به گزارش افکارنیوز به نقل از خراسان، حضرت آيت ا... خامنه اي، رهبر معظم انقلاب اسلامي در پيامي به مناسبت آغاز سال ۱۳۹۱ هجري شمسي، مجاهدت اقتصادي و حضور جهاد گونه ملت ايران در عرصه هاي اقتصادي را يک ضرورت دانستند و خاطرنشان کردند: بخش مهمي از جهاد اقتصادي مسئله توليد ملي است که اگر ملت با همت، عزم و آگاهي و با همراهي و برنامه ريزي درست مسئولان بتواند مشکل توليد داخلي را حل کند بدون ترديد بر چالش هايي که دشمن ايجاد مي کند غلبه خواهد کرد. ايشان با دعوت از همه مسئولان اقتصادي و آحاد ملت براي حرکت به سوي رونق توليد داخلي در سال جديد، توليد ملي، حمايت از کار و سرمايه ايراني را به عنوان شعار سال ۹۱ اعلام کردند.

مقام معظم رهبری در بخش دیگری از بیانات خود فرمودند: همان طوری که اول سال گذشته اعلام شد، سال ۹۰، سال جهاد اقتصادی بود. اگر چه هوشمندان و آگاهان می دانستند که این نام و این جهت گیری و شعار برای سال ۹۰ یک امر لازم است، اما بعد تلاش های دشمنان در این سال هم همین را اثبات کرد و نشان داد. دشمنان ما از اوایل سال، حرکت خصمانه خودشان را در عرصه اقتصادی در قبال ملت ایران آغاز کردند؛ اما ملت ایران، مسئولان، آحاد مردم، دستگاه های مختلف، با تدبیرهای هوشمندانه ای توانستند با این تحریم ها مقابله کنند و مواجهه آن ها تا حدود زیادی توانست اثر این تحریم ها را خنثی و حربه دشمن را کند کند.

ایشان در ادامه افزودند: ما امسال، سال دیگری را در پیش داریم که به امید خدا و با توکل بر پروردگار، باز ملت ایران با فعالیت خود، با تلاش خود، با هوشمندی خود در این سال خواهد توانست پیشرفت های زیادی را برای خود به ارمغان بیاورد. به تشخیص من، بر طبق گزارش ها و مشاوره با افراد مطلع و آگاه، به این نتیجه می رسیم که عرصه چالش مهم در همین سال که این سال، امروز و از این ساعت شروع می شود عرصه اقتصادی است. جهاد اقتصادی چیزی نیست که تمام شدنی باشد. مجاهدت اقتصادی، حضور جهادگونه در عرصه های اقتصادی، برای ملت ایران یک ضرورت است. من امسال تقسیم می کنم مسائل مربوط به جهاد اقتصادی را. یک بخش مهم از مسائل اقتصادی برمی گردد به مسئله تولید داخلی. اگر به توفیق الهی و با اراده و عزم راسخ ملت و با تلاش مسئولان، ما بتوانیم مسئله تولید داخلی را، آن چنان که شایسته آن است، رونق ببخشیم و پیش ببریم، بدون تردید بخش عمده ای از تلاش های دشمن ناکام خواهد ماند. پس بخش مهمی از جهاد اقتصادی، مسئله «تولید ملی» است. اگر ملت ایران با همت خود، با عزم خود، با آگاهی و هوشمندی خود، با همراهی و کمک مسئولان، با برنامه ریزی درست بتواند مشکل تولید داخلی را حل کند و در این میدان پیش برود، بدون تردید بر چالش هایی که دشمن آن را فراهم کرده است، غلبه کامل و جدی پیدا خواهد کرد. بنابراین مسئله تولید ملی، مسئله مهمی است. اگر ما توانستیم تولید داخلی را رونق ببخشیم، مسئله تورم حل خواهد شد؛ مسئله اشتغال حل خواهد شد؛ اقتصاد داخلی به معنای حقیقی کلمه استحکام پیدا خواهد کرد. اینجاست که دشمن با مشاهده این اوضاع مأیوس و ناامید خواهد شد. وقتی دشمن مأیوس شد، تلاش دشمن، توطئه دشمن، کید دشمن هم تمام خواهد شد.

بنابراین همه مسئولان کشور، همه فعالان عرصه اقتصادی و همه مردم عزیزمان را دعوت می کنم به این که امسال را سال رونق تولید داخلی قرار بدهند. بنابراین شعار امسال، «تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی» است. ما باید بتوانیم از کار کارگر ایرانی حمایت کنیم؛ از سرمایه سرمایه دار ایرانی حمایت کنیم؛ و این فقط با تقویت تولید ملی امکان پذیر خواهد شد. سهم دولت در این کار، پشتیبانی از تولید داخلی صنعتی و کشاورزی است. سهم سرمایه داران و کارگران، تقویت چرخه تولید و بهبود تولید است و سهم مردم - که به نظر من از همه این ها مهمتر است - مصرف تولید داخلی است. ما باید عادت کنیم، برای خودمان فرهنگ کنیم، برای خودمان یک فریضه بدانیم که هر کالایی که مشابه داخلی آن وجود دارد و تولید داخلی متوجه به آن است، آن کالا را از تولید داخلی مصرف کنیم و از مصرف محصولات خارجی جدا پرهیز کنیم؛ در همه زمینه ها: زمینه های مصارف روزمره و زمینه های عمده تر و مهم تر. بنابراین ما امیدواریم که با این گرایش، با این جهت گیری و رویکرد، ملت ایران در سال ۹۱ هم بتواند بر توطئه دشمنان، بر کید و مکر بدخواهان در زمینه های اقتصادی فائق بیاید. از خداوند متعال درخواست می کنیم که ملت ایران را در این صحنه و در همه صحنه ها موفق و موید بدارد. روح امام بزرگوار را شاد و از ما راضی کند. ارواح طیبه شهیدان عزیز ما را با اولیائشان محشور فرماید.

همه مسئول هستند

همچنین هم زمان با نخستین روز از سال ۱۳۹۱، حضرت آیت ا… خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی، در جمع ده ها هزار نفر از زائران و مجاوران بارگاه ملکوتی ثامن الحجج علی بن موسی الرضا علیه السلام در رواق امام خمینی(ره) و دیگر صحن ها و رواق های مطهر حرم رضوی در مشهد مقدس، با اشاره به شعار سال نو یعنی «تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی» افزودند: در تحقق این هدف بسیار مهم همه مسئول اند. حمایت و تقویت تولید داخلی با استفاده از صندوق توسعه ملی، مهم ترین نکته ای بود که ایشان در بخش وظایف دولت در روند تحقق شعار سال نو، مورد تأکید قرار دادند.

وظایف نیروهای کار و سرمایه

حضرت آیت ا… خامنه ای افزودند: مجلس نیز باید در این روند با همراهی دولت، رونق تولید ملی را در دستور کار قرار دهد. رهبر انقلاب اسلامی تولید محصولات داخلی مرغوب و با دوام و کاهش قیمت تمام شده محصولات را تا جای ممکن، از وظایف نیروهای کار و سرمایه دانستند و افزودند: در این زمینه نیز بخش های دولتی و مجلس با بخش های تولیدی همراهی کنند. ایشان، فرهنگ غلط تفاخر به مصرف کالاهای خارجی را مورد انتقاد قرار دادند و خاطرنشان کردند: برخی تولیدات داخلی به علت این فرهنگ غلط با مارک خارجی به فروش می رسد اما این مسئله به ضرر کشور است و به پیشرفت و آینده ایران لطمه می زند و مردم عزیز با همت و اراده خود، این فرهنگ غلط را اصلاح کنند که این خود، نوعی جهاد اقتصادی است.

الزامات تحقق تولید ملی

دکتر حسن سبحانی، عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران در پاسخ به این سوال که چه رابطه ای میان نام گذاری امسال و نیز سال گذشته وجود دارد، می گوید: بین نامگذاری که سال گذشته انجام شد(جهاد اقتصادی) و نام گذاری امسال تفاوت چندانی وجود ندارد. بلکه در حقیقت «جهاد اقتصادی» نیز به معنای تلاش برای تولیدی در اندازه های ۸ درصد رشد ناخالص داخلی است و آن چه نامگذاری امسال دنبال می کند این است که بخشی از این تولید ۸ درصدی از طریق واردات کالا و خدماتی که امکان تولید آن ها در کشور وجود دارد به خارج از کشور منتقل نشود.

وی افزود: فرض ما بر این است که در کشور ما تقاضا برای خدمات کالاها آن قدر وجود دارد که اگر سایر عوامل همکاری کنند افزایش نسبتا خوب ۸ درصدی حاصل شود اما چون بخشی از تقاضاها به سمت کالاهای خارجی می رود عرضه داخلی انگیزه رشد دادن به خود را کمتر پیدا می کند به همین دلیل رهبر انقلاب، همگان را به این نکته توجه دادند که تا جایی که امکان دارد تقاضای داخلی به عرضه داخلی معطوف شود.

دکتر سبحانی در پاسخ به این پرسش که سهم سه بخش دولت، تولیدکننده و مردم در تحقق حمایت از کار و سرمایه ایرانی چگونه تبیین می شود، اظهار داشت: در اقتصاد فعلی ایران، دولت برای نائل شدن به این هدف بیشترین سهم را دارد، البته بهتر است به جای کلمه دولت از عبارت «نظام سیاسی و اقتصادی کشور» نام ببریم به این معنا که باید سیاست های عام کشور به گونه ای باشد که شرایط کسب و کار و تولید فراهم شود. وی در همین زمینه افزود: پس از این مرحله از تولیدکننده انتظار می رود که کالای خود را با کیفیت تر و با هزینه کمتر تولید کند و در مرحله سوم می توانیم به این موضوع بپردازیم که از مردم بخواهیم از کالایی که با هزینه و کیفیت مناسب در داخل کشور تولید می شود استفاده کنند.

وی در عین حال با تاکید بر این مهم که رسیدن به اهداف تولید داخلی موضوعی نیست که ناگهانی محقق شود بلکه باید به سرعت جهت گیری های صحیح را پیاده کنیم و برای تحقق اهداف آن سال ها منتظر بمانیم، تصریح کرد: معتقدیم که اگر دیپلماسی ما در رابطه با اقتصاد با دیپلماسی سیاسی ما همسویی بیشتری پیدا کند، تولید کننده ایرانی هم این قابلیت را دارد که بهره وری و کیفیت تولید خود را متناسب با ضوابطی که سیاست گذار تدوین می کند افزایش دهد. سبحانی خاطرنشان کرد: نباید همه چیز را از تولیدکننده بخواهیم بلکه زمینه را نظام اسلامی باید فراهم کندو بعد از آن از تولیدکننده انتظار تولید کالا و خدمات مناسب داشته باشیم.

وظیفه دولت و مجلس

رئیس مرکز پژوهش های مجلس هم با بیان این مطلب که نجات یک ملت در این است که از دسترنج خود، نیازهایش را تامین کند، اظهار داشت: عزت ملی ما در ادامه روش های فعلی آسیب می بیند و حفظ استقلال نیز با ادامه این روش ها دچار مشکل خواهد شد. احمد توکلی به خبرگزاری مهر گفت: ماه رمضان سال گذشته که تولیدکنندگان بخش خصوصی با رهبر معظم انقلاب دیدار داشتند، همگی ضمن قدردانی و تشکر از زحمات دولت، گله ای نیز از مشکلات بخش تولید و نارسایی های آن داشتند. وی در ادامه افزود: مقام معظم رهبری نیز در آن دیدار از اجرای هدفمندی یارانه ها توسط دولت دفاع کردند و از این که دولت در بخش تولید به وظیفه اش به خوبی عمل نکرده است، گله داشتند. توکلی با بیان این که با گذشت بیش از یک سال از این دیدار هنوز مشکلات بخش خصوصی بهبود نیافته است، تصریح کرد: اگر تولید نباشد وابستگی اقتصادی تشدید می شود و تامین اشتغال غیرممکن خواهد شد و همچنین ادامه تامین حوائج مردم هم به خطر می افتد. توکلی تصریح کرد: وقتی همه این مسائل را در کنار هم می گذاریم تدبیر و هوشمندی رهبری را برای نامگذاری این سال با نام تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی مشاهده می کنیم.

رئیس مرکز پژوهش های مجلس تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب با این نامگذاری می خواهند توجهات را به مهم ترین وظیفه دولت که رشد تولید ملی است جلب کند و امیدواریم در سال جدید، دولت توجه بیشتری به این مسئله پیدا کند. وی درباره تعامل دولت و مجلس برای تحقق شعار تولید ملی و حمایت کار و سرمایه ایرانی اظهار داشت: تمام قوا و دستگاه های کشور در پیش برد اهداف این شعار وظیفه ای دارند اما چون دولت در اجرای قانون هدفمندکردن یارانه ها برخلاف قانون عمل کرد و مجلس نیز در این باره به دولت فشار آورد تا سهم تولید داده شود از این رو در این مورد خاص مجلس خوب عمل کرد.

توکلی با اشاره به این که بودجه سال ۹۱ پیش روی مجلس است درباره وظیفه مجلس گفت: در تنظیم بودجه باید جهت گیری تولیدی داشته باشیم و از خرج تراشی هایی که بازدهی ملی آن کم است بپرهیزیم. وی در ادامه افزود: این بخش وظیفه مجلس است که باید در ابتدای سال جدید رفتاری را از خودش نشان دهد که فرمایش رهبر معظم انقلاب را درک کند و در این مسیر قدم برخواهد داشت. رئیس مرکز پژوهش های مجلس در پاسخ به این سوال که برای پرهیز از شعارزدگی در سال جدید چه باید کرد اظهار داشت: هرکس در هر مقام و مسئولیتی که است باید با عملش نشان دهد که این حرف و شعار را قبول دارد یا خیر؛ مجلس می تواند با تنظیم بودجه نشان دهد که در عمل این شعار را درک کرده است و به آن وفادار خواهد ماند که البته مطمئنم این اتفاق خواهد افتاد. وی افزود: در سال جدید سیاست هایی که موجب آسیب اشتغال می شود هرچند رفاهی موقت برای دسته ای فراهم شود باید جایش را به سیاست هایی بدهد که نگاه بلندمدتی دارد و اشتغال و تولید را تقویت می کند. رئیس مرکز پژوهش های مجلس اظهار داشت: دولت باید از تغییر سریع سیاست ها خودداری کند تا سرمایه گذارها امیدوار شوند و مجلس نیز از کارهای دولت حمایت کند تا بتوانند با یکدیگر کار را به پیش برند.

راهکارهای حمایت از تولید داخلی

دنیای سرمایه داری تلاش می کند تا در قالب سیاست های تحریم اقتصادی به اشکال مختلف زمینه های ورود سرمایه به ایران را محدود کند. در چنین وضعی بحثچگونگی عملیاتی کردن حمایت از تولید داخلی و ملی باید در سیاست بنیادین جهاد اقتصادی به طور جدی تری دنبال شود و امسال زمینه برای چگونگی عملیاتی کردن حمایت از تولید ملی برای اجرایی شدن سیاست های جهاد اقتصادی فراهم شده است.

دکتر دانش جعفری صاحب نظر در مسائل اقتصادی و استاد دانشگاه درباره چگونه عملیاتی کردن حمایت از تولید داخلی معتقد است در چند سال گذشته اقتصاد ایران در امر واردات به نوعی دچار بیماری هلندی شده بود و بر اثر این بیماری، بیشتر نیازهای اقتصادی مصرف کنندگان از کشورهای خارجی وارد می شد. اما در اجرای سیاست های جهاد اقتصادی زمینه ای باید به وجود آید که بتوانیم از تولید داخلی حمایت کنیم تا از بیماری هلندی که اقتصاد دچار آن شده است رهایی یابیم.

وی با بیان این مطلب که میزان نقدینگی موجود در بخش خصوصی و دست مردم حدود ۳۵۰ هزار میلیارد تومان برآورد می شود می گوید: بارها مشاهده شده است که وقتی این نوع نقدینگی های سرگردان به یک سمت سرازیر می شود برای اقتصاد و بازار مشکل و تورم ایجاد می کند در واقع این نقدینگی و سرمایه در جامعه وجود دارد و باید با برنامه ریزی و حمایت های دولت آنها را در مسیر حمایت از تولید داخلی و ملی سوق داد و باید اقتصاد کشور را از ابتلا به بیماری هلندی نجات داد و باید سرمایه ها را به سمت تولید کالاهای سودآور و رقابتی برد.

وی نیروی کار با مهارت و تخصص را سرمایه کشور می خواند و می گوید با افزایش مهارت ها می توان میزان کارایی و بهره وری را در نظام تولید بیشتر کرد و از این سرمایه در جهت تولید کالاهای مرغوب استفاده کرد.

این استاد دانشگاه همچنین استفاده درست از ذخایر صندوق توسعه ملی را در حمایت از تولیدات داخلی مهم می داند و بر این عقیده است که می توان با برنامه ریزی های درست، پس اندازهای مردم را به سمت حوزه تولید کالاهای داخلی سوق داد و با فراهم کردن تسهیلات بانکی از بخش های تولیدی به طور جدی حمایت کرد.

در حوزه اقتصادی ملی از ظرفیت های داخلی در برخی موارد بیش از ۵۰درصد استفاده نشده است اما با نگاه به عملیاتی کردن سیاست حمایت از تولید ملی می توان از این هدررفت به طور جدی جلوگیری کرد و طبیعی است که در جلوگیری از این هدر رفت، نقش مدیران در استفاده از منابع را باید جدی دید.

دکتر خوش چهره استاد دانشگاه و صاحب نظر در مسائل اقتصادی چنین اعتقادی دارد و درباره راهکارهای چگونه عملیاتی شدن حمایت از تولید داخلی می گوید: هر نوع ورود سرمایه خارجی، اگر بدون برنامه ریزی صورت بگیرد باعثبدهی خارجی می شود. بنابراین باید بستر بهره گیری از منابع را با بکارگیری مدیریت صحیح اصلاح کرد.

وی می گوید: با مدیریت کارآمد می توان سرمایه های طبیعی، علمی و انسانی را با یکدیگر ترکیب و با این ترکیب راهکارهای عملیاتی شدن حمایت از تولید داخلی را هموار کرد.

وی تصمیمات اولیه نهادهای حاکمیتی را برای استفاده مطلوب از منابع داخلی کشور مهم می داند و می گوید اگر تصمیمات به هنگام، درست و صحیح گرفته شود در بحثتولید با کارها و تلاش های سخت می توان سیاست جهاد اقتصادی را در کشور و نظام تولید محقق کرد و این که مردم را با منطق مصرف درست براساس الگوهایی اسلامی پیش برد.

این صاحب نظر اقتصادی می افزاید مصرف کنندگان وقتی ببینند کالاهای تولید داخلی از نظر کیفیت نزدیک به کالاهای خارجی است بدون تردید مصرف کالاهای داخلی با کیفیت و ارزان را بر مصرف کالاهای خارجی ترجیح خواهند داد و همه این اقدامات نیاز به برنامه ریزی و مدیریت دارد.

این استاد دانشگاه می گوید: برای حمایت از تولید داخلی باید فاصله دانشگاه ها و صنعت را کم کرد چرا که مرغوبیت کالاهای تولیدی به دانش فنی بستگی دارد و این دانش در دانشگاه ها تولید می شود و به بهترین شکل ممکن می تواند در اختیار صنعت و تولید قرار بگیرد و هرچه این فاصله ها کم شود به همان میزان می تواند کالاهای با کیفیت بهتر و رقابتی تر و ارزان تری در داخل تولید و از تولید ملی به مفهوم داخلی حمایت کرد و در بستر جهاد اقتصادی به سمت حمایت واقعی از تولیدات داخلی رفت.

نقش مهم تولیدکنندگان

تولیدکنندگان در بازار عرضه و تقاضا براساس کشش موجود اقدام به تولید کالا می کنند و تولید کالاهای با کیفیت و ارزان قیمت همان چیزی است که امروز مشتریان در بازار عرضه و تقاضا آن را می خواهند و در تولید کالاهای با کیفیت و ارزان قیمت نقش تولیدکنندگان بسیار مهم است.

مهندس محسن شرکا، رئیس خانه صنعت و معدن خراسان رضوی، جهاد اقتصادی را به معنای حمایت از تولید ملی و سرمایه های ایرانی و نیز بها دادن به نقش تولیدکنندگان داخلی می داند.

وی با بیان این نکته که هم اکنون با توجه به بحران های اقتصادی دنیا و نیز تحریم هایی که برای کشورمان اعمال شده است چاره ای جز تولید ملی نداریم، گفت: امیدوارم با سیاست گذاری و نامگذاری امسال، دیگر جایی برای بهانه گیری های دولت، بخش خصوصی و قوه مقننه برای سیاست گذاری و قانون گذاری در حمایت از تولید ملی وجود نداشته باشد.

وی در پاسخ به این پرسش که مهم ترین چالش های پیش روی تولید ملی چیست، می گوید: یکی از مشکلاتی که تولید داخلی همواره با آن مواجه بوده، واردات «بدون مدیریت و بی در و پیکر» بوده است.

تاکنون آن چنان که باید و شاید درک و فهم مشترک از بخش تولید در کشور وجود نداشته است، در واقع، الگو و سیاست مشخصی برای تولید وجود ندارد و مسیری که ما را به اهداف چشم انداز کشور برساند، هنوز ترسیم نشده است یا به بیان دیگر، نقشه ای برای تولید داخلی و توجه به نقش تولیدکنندگان نداریم.

به عنوان مثال، در یک دوره چون وزیری در حوزه صنعت به نساجی علاقه مند است توسعه این صنعت را شاهدیم و در دوره ای دیگر وزیری به فولاد و سیمان علاقه مند است و در نتیجه فقط به این بخش بها داده می شود؛ این ها به علت نداشتن برنامه است.

مهندس امیر فتاحی با ۲۵ سال سابقه کار در حوزه تولید صنعت خودرو درباره نقش تولیدکنندگان در تولید کالاهای با کیفیت و ارزان قیمت که بستر حمایت از تولید داخلی را فراهم می کند، می گوید: صنعت خودروسازی سال هاست که در کشور ایران فعال است اما این صنعت در مقایسه با رقبای خارجی خود که حتی دیرتر از ایران کار تولید خودرو را شروع کرده اند در جهان عقب است.

وقتی علت موضوع را بررسی می کنیم باید اعتراف کنیم که تولیدکنندگان خودرو در ایران نتوانسته اند براساس معیارهای جهانی و در حد انتظار ظاهر شوند چرا که در بازار داخلی تقاضا برای این صنعت وجود دارد و حتی در آخر سال ۹۰ بعضی از تولیدکنندگان این صنعت بدون توجه به نقش خود در تولید خودرو با کیفیت و ارزان قیمت، تلاش می کردند تا بدون جهت، قیمت خودرو را در حاشیه بازار افزایش دهند.

بنابراین اگر قرار است خودروهای داخلی را جایگزین خودروهای خارجی بکنیم تولیدکنندگان این صنعت باید به نقش خود در تولید خودرو با کیفیت و ارزان قیمت واقف باشند و خودرویی را تولید کنند که بتواند با مشابه خارجی آن رقابت کند. بنابراین نقش تولیدکنندگان را در حمایت از تولید داخلی نباید نادیده بگیریم و تولیدکنندگان هم در سال حمایت از تولید ملی باید با کار و سرمایه گذاری مناسب از تولید ملی دفاع کنند.

تغییر نگرش مصرف کنندگان

در بحثحمایت از تولید داخلی، نقش مصرف کنندگان کالاهای داخلی در عرصه تقاضا حائز اهمیت است. در واقع به موازات تغییر نگرش مصرف کنندگان به مصرف تولید داخلی به جای خرید کالاهای خارجی، می توان به حمایت از تولیدات داخلی امیدوار شد.

امیر کاملی کارشناس حوزه فرهنگی، از تغییر نگرش مصرف کنندگان به جایگزینی محصولات داخلی به جای کالاهای خارجی به عنوان یک امر ضروری در حمایت از تولید داخلی یاد می کند و می گوید: در بازارهای جهانی برای تغییر نگرش مصرف کنندگان در تبلیغات سرمایه گذاری می کنند تا بتوانند نگرش مصرف کنندگان را تغییر دهند.

بنابراین وقتی بحثتغییر نگرش مصرف کنندگان داخلی به کالاهای وارداتی مطرح می شود این تغییر نگرش به کار فرهنگی نیاز دارد و تا به حال هم این موضوع را در حمایت از محصولات داخلی خیلی جدی نگرفته ایم. از این رو در سال حمایت از تولید داخلی باید با کار فرهنگی جدی تلاش کنیم تا نگرش مصرف کنندگان را تغییر دهیم.

حمید کاشی به عنوان مصرف کننده در بازار به اهمیت حمایت مصرف کنندگان از تولید کالاهای داخلی اشاره می کند و می گوید: به عنوان مثال اگر بیشتر مردم در بازار پارچه یا لباس تصمیم بگیرند که تولید داخلی را مصرف کنند و دیگر پارچه یا لباس خارجی نخرند این اقدام می تواند باعثرونق تولید انواع و اقسام پارچه ایرانی یا لباس داخلی شود.

در واقع همت مصرف کنندگان را در خرید کالاهای داخلی باید به عنوان یک عامل در حمایت از محصولات داخلی دید.

البته تغییر نگرش مصرف کنندگان به کیفیت و قیمت کالاهای داخلی هم بستگی دارد.

فرهاد کرمانی به عنوان مصرف کننده درباره تغییر نگرش مصرف کنندگان درباره جایگزینی محصولات داخلی به جای کالاهای خارجی به عنوان مثال به صنعت کفش اشاره می کند و می گوید: امروز در بازار کفش های خارجی و چینی به وفور عرضه می شود و به موازات مصرف کفش های خارجی، بازار کفش های ملی و بلا و سایر کفش ها از سبد خرید مصرف کنندگان حذف شده است.

طبیعی است که برای تغییر نگرش مصرف کنندگان، باید هر سال برای حمایت از تولید داخلی تلاش شود چرا که با تغییر نگرش مصرف کنندگان درباره کیفیت و قیمت کالاهای داخلی می توان زمینه حمایت از محصولات داخلی را هموار کرد.

در واقع تا زماني که در بازار درباره کيفيت و قيمت کالاهاي داخلي تغيير نگرش نشود سياست حمايت از توليد ملي در بازار با مشکل مواجه خواهد شد. از اين رو در سال ۹۱ بايد همگان به اين مهم توجه داشته باشند تا بتوانيم سياست حمايت از توليد ملي را با کار و سرمايه ايراني به سرانجام برسانيم.