جایگزینی ناتو با نیروهای آمریکایی در عراق بی اثر است

 جعفر حق پناه کارشناس مسائل منطقه با اشاره به انتشار اخباری مبنی بر خروج نظامیان آمریکا از عراق و رایزنی های واشنگتن با اروپایی ها در این زمینه، گفت: میان حضور نیروهای آمریکایی و اروپایی با ناتو در کشوری مانند عراق تفاوت ماهوی چندانی وجود ندارد.

اخبار سیاسی- او افزود: آمریکا با عراق یک پیمان نظامی دارد و در موضوع حضور ارتش ناتو در این کشور هم تصمیم گیرندگان اصلی ایالات متحده و چند کشور اروپایی هستند. نیروهای این ارتش هم عمدتا از اروپا تامین می شود و پیش از این هم  رایزنی هایی شده بود تا  ارتش ناتو همانگونه که در افغانستان نقش آفرینی کرده، در عراق هم حضور بیشتری پیدا کند.

حق پناه با اشاره به مخالفت مردم عراق نسبت به حضور نظامی آمریکا در این کشور تصریح کرد:  حضور نیروهای خارجی در عراق فشار افکار عمومی را بر مقامات این کشور افزایش داده است ، اما به نظر می رسد که  خروج نیروهای آمریکایی تغییری در این وضع ایجاد کرده ولی این احتمال دارد که مثلا در قالب ناتو  اشکال جدیدی از نیروهای نظامی خارجی در این کشور حضور پیدا کنند.

این کارشناس مسائل منطقه اضافه کرد: احتمال حضور نیروهای نظامی جدید در عراق، متشکل از ایالات متحده و چند کشور اروپایی اصلی عضو ناتو وجود دارد. اما جایگزینی آنها با نیروهای ترکیه یا برخی از کشورهای اروپایی که حساسیت چندانی روی آنها ایجاد نشده هم دور از ذهن نخواهد بود، امکان دارد آنها  به عراق رفته و آموزش و ساماندهی نیروهای مسلح آن کشور را برعهده بگیرند.

او با اشاره به محوریت گفت و گو های آمریکا و اروپا با محوریت خروج نیروهای نظامی واشنگتن از عراق گفت: در حال حاضر باید نحوه حضور نیروهای که قرار است به عراق بروند از لحاظ شکلی و کیفی مشخص شده و در ناتو نهایی شود و پس از آن با عراق وارد مذاکره شوند.

حق پناه ادامه داد: در عراق تمایل زیادی نسبت به حضور نیروهای بین المللی ضد تروریست وجود دارد، حتی بخشی از نخبگان و مردم عراق مخالفت خود را با خروج این نیروهای خارجی نشان داده اند اما در مقابل هم نباید فراموش کرد که مردم این کشور به صورت تاریخی با حضور بیگانگان موافق نیستند.