یکجانبه گرایی آمریکا از خود برتر بینی آنها نشات می گیرد

 حسن لاسجردی کارشناس سیاست خارجی درباره انتقاد اروپا به یکجانبه گرایی آمریکا اظهار کرد: تاکنون مقامات، کاخ سفید درباره کشورهای مختلف جهان ادبیاتی تند، غیر دیپلماتیک و  نا به هنجاری را به کار برده اند.

اخبار سیاسیاو ادامه داد: یکجانبه گرایی واشنگتن را  می توان در رفتارهای مقامات این کشور در تعامل با تهران، پیونگ یانگ، مسکو و سایر موضوعات مختلف در حوزه سیاست  خارجی مشاهده کرد. 

کارشناس مسائل بین الملل تصریح کرد: ایالات متحده  آمریکا نسبت به سایر دولت ها به یکجانبه گرایی تمایل بیشتری دارد چراکه  شعار ترامپ در انتخابات قبلی ریاست جمهوری ساختن دوباره آمریکا  و تاکید بر  ملی گرایی بود، واشنگتن و مقامات کاخ سفید خود را متعهد می‌دانند که به شعارهای انتخاباتی‌ رئیس جمهور،  جامه عمل بپوشانند ولی تاکنون درصد مهمی از این شعارها  عملیاتی نشده است و دولت این کشور تحت فشار افکار عمومی قرار دارد، بنابراین برای اثبات  خود در عرصه بین الملل دست به رفتار‌های غیر دیپلماتیک  می‌زنند.

 لاسجردی تاکید کرد: دلیل دیگری که می توان برای یک جانبه گرایی آمریکا برشمرد، روحیه خود برتر بینی آمریکایی‌ها است،  آنها در حال حاضر خود را قدرت برتر دنیا دانسته  و معتقد هستند که تمام تعاملات و مناسبات بین المللی باید ذیل تعاریف و خط مشی آنها تعریف شود.

کارشناس مسائل بین الملل خاطر نشان کرد: اگر به گویش ترامپ دقت کرده باشید او تاکنون در رابطه با رهبران و چهره‌های سیاسی لحن طلبکارانه و ادبیات تندی داشته و تاکید دارد که همه باید در خدمت آمریکا و پیرو سیاست‌های آنها باشند.

او ادامه داد: در رابطه با بودجه ناتو هم  ترامپ،  سهم واشنگتن را در تامین بودجه این سازمان زیاد دانسته و به دنبال کم کردن سهم  ایالات متحده آمریکا و در نظر گرفتن مبالغی برای اروپایی ها است تا از این طریق تامین هزینه های ناتو را به اتحادیه اروپا تحمیل کند.