است،  اولین قدم زمینه سازی و گفتمان سازی برای ورود اندیشه ای نوین و کارامد که بتواند از طریق اولین مشارکت سیاسی  فراگیر در گام دوم انقلاب یعنی انتخابات مجلس، غلبۀ گفتمانی و ایستادگی مردمی مقابل اجماع تحمیلی باندهای قدرت و ثروت  داشته باشد ، تا مردم احساس کنند جریان جوان گرایی در کشور به میدان آمده و راه حل علمی و واقعی برای مسائل و مشکلات جامعه دارد .با غلبۀ گفتمانی است که مردم برای ادارۀ کشور به این قشر اعتماد می کنند.

یکی از مهم ترین مشکل های امروز کشور ، این است که بدلیل نفود اندیشه های متعارض ارتباط میان مبانی ارزشی و عملکردها در واقعیت قطع است. عمده جناح های سیاسی فعلی کشور بدلیل عدم بروز رسانی دانش حکمرانی و مشغله های اقتصادی و ثروت اندوزی های نامشروع یا پرداختن به مسایل فرعی و دست دوم از مبانی بریده اند که منجر به ناکارآمدی مدیریتی و چالش آفرینی در کشور شده است. تنها با اراده مردم و تعویض این جریان فکری و انتخاب چهره های جدید و متخصص میتوان این افراد را از میدان های تصمیمی گیری بدر کرد

باز افرینی مفهوم عدالت و تصویر شفاف آن در حوزه های گوناگون جامعه

باز افرینی مفهوم عدالت و تصویر شفاف آن در حوزه های گوناگون جامعه از دیگر الزامات گفتمان جوان گرایی وکارآمدی است. در مجلس آینده ، باید دوباره قرائتی از عدالت، مطرح شود که جامعیت داشته باشد و در گلوگاه های دعوای نظامات ارزشی کشور و فرهنگ ناب اسلامی با نابرابری و اشرافیت و بیش از همه تبعیض، تعیین کننده باشد. باید بپذیریم فساد، فساد است؛ حتی اگر در جناح ما باشد و فساد خوب و بد نداریم. اگر بصورت گزینشی فساد را مطرح کنیم و عدالت  را فقط به حوزه معیشت تقلیل دهیم ، این نگاه نه انقلابی است و نه توانایی جذب مردم را دارد و منجر به حضور فرصت طلبان،  و افرادی میشود که به هیچ و جه عصاره استعداد و خلاقیت جوان کارآمد ایرانی نیستند و باعث دلسردی میلیونها جوان توانمند میشوند. اگر عدالت خواهی مخلصانه باشد موجب جلب اعتماد مردم خواهد شد. کسانی که عدالت را نه برای عدالت، بلکه برای کسب قدرت می خواهند، موجب آسیب های زیادی می شوند متاسفانه برخی نگاه های افراطی و خود محور به عدالت توسط برخی جریانات جوان عجول تازه از راه رسیده  باعث تخریب مفهوم عدالت طلبی گردیده است. جریان جوان و کارآمد باید به مفهوم عدالت عمیقا بیاندیشد و تصویر آن را در همه حوزه ها ترسیم کند.

به چالش کشیدن فرصت طلبان و پاسخگویی عملکرد گذشته

هر انقلابی مادام که مراحل دشوار اولیه را طی می کند سنگینی اش بر دوش افراد مؤمن، مخلص و فداکار است اما همین که به بار نشست یا لااقل نشانه های باردادن آشکار شدسر و کله افراد فرصت طلب پیدا می شود و محکم تر و پرشورتر پای علم انقلاب سینه می زنند تا آن جا که تدریجا  افراد مؤمن را از میدان به درمی کنند. بنابراین تهدید گام دوم و جریان جوانگرایی رخنه فرصت طلبان و از میدان به در کردن جوانان کارامد و در نتیجه ناتمام گذاشتن اهداف است. جوانان کارامد باید هوشیارانه و فعال در همه حوزه های استراتژیک  از جمله انتخابات مجلس حضور داشته باشند و کنار نکشند.

بنابراین وظیفه جریان جوانگرایی و کارآمدی به چالش کشیدن فرصت طلبان است که می خواهند مجلس را در دست بگیرند تا میدان برای جوانانی که توانمندی و صلاحیت دارند و بعضا گمنام و ی ادعا هستند ، گشوده شود. مردم به خوبی فرق کارهای نمایشی با کارهای واقعی و فرق آنان که شب انتخابات به یاد مردم می افتند با آنان که همیشه هستند، می فهمند. خطر فعلی این است که عده ای فرصت طلب و شومن  می خواهند از عدالت و کارهای اجتماعی، استفادۀ ابزاری انتخاباتی کنند؛ اما مردم فریب این کارها را نمی خورند.

باید اساسا از این فرصت طلبان فرصت سوز پرسید، چه خبر است که دارید برای قدرت دست وپا می زنید؟با چه صلاحیتی در مسئولیت های پیشین  قرار گرفتید؟ از چه طریقی این همه مسئولیت گرفتید؟ در مسائل حساس کشور و در مرزبندی ها دارای چه موضعی بودید؟ برای مجلس چه صلاحیت و شناخت و برنامه ای دارید؟ چه شده که یک شبه یاد دردهای مردم و مسائل کشور افتاده اید؟

نقش منفی و ضد اجتماعی سلبریتی ها در حرکتهای ملی کشور

الزام بعدی مربوط به سلبریتی هاست.نقش سلبریتی ها در حرکتهای ملی کشور عمدتا منفی و ضد اجتماعی بوده است لذا جریانات سیاسی کشور در میثاقی ملی از سلبریتها برای ورود به لیستها استفاده نکنند.

سلبریتی از بایسته های دنیای سرمایه‌داری و رسانه‌ای مدرن است. امروز از آنجا که غالب جوامع  متاثر از نظام سرمایه‌داری اند، پدیده سلبریتی امری اجتناب ناپذیرشده است، سلبریتی با خوانش متغیر "مخالف خوانی " رشد میکند و میتواند تعارضات متنوعی را در جامعه ایجاد نماید و اگر در مفهوم سیاستگذاری وارد شود قطعا واگرایی رخ خواهد داد. متاسفانه  هنوز سیاست جامعی در ارتباط با سلبریتی ها وجود ندارد.

یکی از آسیبهای  سلبریتی ها ، نگاه مبتنی بر تعداد فالورهای مجازی ،عدم تخصص و عدم مسئولیت پذیری اجتماعی ، نگاه درآمدی به اظهارنظرهای توییتی و اینستایی است که منجر به خطای افکار عمومی میشود

آسیب  نوظهور دیگر آن سهم خواهی در لیستهای انتخاباتی هست، متاسفانه در لیستهای انتخاباتی سالهای اخیر سلبریتهایی از اقشار گوناگون جامعه اعم از خواننده کشتی گیر و... وجود داشته اند که هیچ خاصیت جدی در مجامع تصمیمی گیری ندارند و فقط به عنوان پایگاه رای توده ها تلقی میشوند.  سلبریتها اگر خود را متعهد به ارتقا و پیشرفت جامعه میدانند نباید به عنوان کاندیدا وارد کارزارهای انتخاباتی شوند، هر لیستی که با هر انگیزه ای سلبریتی بپذیرد باید بداند سلبریتی ، سلبریتی است یا از اول مخالف است یا اگر در لیست نباشد مخالف است یا در مجلس مخالف میشود و در پایان ژست روشنفکر و اپوزسیون میگیرد.

در پایان وقتی حرف از مجلس جوان و کارآمد میزنیم هدف مقاومت راهبردی  معنای برنامه ریزی برای عدالت ،آزادی و  استقلال در حوزهای گوناگون  اجتماعی و اقتصادی، در مقابله مذاکره بد و سازش و سرمایه فروشی و هضم در جریان سرمایه داری و حمایت از نقش آفرینی واقعی جوانان در اداره کشور  بدور از افراطی گری است.

در انتخابات مجلس پیش رو جوانانی وجود دارند که حاج قاسم وار کار می کنند و اهل خودنمایی هم نیستند. برخلاف برخی از  انقلابی نما ها که بدون صلاحیت، مسئولیت ها را گرفته اند و از این پست به آن پست می روند. حاج قاسم های حوزه های مختلف، چون کسی سراغ شان نرفته و کسی به آنان کمک نمی کند و خودشان هم اهل خودنمایی نیستند، برای مردم شناخته شده نیستند. باید این افراد را در سراسر کشور و در حوزه های مختلف شناسایی و به مردم معرفی کرد.

 

نویسنده: دکتر عرفان خسرویان

 استاد دانشگاه و پژوهشگر حوزه سیاستگذاری عمومی و علم و فناوری