عربستان؛ مروج تفکرات سلفی وهابی و توسعه‌گر گروه‌های تروریستی در جهان

 سعید محمدی، کارشناس مسایل بین‌الملل در یادداشتی با عنوان « عربستان سعودی ، مروج تفکرات سلفی وهابی و توسعه‌گر گروه‌های تروریستی در جهان» نوشت: هفته گذشته دادستانی هلند با انتشار بیانیه ای اعلام کرد، فردی ۴۰ ساله و عضو گروه تروریستی الاحوازیه و از گردانندگان فرستنده تلویزیونی این گروه تروریستی  به اتهام برنامه‌ریزی برای عملیات مسلحانه در ایران در شهر «دِلفت» هلند بازداشت شده است. گزارش های منتشره از این امر حکایت دارد که تحقیقات قضایی در باره این تروریست از ژانویه سال جاری میلادی توسط سازمان امنیت و اطلاعات هلند آ.‌ای.و.د (AIVD) انجام شده است.

اخبار سیاسی- نتیجه تحقیقات نشان می‌دهد که این تروریست با همراهی افراد دیگری در حال برنامه‌ریزی برای یک یا چند حمله تروریستی در ایران بوده‌اند. پلیس هلند در این ارتباط اعلام کرد که «گروه تروریستی الاحوازیه» دارای یک شاخه نظامی است و در ایران بارها حملات مسلحانه انجام داده و بیشترین حملات آن، متوجه اهداف نظامی و تاسیسات و میادین نفتی و گازی بوده است.

در پی این دستگیری، «استف بلوک» وزیر خارجه هلند، سفیر عربستان در این کشور را به خاطر ارتباط فرد دستگیر شده با عربستان، احضار کرده است. وزیر خارجه هلند به سفیر عربستان اطلاع داده است که "فعالیت‌های نامطلوب گروه تروریستی الاحوازیه" در آن کشور (با هدایت و پشتیبانی عربستان سعودی) قابل قبول نیست.

در همین رابطه، دانمارک نیز سه تن دیگر از اعضای "گروه تروریستی الاحوازیه " را به دلیل "جاسوسی برای عربستان سعودی" بازداشت نموده است. دولت دانمارک رسما اعلام کرده که سه عضو گروه تروریستی الاحوازیه را که در سال ۲۰۱۸ نیز به دلیل حمایت از انجام عملیات تروریستی در ایران متهم شده بودند، به ظن جاسوسی برای عربستان سعودی بازداشت نموده است. تحقیقات قضایی در مورد این پرونده از سوی پلیس هلند با همکاری پلیس و دادگستری دانمارک ادامه دارد.

فین بورچ اندرسون، رئیس سرویس اطلاعاتی دانمارک (PET) در مورد این افراد گفت: «این سه نفر در سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۸ به مدت شش سال اقدام به جاسوسی برای یک سرویس اطلاعاتی عربستان سعودی کرده‌اند» و مدتی بازداشت بودند. آندرسن افزود: «این یک پرونده بسیار پیچیده‌ است که به کشیده شدن اختلافات میان عربستان سعودی با ایران به کشور ما، مرتبط می‌شود.»

با دستگیری افراد یاد شده، برگی دیگر از فعالیت‌های پنهان رژیم ترویست‌پرور ریاض که مروج تفکرات سلفی وهابی در اقصی نقاط جهان است، فاش شد و نشان داد که این رژیم نه تنها با سوء استفاده از امکانات دیپلماتیک، مخالفین خود را در کشورهای آسیایی سلاخی می‌کند، بلکه گستره فعالیت‌های تروریستی آن با سوء استفاده همان امکانات دیپلماتیک، به اروپا و آمریکا هم کشیده شده است.  

 ریاض طی سالهای گذشته علاوه بر گسترش حوزه فعالیت‌های پنهان در اماکن دیپلماتیک، از آنها به عنوان پایگاهی برای هدایت اعمال غیر قانونی و ضد بشری بهره برده است. سازماندهی و هدایت سر شبکه‌های سازمان‌های تروریستی چون القاعده (که در سال 2001 به برج های دوقلو در نیویورک و پنتاگون حمله نمودند و عامل قتل و کشتار بسیاری از مردم جهان و آمریکا و اروپا می باشند)، داعش، جبهه النصره، بوکوحرام، جبهه الاحوازیه و اخیرا سازمان مجاهدین خلق و ... با رژیم تروریست پرور ریاض بوده و می باشد. مقر فرماندهی اکثریت این سازمانهای تروریستی و محل استقرار نیروهای رده بالای آنها در کشورهای اروپایی و آمریکا قرار دارد و آنها با اماکن دیپلماتیک ریاض در ارتباط هستند.

در مجموع با توجه به رویدادهای اخیر و مصیبت‌های ناشی از اقدامات تروریستی نیروهای تحت امر ریاض در سوریه، عراق و لیبی و تهاجم نظامی مستقیم و دنباله‌دار آن کشور به یمن، مناسب است غرب نسبت به ادامه حمایت‌های مادی، معنوی و نظامی خود از ریاض تجدید نظر نموده، به دقت رفتار و اقدامات خصمانه این کشور را کنترل کرده و بیش از این اجازه سوء استفاده به این رژیم برای گسترش اقدامات تروریستی و جنایت کارانه ندهند. اقدام اخیر هلند و دانمارک در این زمینه تحسین برانگیز بوده و می‌تواند گامی موثر در این مسیر باشد.  کشورهای اروپایی می توانند با خودداری از فروش سلاح به این رژیم تروریستی، بیشتر از این در کشتار مردم بی گناه یمن و دیگر کشورها، سهیم نشوند. خونریزی‌های این رژیم با سلاح‌های غربی، ادعاهای واهی غربی‌ها را در حمایت از حقوق بشر، بسیار کمرنگ کرده و شاید زمان آن رسیده باشد که کشورهای غربی از جمله اروپایی گام‌های موثری برای جلوگیری از خونریزی‌های بیشتر بردارند.