سواد رسانه ای پدافند بمباران های اطلاعاتی

وقتی وارد فضای مجازی میشوید، 5دقیقه اول فرمان دست شماست، اما بعد از آن هوش مصنوعی است که شما را کنترل می‌کند و شما را به سمت و سویی می‌برد که صاحبان قدرت و پول در آن هزینه کردند و حال با نفوذ در ذهن شما باید نتیجه مطلوب را دریافت کنند.

اخبار سیاسی- ولنگاری فرهنگی و سیاسی در حوزه فضای مجازی و عدم دانش نسبت به سواد رسانه ای موجب شده است که کاربران اسیر شبکه های اجتماعی شوند.تا جایی که حتی رسانه های رسمی نیز از شبکه های اجتماعی تاثیر بیشتری می‌پذیرند.

سواد رسانه‌ای مجموعه ای از مهارت ها و توانایی هاست که در تجزیه و تحلیل انواع پیام هایی که از طریق رسانه های مختلف به افراد تزریق می‌شود کمک می‌کند افراد درک بهتری نسبت به این مهم داشته باشند و همچو پاد زهر در موارد نیاز عمل کند.

با فرا رسیدن ایام انتخابات ، نقش و تاثیر رسانه و فضای مجازی بر افکار عمومی جامعه و فرآیند انتخابات بر کسی پوشیده نیست و کاربران باید خود را با سواد رسانه ای در برابر بمباران های اطلاعاتی تجهیز کنند.

رسانه ها و فضای مجازی می توانند قالب ساختار افکار عمومی را شکل دهند اما مردم که کاربران و هدف اصلی بمباران های اطلاعاتی کاندید ها هستند باید بدانند که شبکه های اجتماعی بستری برای توزیع است نه بستر تحقیق و تفحص؛ چرا که با هزینه کرد به راحتی می توان شفافیت را به سیاه نمایی مبدل کرد، با دروغ بدون سند، میشود تخریب کرد و یا با تعریف و تمجید، جریان سازی کرد.

شناخت و تجهیز به سواد رسانه ای وظیفه تک تک افرادی است که می‌خواهند بهترین نتیجه را برای آینده خود و کشور رقم بزنند.

مردم و کاربران شبکه های اجتماعی باید بدانند که این بار نباید اسیر شوند و با تَکرار و سیاه نمایی ها در زمین حریف بازی کنند.

بلکه باید با بینش و دانش نسبت به عملکرد و کارنامه افراد بهترین انتخاب را بر اساس کارآمدی و شایستگی انجام دهند تا درآینده به انتخاب خود ببالند نه آنکه از آن بنالند و فراموش نکنند که سرنوشت هیچ قومی تغییر نخواهد کرد مگر به دست خودشان.

فهیمه رضایی