ویروس کرونا به سران دنیا چه چیزی را نشان داد؟

در این گزارش آمده است: همانطور که ملت‌ها خود را برای یک وضعیت اضطراری در زمینه بهداشت و سلامت آماده می‌کنند، سران دنیا متوجه شده‌اند که کنترل ویروس کرونا به مراتب سخت‌تر از آنچیزی است که پیشتر امید می‌رفت.

اخبار سیاسی - بسیج قوا و امکانات ادامه دارد و نگرانی‌ها درباره پیامدهای اقتصادی و بهداشتی رو به فزونی است.

این کارشناس اندیشکده شورای روابط خارجی آمریکا نوشت: واشنگتن نیز همچون دیگر پایتخت‌های دنیا نگران تأثیرات اقتصادی ویروس کرونا است. در نتیجه این ویروس شهر میلان ایتالیا که مرکز تجاری و دومین شهر بزرگ این کشور است بسته شده و شواهد و قرائن نشان می‌دهند این بیماری و پیامدهای اقتصادی آن مهار نشده باقی مانده است. این در حالی است که شرکت‌های ایتالیایی مردم را به دورکاری تشویق می‌کنند.

کره جنوبی نیز از کشورهای درگیر است و صادرات و واردات با چین را کاهش داده است. صنایع خودروسازی از بخش‌های اصلی صادرات این کشور است و خودروسازان درگیر وققه اقتصادی در چین هستند. هم در کره و هم ژاپن، نهادهای عمده مالی از کارکنان خود می‌خواهند تا از راه دور و از خانه‌های خود کار کنند.

در ادامه این گزارش با اشاره به تأثیر جهانی این ویروس آمده است: نخستین نشانه از این که این ویروس علاوه بر چین بر اقتصاد دنیا موثر بوده است را می‌توان در سقوط قیمت‌های نفت و گاز در بازار جهانی مشاهده کرد. با توجه به زمستان معتدل امسال در سراسر دنیا و کاهش میزان تقاضا، قیمت گاز مایع به پایین‌ترین حد خود رسیده است. قیمت نفت نیز با توجه به پیش‌بینی‌ها مبنی بر این که اختلال در اقتصاد پای خود را به مناطقی فراتر از چین خواهد گذاشت، کاهش چشمگیر داشته است.

هشتاد درصد از جابجایی کالا در جهان توسط کشتی صورت می گیرد و درخواست‌ها برای انتقال کالا با کشتی بطور چشمگیری کاهش پیدا کرده است. به عنوان مثال، در خلیج فارس، تعداد بارگیری نفتکش‌ها در ماه فوریه تک رقمی شده است حال آن که بطور معمول تعداد بارگیری نفتکش‌ها 30 بود.

تازه‌ترین آمارها از ویروس کرونا نشان می‌دهد که بطور کلی صادارات کره در ماه فوریه ده درصد کاهش داشته و این در حالی است که واردات آن 15 درصد کاهش نشان‌میدهد. پیش‌بینی بانک سی‌تی نشان می‌دهد که بیشترین اثر بر کره جنوبی در ماه مارس خواهد بود. بندر لانگ بیچ در ایالت کالیفرنیای آمریکا نیز خود را برای کاهش چشمگیر 40 درصدی حجم کشتی‌های کانتینربر آماده می‌کند.

درخواست نفت برای سوخت کشتی‌ها بطور میانگین 4.2 میلیون بشکه در روز بوده و سوخت مورد نیاز صنعت هوایی نیز در روز معادل 6.6 میلیون بشکه است. کل مصرف نفت برای صنعت حمل و نقل دنیا نیز 58 میلیون بشکه در روز است که 39 درصد مربوط به کشتی‌های باربری و 23 درصد برای کامیون‌های حمل بار است. بعد از اثرات کرونا، تحلیل‌ها نشان می‌دهند که اکنون به تنهایی 130 هزار بشکه در روز از تقاضای نفت برای تأمین سوخت هواپیماها تنهخا در قاره آسیا کم شده است. با این حال این آمار خوشبینانه است چرا که این رقم درصورتی است که مسافران اعتماد خود را به صنعت هوایی از دست ندهند چرا که بسیاری از مناطق دنیا درگیر شیوع این بیماری هستند.

این مقاله تصریح می‌کند: خلاصه این که تأثیر کامل ویروس کرونا بر بازار نفت هنوز خود را نشان نداده است.

این کارشناس تاکید می‌کند: شاید مهمتر و پایدارتر از ضررهای اقتصادی، تجاری و گردشگری،‌ رسیدن رهبران دنیا به این نتیجه باشد که چقدر اقتصادهایشان در برابر زنجیره تامین جهانی آسیب‌پذیر است.