طرح ایران برای حل مسئله فلسطین در تقابل کامل با معامله قرن است

حسین کنعانی مقدم کارشناس مسائل غرب آسیا درباره طرح پیشنهادی ایران در قبال مسئله فلسطین عنوان کرد: سالهاست مقام معظم رهبری در کنار  راه جهاد برای آزادی  سرزمین های اشغالی طرح سیاسی را تحت عنوان «برگزاری یک همه‌پرسی از تمام مردم فلسطینیّ‌الاصل» به عنوان راهکاری برای حل مسئله فلسطین مطرح کردند

اخبار سیاسی - او ادامه داد: می توان گفت طرح پیشنهادی ایران از مهم ترین طرح هایی است که تا به حال در زمینه مسئله فلسطین ارائه شده و به همین دلیل هم به عنوان راه حلی کامل و جامع درجهت احقاق حقوق فلسطین و آزادی قدس شریف در سازمان ملل به ثبت رسیده است.

کنعانی مقدم گفت: شاخصه طرح ایران برای آزاد سازی قدس شریف به این موضوع بازمی گردد که در آن  حق العوده یا حق بازگشت را به رسمیت می‌شناسند؛ در همین راستا کنوانسیون ها‌ی مختلف همچنین قطعنامه‌های شورای امینت هم این حق را به ملت فلسطین داده اند که به سرزمین خود بازگردند.

او افزود: حق بازگشت در حالی برای فلسطینی ها در مجامع بین المللی در نظر گرفته شده است که همین حق را در معامله قرن برای آنها درنظر نگرفته اند و بر اساس آن سرزمین ها‌ی اشغالی نمی‌تواند جایی برای فلسطینی‌ها باشد،  علاوه بر این فلسطینی ها براساس معامله قرن باید تابع دولت یهودی بوده و نمی‌توانند دولت مستقل خود را تشکیل دهند.

کارشناس مسائل غرب آسیا تصریح کرد: در طرح پیشنهادی جمهوری اسلامی ایران، این مورد مطرح شده که تمام فسطینی‌هایی که متعلق به این سرزمین از اشغال تاکنون هستند باید به کشورشان برگردند و در یک همه پرسی نوع حکومت خودشان را تعیین کنند.

او با اشاره به جزئیات و چارچوب طرح ایران که از سوی رهبر انقلاب مطرح شده است، خاطر نشان کرد: در این طرح یهودی ها، مسیحی‌ها و مسلمانان حق رای دارند که در این راستا ما می‌تواینم یک راه حل سیاسی را برای حل مسئله فلسطین مطرح کنند.

کنعانی مقدم ادامه داد: در طرح پیشنهادی ایران یعنی «برگزاری یک همه‌پرسی از تمام مردم فلسطینیّ‌الاصل» این مورد آورده شده که سرزمین‌های فلسطین قابل تقسیم و واگذاری نیستند، بلکه تماما متعلق به فلسطینی بوده و سایرین نمی‌توانند آن را تجزیه کرده و دولتی یهودی را بر آن حاکم کنند.

کارشناس مسائل غرب آسیا در پایان خاطر نشان کرد: موارد ذکر شده از چارچوب‌های طرح ایران است، که می‌تواند یک راهکار سیاسی، برای برون رفت از مسئله فلسطین باشد.

آمریکا و رژیم‌صهیونیستی به تازگی از طرحی موسوم به «معامله‌ی قرن» رونمایی کردند. طرحی که در آن بدون حضور فلسطینی ها برای سرزمین آنها  تصمیم‌گیری شده است. این اقدام درحالی انجام می شود که  ایران طرح ارائه شده از سوی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای  را در تریبون‌ها، مجامع و کنفرانس‌های مختلف به اطلاع عمومی دنیا رسانده‌اند: «برگزاری یک همه‌پرسی از تمام مردم فلسطینیّ‌الاصل»؛ این طرح  به‌صورت رسمی توسط نماینده‌ی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد ثبت شد.