واشنگتن باز هم ژست حمایت از مردم ایران گرفت

دولت آمریکا که در راستای سیاست موسوم به «کارزار فشار حداکثری» تمام تلاش خودش را برای سخت‌تر کردن وضعیت معیشتی مردم ایران به کار گرفته امروز پنجشنبه مدعی شد برای برخی مبادلات بشردوستانه با بانک مرکزی ایران مجوز صادر کرده است. 

اخبار سیاسی - وزارت خزانه‌داری آمریکا مدعی شده این اقدام در راستای رسمیت بخشیدن به کانالی است که سوئیس برای مبادلات اقلام بشردوستانه با ایران راه‌اندازی کرده است. 

این کانال که وزارت خزانه‌داری آمریکا ادعا کرده از روز پنجشنبه آغاز به کار کرده اجازه ارسال غذا، دارو و سایر اقلام اساسی به ایران را فراهم خواهد کرد. 

هفته پیش «برایان هوک»، نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران مدعی شد شمار زیادی از کشورهای فعال در زمینه تولید مواد غذایی و دارو علاقه‌مند به استفاده از این کانال هستند. 

دولت آمریکا در ماه‌های گذشته بارها به دلیل تنگ کردن عرصه بر شرکت‌های دارویی و غذایی در مبادلات با ایران و همچنین جلوگیری از ارسال کمک‌های بشردوستانه به ایران در مواقع بحران مورد انتقاد قرار گرفته است.

دولت «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا در زمان زمین‌لرزه کرمانشاه، کاخ سفید همچنین در زمان وقوع زلزله کرمانشاه، در حالی که ایرانی‌ها در سراسر دنیا سرگرم جمع‌آوری کمک برای آسیب‌دیدگان بودند با صدور چندین بیانیه به طور مکرر درباره احتمال نقض قوانین تحریم‌ها هنگام کمک‌رسانی به زلزله‌زدگان هشدار داد. 

دولت دونالد ترامپ همچنین آبان‌ماه سال جاری دستورالعملی صادر کرد که به گفته کارشناسان مبادلات اقلام بشردوستانه با ایران را دشوار می‌کرد. 

خزانه‌داری آمریکا در آبان‌ماه با اعمال دستورالعمل‌هایی موسوم به «تمهیدات خاص نوع ۵» تهران را در زمره قلمروهای قضایی موجد نگرانی‌های خاص از لحاظ پولشویی  قرار داده و نهادها و سازمان‌های مالی را به اتحاذ تدابیری ویژه در مراودات مالی با طرف‌های مرتبط با ایران، از جمله در مبادلات اقلام بشردوستانه با ایران ملزم کرد. 

واشنگتن، علی‌رغم این، در راستای سیاست «فشارحداکثری» سعی می‌کند هنگام بروز مشکلات، از جمله بلایای طبیعی از کارزارهای رسانه‌ای و جنگ تبلیغاتی برای القای ناامیدی در میان جامعه ایران استفاده کند. 

دولت آمریکا اخیراً همزمان با اعلام ورود ویروس «کرونا» به ایران تلاش کرده از این مسئله به عنوان ابزاری جدید برای پیشبرد این سیاست بهره بگیرد.

«مایک پامپئو»، وزیر خارجه آمریکا اخیراً مدعی شده بود دولت ایران برخی از مسائل مربوط به ابتلای مردم به این ویروس را پنهان کرده است. او گفت: «ایالات متحده از اطلاعاتی که نشان می‌دهد حکومت ایران ممکن است مانع انتشار جزئیاتی حیاتی درباره شیوع این بیماری در آن کشور شده باشد به شدت نگران است.»

«علی شمخانی»، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران در واکنش به این سخنان پامپئو در حساب کاربری‌اش در توئیتر از «کرونا» به عنوان کلیدواژه‌ای یاد کرد که دولت آمریکا تلاش می‌کند از آن در راستای تکمیل پروژه فشار خود استفاده کند. 

وی نوشت: «قرار است راهبرد فشار حداکثری بر ایران با کلید واژه کرونا تکمیل شود. فشار رواین به کشورها برای بستن مرزهای زمینی و هوایی و دروغ پردازی درمورد پنهان کاری ایران نقشه راه جدید است.»

او همچنین در واکنش به تلاش وزیر خارجه آمریکا برای زیر سؤال بردن آمارهای رسمی ایران درباره شیوع کرونا نوشت: «ابراز نگرانی پامپئو از آنچه پنهان‌کاری ⁧‫ایران‬⁩ درباره ⁧‫کرونا‬⁩ می‌خواند، در حالی است که هنوز هیچ خبر دقیقی درباره حقیقت ⁧‫عین‌ الاسد‬⁩، هواپیمای جاسوسی در افغانستان، کشته‌های امسال آنفولانزا در آمریکا و... از سوی کاخ سفید منتشر نشده است.»