اسماعیل هنیه: ما اسرائیل را به رسمیت نخواهیم شناخت

اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) در گفت‌وگوی اختصاصی با این شبکه  گفت: «سفر ما به مسکو در زمانی است که مسئله فلسطین به طور کلی منطقه با شرایطی استثنائی مواجه است.»

اخبار سیاسی - اسماعیل هنیه گفت: «به طور دقیق و عمیق تمام پروند‌های مورد توجه و مشترک میان دو طرف را با مسئولین روسیه بررسی کردیم. در مورد سه موضوع با لاوروف، بوگدانوف و اعضای وزارت خارجه صحبت کردیم.»

رئیس دفتر سیاسی حماس ادامه داد: «موضوع اول مسئله فلسطین و به ویژه تحولات پس از اعلام باصطلاح معامله قرن بود. این معامله اوج جانبداری آمریکا از رژیم صهیونیستی و جنبش صهیونیستی در جهان است. این معامله پایه‌های مسئله فلسطین یعنی قدس شریف، سرزمین فلسطین و حق بازگشت را هدف قرار داده است.»

وی با بیان اینکه باید برای رد این معامله موضعی واحد اتخاذ و یک استراتژی ملی فلسطینی ایجاد شود، افزود: «مسکو اعلام کرده است که از این معامله حمایت نمی‌کند؛ چراکه با قوانین بین المللی در تعارض است. برای مقابله با معامله قرن سه مسیر را مطرح کرده ایم؛ مسیر اول سازماندهی فلسطین، بازگشت وحدت ملی و توافق در مورد یک برنامه سیاسی مشترک؛ مسیر دوم مقاومت فراگیر و گسترده به تمام معنا؛ مسیر سوم تقویت مجموعه عربی و اسلامی برای اتخاذ موضع فلسطینی واحد در رد معامله قرن؛ با محمود عباس تماس گرفتیم و با مشارکت در جلسه رهبران فلسطینی در رام الله موافقت کردیم.»

اسماعیل هنیه افزود: «در غزه از یک هیئت از برادرانمان در کرانه باختری استقبال کردیم تا در مورد یک استراتژی ملی فلسطینی به توافق برسیم. حماس گام‌ها بسیاری برداشته و امتیازاتی را برای پیشرفت در پرونده آشتی ملی ارائه کرده است.»

رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس با بیان اینکه این جنبش چهار گزینه را که هرکدام از آن‌ها می‌تواند فلسطینیان را به وحدت ملی برساند پیشنهاد داده است اعلام کرد: «گزینه اول برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی و پس از آن انتخابات شورای ملی فلسطین است؛ گزینه دوم این است که شورای ملی فلسطینی در خارج از رام الله یعنی در بیروت و یا هر پایتخت دیگری برگزار شود؛ گزینه سوم اینکه چارچوب رهبری موقت از دبیرکل‌های تمام گروه‌های فلسطینی تشکیل شود؛ گزینه چهارم این است که یک دولت وحدت ملی تشکیل دهیم تا اداره امور در کرانه باختری و نوار غزه را برعهده بگیرد.»

اسماعیل هنیه ادامه داد: «معامله قرن می‌خواهد همه چیز را از ملت ما بگیرد؛ دیگر ادامه این حالت انفعال ممکن نیست. ما معتقدیم که حماس، فتح، جهاد اسلامی و دیگر گروه‌ها خواهان این هستند که تحولی در عرصه وحدت ملی روی دهد. مصر به‌واسطه ارتباطی که با پرونده‌های فلسطینی دارد نقشی اساسی و محوری را در پرونده آشتی ملی فلسطین ایفا می‌کند. از ایفای نقش روسیه، قطر، ترکیه و لبنان برای خروج از وضعیت داخلی کنونی فلسطین استقبال می‌کنیم.»

وی افزود: «معامله قرن چهره زشت سیاست آمریکا و دستاورد تلخ روند سازش را برملا کرد. پس از ۲۵ سال از توافق اوسلو این تنها نتیجه و دستاورد بوده است. موضوع تشکیل دو دولت دیگر وجود ندارد موضوع قدس، پناهجویان و اسرا از میز گفتگو‌ها غایب است.»

رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین با تاکید بر این که حماس هرگز اسرائیل را به رسمیت نخواهد شناخت و به گزینه مقاومت در مقابله با آن ادامه خواهد داد اعلام کرد: «ما نمی‌خواهیم که در تصمیم به مقاومت تک روی کنیم، از برادرانمان در جنبش فتح نیز می‌خواهیم که در سیاست تک روی نکنند. از برداراتمان در جنبش فتح می‌خواهیم تا برخی مسائل که از بقایای ماقبل معامله قرن است را رها کنند. آن‌ها باید واقعا گام‌های جدیدی را به سمت تمام وطن فلسطینی بردارند.»

اسماعیل هنیه گفت: «با تماس با هیچ کشوری مخالف نیستم و فقط مخالف رابطه با رژیم اسرائیل هستیم. به نظر من تماس‌های سیاسی با دولت فعلی آمریکا بی فایده است. واشنگتن همه جا به دنبال تماس با حماس بود، ولی نپذیرفتیم. دیدار با مقامات آمریکا را رد کردیم؛ چرا که از ماهیت معامله و دیدگاه آمریکا در مورد آن مطلع بودیم.»

رئیس دفتر سیاسی مقاومت اسلامی اعلام کرد: «حماس روابط استراتژیکی با ایران و همچنین با ترکیه، قطر، مصر، اردن و کشور‌های غرب عربی دازد. هدف از معامله قرن ابتدا نابودی مسئله فلسطین و سپس شکل دهی به منطقه مطابق با نظر آمریکاست. اختلاف میان کشور‌های منطقه فرصتی طلایی برای اسرائیل است تا طرح‌های خود را اجرایی کند.»

وی تاکید کرد: «این مهم است که راه آمریکا برای سیطره بر منطقه را ببندیم.کشور‌های زیان دیده از سیاست‌های آمریکا باید پهنایی از تفاهم و گفتگو را بین خود ایجاد کنند. حماس برای ایفای نقش در کاهش تنش در منطقه به طور کامل آماده است. ملت فلسطین خسته نخواهد شد و مقاومت متوقف نمی‌شود. ملت ما بیش از صد سال است که در خط داغ مقابله با اشغالگران اسرائیلی است.»

رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین با اعلام اینکه رابطه حماس با ایران استراتژیک است گفت: «مشارکت در مراسم تشییع شهید سلیمانی وظیفه ما بود. شهید سلیمانی نقشی اساسی و محوری را در حمایت از گردان‌های القسام و مقاومت داشت.»

اسماعیل هنیه گفت: «دیدار‌های متعددی با سید حسن نصرالله داریم و او به طور قطع برای ما قابل احترام است. سید حسن نصرالله از طرف خودش هیچ بحثی را در مورد رابطه با سوریه مطرح نکرده است. فکر می‌کنم وی مخالفتی ندارد و برای ایفای نقش در زمینه رابطه با سوریه آماده باشد.»

رئیس دفتر سیاسی حماس در پایان گفت: «ما همیشه آرزو داریم که سوریه باثبات و امن باشد و تمامیت ارضی آن حفظ شود. موشک‌های القسام بسیاری از اماکن صهیونیستی را در هم کوبیده است. اگر رژیم اسرائیل حماقتی را در مورد نوار غزه مرتکب شود آنچه را که در سال ۲۰۱۴ مشاهده نکرده اینبار خواهد دید.»