مهار همه جانبه ایران، راهبرد مشترک آمریکا و اروپا

 درباره آینده برجام اظهار کرد: بعد از اینکه دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا از توافق هسته ای خارج شد طی نشستی در بروکسل مقامات اروپایی از جمله فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی سابق اتحادیه اروپا، تعهدات یازده بندی را در خصوص حفظ برجام مطرح کردند.

اخبار سیاسی- او ادامه داد: بیانیه بروکسل تا این لحظه عملیاتی نشده و نشانه‌ای هم از اجرایی شدن آن  در آینده‌ نزدیک مشاهده نمی‌شود، این درحالی است که تعهداتی از جمله بحث خرید نفت ایران و تأمین اعتبارات و تأمین تعهداتی که در برجام پیش بینی شده بود، از وعده های اروپا در قبال کشورمان بود.

غفاری تاکید کرد: مواضع مثبت جوزف بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نسبت به برجام ، با توجه به سبقه چپ گرایانه و سوسیالیستی او قابل پیش بینی بود؛ چراکه  بورل با برخی از جریان‌های افراطی حاضر در اروپا که سیاست هایی نزدیک به آمریکا اتخاذ می کنند، زاویه و فاصله دارد، اما باید این نکته را مد نظر قرار داد که  قضاوت ما درباره شخص بورل  نبوده و ما مسئولیت حقوقی او و کلیت مجموعه اتحادیه اروپا را بررسی می کنیم.

تحلیلگر مسائل اروپا  بیان کرد: اساسا سیاست خارجی و خروجی رفتار اتحادیه اروپا را  نه جوزف بورل بلکه  تروئیکای اروپایی یعنی سه کشور انگلیس، آلمان و فرانسه تعیین می‌کنند.

کارشناس سیاست خارجی تصریح کرد: بورل مسئولیت سیاست خارجی اتحادیه اروپا را بر عهده دارد، اما  تصمیمات نهایی در قبال برجام محصول رایزنی‌های مشترک سه بازیگر یعنی لندن، برلین و پاریس است و در نهایت مثل آنچه تاکنون شاهد آن بودیم امکان دارد این بازیگران تصمیم بگیرند در زمین آمریکا بازی خاصی را دنبال کنند. باید قبول کنیم که مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نه تنها توانایی جلوگیری از این  رویکرد بازیگران اروپایی را نداشته بلکه در برخی موارد به سخنگوی آنها هم تبدیل می شود یا مانند موگرینی مسئول سابق سیاست خارجی اروپا  در مواجهه با سیاست های سه کشور اروپایی طرف مذاکرات هسته ای، در نهایت سکوت را انتخاب می کند.

کارشناس مسائل بین الملل عنوان کرد: تفاوت مواضع اعلامی بورل در مقابل آنچه اتحادیه اروپا به اجرا می گذارد، اولین موضوعی است که دستگاه دیپلماسی ما باید توجه ویژه ای به آن داشته باشد، نکته بعدی این است که کارنامه اتحادیه اروپا در دو سالی که  ترامپ  برجام را ترک کرده است، عملا جای هرگونه خوش بینی نسبت به اظهارات بورل را از بین برده است.

او خاطر نشان کرد: نکته بعدی این است که در مواردی اظهارات بورل به عنوان مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا با اظهارات مکرون رئیس جمهور و لودریان  وزیر خارجه فرانسه، حتی دیگر اعضای ارشد اتحادیه اروپا تناقض هایی وجود دارد و به همین دلیل هم شاهد هستیم که مقامات فرانسوی با موضع تهدید در خصوص برجام صحبت می‌کنند.

کارشناس مسائل اروپا بابیان اینکه باید در مقابل اتحادیه اروپا همچنان با گارد بسته بایستیم، گفت: قطعا باید نسبت به رفتار‌های اروپا رصد هوشمندانه‌ای داشته باشیم چراکه به احتمال زیاد اروپا در مورد برجام همچنان به بازی خود در زمین دولت ترامپ ادامه خواهد داد. چنانچه مکرون  رئیس جمهور فرانسه هم بار‌ها در کنفرانس‌های خبری مشترک خود با ترامپ مطرح کرده که استراتژی آمریکا و اروپا در قبال ایران کاملا یکسان بوده و استراتژی مهار همه جانبه ایران به عنوان قدرتی منطقه ای  را در برنامه خود قرار داده اند.

کارشناس مسائل بین الملل  با اشاره به احتمال شکل گیری رویکرد مثبت اروپا در قبال برجام در پایان خاطر نشان کرد:  حتی زمانی که برجام  در دوران ریاست جمهوری اوباما منعقد شد و در آن موقع گزینه‌ای به نام خروج آمریکا از برجام متصور نبود، شاهد بودیم که کشور‌های اروپایی با سفر به تهران تعهداتی در خصوص سرمایه گذاری در کشورمان دادند. اما سوال اصلی این است از بین تمام تعهدات و وعده هایی که دادند چند درصد از آنها در همان دوران اوباما به فعلیت رسید؟  باید این نکته را مد نظر قرار داد تا زمانیکه  اروپا اقدامی عملیاتی و سریع در راستای منافع ایران در برجام انجام نداده  نباید صحبتی از رویکرد مثبت اروپا در این خصوص کرد.

 جوزف بورل مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا هفته گذشته در تهران گفته بود که این اتحادیه محدوده زمانی برای رفع اختلافات بر سر توافق اتمی با ایران را تا آینده نامعلوم تمدید خواهد کرد تا به گفته او سازوکار رفع اختلاف به شورای امنیت سازمان ملل کشیده نشود.فرانسه، انگلیس و آلمان که از اعضای توافق هسته‌ای با ایران هستند روز ۱۴ ژانویه در بیانیه‌ای رسما از فعال شدن سازوکار رفع اختلاف در توافق برجام خبر دادند.