مدارس تا آخر هفته تعطیل خواهد بود/ جان مردم بر همه چیز مقدم است

علی ربیعی سخنگوی دولت که ظهر امروز(دوشنبه) در نشست خبری با اهالی رسانه که به دلیل شیوع ویروس کرونا از طریق ویدئو کنفرانس برگزار شد، اظهار کرد: مردم ایران در این روزها بیش از دوره های دیگری به دولت کمک می کنند و بر رنج امروز جامعه نیز غلبه می‌کنیم. کرونا مساله اول کشور و دولت است و البته این موضوع کل دنیا را درگیر کرده است و قربانیانی گرفته است.

اخبار سیاسی - وی افزود: دولت از ابتدای قطعی شدن اولین نتیجه تست به دور از هرگونه ملاحظه به صورت شفاف اطلاع رسانی خود را صورت داد. در مساله سلامت عمومی صداقت یکی از بدیهیات است و تلاش ما این که با همکاری مردم، جامعه پزشکی و سازمانهای مدنی نه تنها این بلای عظیم را پشت سر بگذاریم بلکه در پسابحران کرونا سطح سلامت را ارتقا خواهیم داد زیرا در این صورت است که ازفاز درمان عبور خواهیم کرد.

علی ربیعی تاکید کرد: کرونا مثل سارس و ایدز یک تهدید جهانی است و طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی بیش از 60 کشور درگیر این موضوع شده‌اند. ما از شفاف ترین کشورها در حوزه اطلاع رسانی هستیم.

سخنگوی دولت افزود: ما برخلاف برخی کشورها به دلیل مصلحت اندیشی‌ها سیاسی و اقتصادی عمل نکردیم و جان و سلامت مردم ایران را بر همه چیز مقدم می‌دانیم.

مدارس تا آخر این هفته تعطیل خواهد بود

سخنگوی دولت در پاسخ به سئوالی درباره تعیین تکلیف تعطیلی مدارس گفت: مطابق با تماس‌های تلفنی که بنده با وزیر آموزش و پرورش و سایر مسئولان ذیربط داشته‌ام، مدارس تا آخر این هفته تعطیل خواهد بود.

ربیعی ادامه داد: برای تصمیم گیری درباره تعطیلی مدارس در هفته آینده هم قرار است روز پنجشنبه و جمعه تصمیم گیری شود.

وی با اشاره به آغاز آموزش از راه دور از طریق تلویزیون گفت: لازم است از طرف دولت از سازمان صدا و سیما سپاسگزاری کنم که تدابیر لازم را برای آموزش دانش آموزان اتخاذ کرد و دانش آموزان در این دوران تعطیلات می توانند از طریق آموزش از راه دور دروس خود را فرا گیرند.

ربیعی درباره وضعیت کالاهای اساسی کشور گفت: ذخایر ما در زمینه کالاهای اساسی با وارداتی که قبلا انجام دادیم و همچنین تولیداتی که داشتیم، به اندازه کافی است و قیمت ارزاق عمومی از جمله گوشت کنترل شده است و امروز به تعادل بازگشته و حتی تولید گوشت گوساله بسیار زیاد و فراتر از میزان تقاضاست و دولت بازار را از گوشت و مرغ اشباع کرده است.

تولید ۱.۵ میلیون ماسک را آغاز کرده ایم

سخنگوی دولت بیان کرد: ما حرکت به سمت تولید روزی یک و نیم میلیون ماسک را آغاز کرده ایم و ذکر این نکته حائز اهمیت است که شوک اولیه ای پس از شیوع ویروس کرونا برای خرید ماسک در کشور ایجاد شد و این مشکل فقط در ایران به وجود نیامد و در کشورهای جنوب شرق آسیا و حتی اروپا هم شاهد بودیم که در روزهای اول مردم تقاضای زیادی برای خرید ماسک داشتند.

وی ادامه داد: این بیماری اعلام یک باره است و غیرقابل پیش بینی بود و شوکی را در بازار ایجاد کرد و همچنین یکسری تقاضاهای کاذب به وجود آمد و کار ما را مشکل کرد.

ربیعی با اشاره به اینکه ما واردات ماسک را هم آغاز کرده ایم و به زودی ماسک های وارداتی به کشور می رسد، تصریح کرد: از اتحادیه‌های پوشاک درخواست شده است که ماسک تولید کنند و تسهیلاتی برای صدور مجوز تولید ماسک و لوازم بهداشتی در نظر گرفته شده است.

وی تأکید کرد: برای مقابله با احتکار، ما در کارخانه هایی که ماسک و الکل تولید می کنند، ناظر مستقر کرده ایم و همکاری های خوبی با ما در این زمینه می شود و همچنین از مردم می خواهیم برای خرید اقلام بهداشتی از فروشگاه های آنلاین هم استفاده کنند.

روزانه ۴۰۰ هزار لیتر الکل تولید می‌شود

سخنگوی دولت با بیان اینکه روزانه ۴۰۰ هزار لیتر الکل تولید می شود، اظهارداشت: این الکل ها مستقیما در اختیار مراکز درمانی، بیمارستان ها و تولیدکننده های شوینده هایی چون وایتکس قرار می‌گیرد و کمبودی در این زمینه نداریم.

ربیعی تأکید کرد: دولت تمهیدات نظارتی خود را برای مقابله با احتکار لوازم بهداشتی افزایش داده است و هیچ انباری غیرنظارتی در کشور وجود ندارد و همچنین کشف انبارهای غیرقانونی هم در دستور کار ماست.

وی گفت: از ساعت ۱۱ امروز جلسه‌ای با حضور واردکنندگان ماسک در وزارت صنعت، معدن و تجارت در حال برگزاری است تا تقسیم کاری میان آنان انجام شود و کسری ماسک جبران شود.