وضعیت آچمز اپوزیسیون

برای نخستین‌بار پس از انقلاب اسلامی، به خاطر توصیه نهادهای پزشکی و بهداشتی، جمهوری اسلامی یکی از مهم‌ترین تجمعات خود یعنی نماز جمعه را تعطیل کرده است. تولیت آستان قدس رضوی درباره تجمعات مربوط به این حرم مطهر، خود را تابع بخشنامه‌های دستگاه بهداشتی دانسته است.

اخبار سیاسی - مراجع و علما در صحبت‌های‌شان نسبت به تبعیت از دستورات بهداشتی تاکید کرده‌اند تا دوگانه‌های برساخته‌شده در این ایام پیرامون تعارض علم و دین را زیر سوال ببرند.

پذیرفتن منطق علمی در بالاترین سطح توسط یکی از دینی‌ترین نظامات سیاسی دنیا، آیا گواه دیگری جز موارد ذکر شده لازم دارد؟ به نظر می‌رسد بله! جمهوری اسلامی باید با کسانی که تصویری مخدوش از واقعیت مواجهه منطقی آن با علم پزشکی می‌سازند نیز برخورد کند.

این کار را هم انجام می‌دهد. اما باز باید پاسخ بخشی از افکار عمومی را که ممکن است تحت تاثیر شبکه‌های وابسته به ملکه انگلیس و پادشاه سعودی قرار گرفته‌اند نیز بدهد. شاید به عنوان بخشی از زیرنویس روزانه  شبکه‌های تلویزیونی یا پیامی در خلال تبلیغات بازرگانی! نمی‌دانم اما انگار لازم است که این موضع تکرار شود. همانطور که «رسانه‌های دشمن این مردم» تکرار می‌کنند.

آنچه روشن است اما سانسور و تحریف بخش مهمی از واقعیت برای تغییر اذهان ایرانیان پیرامون مسأله دیانت است. یکی از اولین تحریف‌ها در این رابطه با صحبت‌های آیت‌الله مکارم از سوی شبکه منتسب به رژیم آل سعود صورت گرفت. آیت‌الله مکارم‌شیرازی در روزهای ابتدایی خبری شدن شیوع ویروس کرونا توصیه‌ای با دوز بهداشتی بالا انجام داد که در برخی شبکه‌های مربوط به دشمنان دیانت تقطیع و بخش کوتاهی از آن‌ که توصیه‌هایی دینی بود برجسته شد.

در روزهای بعد نیز مواجهه‌هایی مشابه رخ داد. تا اینکه انتشار یک فیلم از لیس زدن ضریح حرم حضرت فاطمه معصومه(س) در مدت زمانی کوتاهی از رخ دادن، به دست «من‌وتو» و «بی‌بی‌سی» رسید. اگر چه خیلی زود مشخص شد این اتفاق از سوی یک فرقه انحرافی ترتیب داده شده بود و دادستان و نیروی انتظامی با بازداشت عامل این اتفاق، خط و مرز خود را با رفتارهای اینچنینی مشخص کردند اما فیلم عمل او میلیون‌ها بار توسط شبکه‌هایی که منتظر این فیلم سفارشی بودند، توزیع شد تا باز وضعیت جمهوری اسلامی در نسبت با توصیه‌های علمی، تخطئه و تخریب شود.

قدرت رسانه و البته حجم بی‌انصافی دشمن را می‌بینید؟ تعطیلی‌های گسترده نمازهای جمعه، تجمعات و مراسم ختم و ترحیم و دیگر مناسبات مذهبی که توسط حاکمیت جمهوری اسلامی اعمال می‌شود، برجسته نمی‌شوند و در مقابل اقدام و عمل یک و تنها یک شخص معلوم‌الحال چنان ضریب گسترده‌ای پیدا می‌کند که به عنوان وضعیت سازمان دینی در مقابل توصیه‌های علمی و پزشکی نشان داده شود.

صبح روز گذشته اما انتشار تصویری از یک جلسه سطح بالا در ایالات‌متحده که برای مقابله با ویروس کرونا برگزار شده بود، همه آنچه گفته شد را در وضعیت تازه‌ای قرار داد. معاون رئیس‌جمهور آمریکا و همه اعضای جلسه دست به دعا برداشته‌اند و پیش از صحبت درباره هر اقدامی پیرامون کرونا، از خدا می‌خواهند کمک‌شان کند. فارغ از نسبت ما با دینداری و دیانت آنها، این تصویر شرح یک وضعیت تازه برای توصیف دشمنی اپوزیسیون جمهوری اسلامی است. تصور کنید تصویری از جلسه ستاد مقابله با کرونا در ایران منتشر شود که در آن اعضا دست به دعا برداشته‌اند!

توصیفی که دشمن از این وضعیت خواهد کرد آیا این نخواهد بود که: اینها همه کارها را زمین گذاشته‌اند و دست به دعا برداشته‌اند؟ آیا جمهوری اسلامی به انواع و اقسام اتهامات، متهم نخواهد شد؟ چرا! دشمن نامرد ما در رسانه از کمترین فرصت برای تخریب وضعیت فعلی ما و ناامید کردن‌مان بهره ‌خواهد برد.

ما اما در نسبت با تصویری که از جلسه ستاد مقابله با ویروس کرونا در آمریکا بیرون آمده و مشخص است عامدانه منتشر شده است، توصیف واقعی خواهیم کرد؛ اینکه وقتی به وضعیت استیصال می‌رسید، حتی اگر خیلی خیال‌تان به علم و تکنولوژی و دانسته‌های بشری خوش بود، باز خدا را فراموش نکنید!