هیچ دشمنی را دست کم نمی‌گیریم

به گزارش افکارنیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت، "علی اکبر صالحی" درباره اقدام واشنگتن در مستثنی کردن ۱۱ کشور از اجرای تحریم نفتی خاطرنشان کرد: کشورهای غربی در برابر کشورمان عقب نشینی نکرده اند و باید در برابر اقدامات این کشورها بیش از گذشته هوشیار باشیم.

وی اظهار داشت: ما هیچ وقت اینگونه نگاه نمی کنیم که غرب کوتاه آمده است و عقیده داریم غرب همواره فشار خود را تا زمانی که یقین پیدا کند که ایران اسلامی قدرتمند است، حفظ خواهد کرد.

وزیر امور خارجه ادامه داد: وقتی غرب بداند که ما همچون صخره ای مستحکم در مقابل آنها ایستاده ایم و امکان ایجاد هیچ روزنه ای در این صخره وجود ندارد کوتاه می آید اما عقیده دارم هنوز به آن مرحله نرسیده اند.

وی با تاکید بر ضرورت تقویت انسجام ملی در برابر غرب افزود: این انسجام را باید وسیع تر کرده و با هوشمندی تصور نکنیم که غرب در برابر ایران عقب نشینی کرده است؛ آمریکا زمانی عقب نشینی می کند که مایوس شود و همه روزنه ها را بسته ببیند.

صالحی با بیان اینکه اعتقاد دارم هنوز به این شرایط نرسیده ایم، گفت: باید در همه زمینه های علمی، فرهنگی، اقتصادی، فناوری، عدالت و مهرورزی و… خود را تقویت کنیم تا غرب نومید شود و در شرایط همسطح با ما وارد تعامل شود.

وزیر امور خارجه تصریح کرد: ما در حال خودسازی هستیم و تحمل فشارهای غرب را داریم و ساکت ننشسته ایم.

صالحی توضیح داد: غرب از هرگونه مکر و نیرنگی درباره ایران استفاده می کند و ما نیز تلاش کردیم با تمام هوشمندی و ذکاوت این مکر و نیرنگ غرب را دور بزنیم.

عقب نشینی تاکتیکی غرب
وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد: اقدام اخیر آمریکا در برداشتن تحریم از ۱۱ کشور برای معاملات نفتی، عقب نشینی آمریکا نیست؛ غرب در جایی عقب نشینی تاکتیکی می‌کند و در عین حال برای رسیدن به هدف خود تلاش خواهد کرد.

صالحی یادآور شد که باید خودسازی کنیم و به قدری از درون قدرتمند شویم که غرب به این یقین برسد که نمی تواند در برابر ما کاری از پیش ببرد.

اهمیت وحدت و انسجام ملی
وزیر امور خارجه با تاکید بر اهمیت و تاثیرگذاری وحدت و انسجام ملی در اقتدار کشور گفت: ما می توانیم با وجود اختلافاتی که حاصل تفاوت افکار است و ضمن احترام به آرای یکدیگر، درباره منافع کشورمان یکدست و یکپارچه باشیم.

وی با بیان اینکه این وحدت و یکپارچگی در برخی مسایل همچون مساله هسته ای به وضوح دیده می شود، افزود: حتی ایرانیانی که در خارج از کشور نظرات متفاوتی درباره نظام دارند، بر حق مسلم استفاده از انرژی صلح آمیز هسته ای تاکید دارند و امیدواریم که آنها نیز به حقیقت انقلاب اسلامی پی ببرند.

صالحی همچنین گفت: این افراد - ایرانیانی که نظر متفاوتی در رابطه با نظام دارند - باید بدانند که اشتباهات فردی را نباید به پای نظام بگذارند؛ شاید عده ای بنام اسلام هزار کار ناشایست انجام دهند و از طرفی نیز صدها نفر وجود دارند که بنام اسلام بزرگترین خدمت ها را به جامعه بشری کرده اند از این رو نمی توان برخی اشتباهات را به پای اصل و اساس نظام گذاشت.

ما در برابر غرب بیداریم
وزیر امور خارجه یادآور شد: غرب بر اساس چارچوب فکری خود تصور می کند که با افزایش زور و فشارهای بین المللی می تواند ایران را تسلیم کند؛ در صورتی که غربی ها نمی دانند ایرانیان پیروان حضرت ابا عبدالله الحسین(ع) هستند و در برابر زور تسلیم نمی شوند.

وی تاکید کرد: غرب هرگز نخواهد توانست بر ملت پیروی ابا عبدالله الحسین(ع) فائق آید.

صالحی با بیان اینکه ۱۴۰۰ سال از واقعه کربلا می گذرد و اندیشه امام حسین(ع) همچنان در دنیا جاری است، افزود: فکر غرب مادی است و همه چیز برای آنان در مادیات خلاصه می شود.

وی درباره نگاه مادی غرب افزود: اگر نگاهی به فیلم های هالیوودی داشته باشیم، در می یابیم که به عنوان نمونه کشتن انسان ها در این نوع آثار مهم نیست و کشته شدن انسان ها در این آثار اهمیتی ندارد.

وزیر امور خارجه توضیح داد: از دید آنان انسان وقتی تبدیل به جسد می شود از بین رفته است در صورتی که ما می گوییم اگر یک انسان را از روی ظلم بکشیم یعنی تمام بشریت را کشتیم.

هیچ دشمنی را دست کم نمی گیریم
صالحی با بیان اینکه غرب را دست کم نمی گیریم، گفت: ما هیچ دشمنی را حتی اگر حقیر و کوچک هم باشد، دست کم نمی گیریم؛ ما کاملا بیداریم و مسوولان نظام ما، مقام معظم رهبری، رییس جمهوری، ارتش، سپاه، بسیج و … همه بیدارند و ملت آماده دفاع از دستاوردهای ایران اسلامی است و نمی گذارد کسی به این دستاوردها تعدی کند.

وزیر امور خارجه یادآور شد: غرب تصور می کند که ایران هم مانند بسیاری از کشورهای دیگر با فشار آمریکا کوتاه می آید در صورتی که این تصور از اساس اشتباه است.

وی یادآور شد: ۳۳ سال است که کشورهای غربی به ایران فشار می آورند و بخش های مختلفی همچون بانک های ما را تحریم می کنند.

صالحی ادامه داد: شاید این تحریم ها مشکلات کوچکی را برای ما به وجود آورد اما ما به راه خود ادامه می دهیم.

وزیر امور خارجه با یادآوری تاریخ چند هزار ساله ایران خاطرنشان کرد: تاریخ ایستگاه های بزرگ و اتفاقات عمیق همچون انقلاب اسلامی را ثبت می کند و تحریم ها و یا مسایلی از این دست هیچگاه به عنوان ایستگاهی بزرگ برای تاریخ محسوب نمی شوند.

صالحی با بیان اینکه برانگیختگی و بالندگی ملت رایگان بدست نمی آید، گفت: ما به دنبال تحریم دیگران نیستیم و روش غرب را نقد می کنیم و از این روش ها استفاده نمی کنیم اما وقتی فشار بیاورند ما هم با هوشمندی عمل می کنیم.

وی خاطرنشان کرد: ما با ملت های جهان مشکلی نداریم؛ این حکومت ها هستند که مشکل ایجاد می کنند.

وزیر امور خارجه یادآور شد: این حاکمان هستند که با اغراض شخصی و حزبی هزاران محدودیت برای ملت ها ایجاد می کنند؛ ما سال ها است با ملت های اروپایی در ارتباط بوده و هستیم.

صالحی ادامه داد: ما نمی خواهیم برای ملت اروپا مشکلی ایجاد شود و ملت اروپا بداند اگر مشکلی برای آنان ایجاد شود به واسطه حکومت ها بوده و همین بدبختی اقتصادی اروپایی ناشی از عملکرد نادرست دولت های آنهاست.

به گفته وزیر امور خارجه، برخی کشورهای بزرگ اروپایی که به ضرب سلاح، کشورهای دیگر را زیر سلطه داشتند امروز تلاش می کنند به زور اقتصاد این کشورها را زیر سلطه خود در بیاورند.