اولویت مجلس یازدهم افزایش کارآمدی و شفافیت عملکرد نمایندگان باشد

سهراب گیلانی منتخب مردم شوشتر در مجلس یازدهم درباره اولویت‌های خود در مجلس آتی اظهار داشت: باید اصلاحات ساختاری و اجرای برخی کارها به منظور شفافیت حداکثری در مجلس آتی در دستور کار نمایندگان قرار گیرد.

اخبار سیاسی - وی درباره جزئیات این موضوع گفت:‌ شفاف‌سازی اموال نمایندگان و حضور و غیاب آنها و شفافیت آرا از موضوعاتی است که مردم درباره آن سؤال و ابهام دارند؛ در صورتی که اگر همه اقدامات نمایندگان شفاف و آنلاین باشد شائبه‌ها از بین خواهد رفت.

**مجلس یازدهم باید قوانین انتخاباتی را اصلاح کند

منتخب مردم شوشتر در مجلس یازدهم تصریح کرد:‌ عدم شفافیت در مجلس دهم منجر به بروز صدمات زیادی به کشور و افکار عمومی شده است؛ وقتی در برخی طرح‌ها و لوایح 60 نماینده حاضر در صحن علنی مجلس در رأی‌گیری شرکت نمی‌کنند نشان‌دهنده بی‌تفاوتی است؛ با آنکه تذکرات متعددی از سوی مسئولان مجلس به آنها می‌شد اما نمایندگان مجلس همچنان در رأی‌گیری شرکت نمی‌کردند.

گیلانی خاطرنشان کرد:‌ در رای گیری علنی طرح شفاف‌سازی آرای نمایندگان که 196 نفر آن را امضا کرده بوده 50-60 نفر به آن رأی دادند در حالی که به نظرم شفافیت آرا برای مجلس بسیار واجب و لازم است.

منتخب مردم شوشتر در مجلس یازدهم گفت: مجلس آتی باید قوانین انتخاباتی را اصلاح کند؛ اینکه 16 هزار نفر برای انتخابات مجلس ثبت‌نام کنند و تعداد زیادی از آنها به دلیل سوابق سوء سیاسی، امنیتی، قضایی و اقتصادی ردصلاحیت شده‌اند بسیار بد است لذا باید ضعف قانون را اصلاح کرده و اجازه ثبت‌نام به پرونده‌داران را ندهند.

گیلانی افزود: مجلس و شورای نگهبان باید مانع از اتلاف وقت، انرژی و منابع و اعتبارات شوند. چرا که ثبت‌نام این حجم از افراد در انتخابات به هیچ وجه شایسته کشور نیست لذا نباید اجازه دهیم هر کسی مدرک دانشگاهی داشت و خود را منطبق با شرایط انتخابات دانست بتواند در فرآیند انتخابات ثبت‌نام کند.

** تمرکز قوانین بر شایسته گزینی باشد نه ثبت نام 16 هزار نفر 

وی گفت: شرایط ثبت‌نام در انتخابات باید به نحوی تنظیم شده باشد که به صورت خودکار افراد متخصص، کاردان و بدون پرونده بتوانند در انتخابات ثبت‌نام کنند و حاکمیت هم دخل و تصرفی در آن نداشته باشد و قانون بتواند افراد را تأیید و یا رد کند.

منتخب مردم شوشتر در مجلس یازدهم خاطرنشان کرد: باید اصلاح قوانین انتخاباتی به صورتی باشد که شایسته‌گزینی‌ها مندرج در قوانین باشد.

گیلانی گفت: اگر شرایط ثبت‌نام در انتخابات را اصلاح کنیم تعداد ثبت‌نام‌کنندگان در انتخابات به صورت خودکار از 16 هزار نفر به 2 هزار تا 3 هزار نفر کاهش پیدا خواهد کرد و در آن صورت نظارت شورای نگهبان هم راحت‌‌تر خواهد بود.

وی تصریح کرد:‌ باید حد نصاب رأی‌آوری نمایندگی مردم در مجالس را اصلاح کنیم به طوری که در شرایط فعلی اگر فردی 20 درصد آرا را بیاورد می‌تواند نماینده شود در صورتی که در انتخابات گذشته این میزان 25 درصد بوده است. به نظرم باید این میزان به 30 درصد ارتقا پیدا کند چرا که نمایندگی ملت می‌طلبد تعداد افرادی رای دهنده به نمایندگان بیشتر باشد نه کمتر.

** سوالات از وزرا فرمایشی است

منتخب مردم شوشتر در مجلس یازدهم گفت:‌ مجلس دهم در زمینه نظارت بر دولت ضعف اساسی داشت این در حالی است که نمایندگان وقتی از وزیر سؤال می‌کردند از پاسخ‌های او قانع نمی‌شدند اما قانون در این زمینه ضعف دارد چرا که نمی‌توانستیم یقیه وزیر را بگیریم؛ حتی وزیری را داشتیم که 5-4 کارت زرد از مجلس دریافت کرده بود اما راست راست برای خودش می‌‌چرخید زیرا این کارت زردها فقط کارکرد سیاسی دارد.

گیلانی ادامه داد: متأسفانه برخی اوقات طرح سؤالات و پاسخ‌ها معنایی نداشته و تأثیری ندارد چرا که طرح سؤال از وزرا فرمایشی محسوب می‌شود. 

وی افزود: نمایندگان مجلس دهم وقتی از رئیس جمهور طرح سؤال کردند برای این کار توانستیم یک سوم امضای نمایندگان مجلس را بگیریم اما خروجی آن چه شد؟ نمایندگان مجلس 4 سوال از 5 سوالی که از روحانی پرسیدند را قانع کننده تشخیص ندادند اما این کارهای نظارتی چه دستاوردی برای مردم داشت؟ بعد از این کارت‌ها رئیس جمهور فقط لبخندی بر لب زده و مسخره کرد. 

** بعد نظارتی مجلس ضعیف است

منتخب مردم شوشتر در مجلس یازدهم گفت:‌متأسفانه ما در بُعد نظارتی مجلسی ضعف داریم و لازم است التزامی را ایجاد کنیم تا کارایی مجلس بالا رفته و قوه مقننه را تأثیرگذار باشد.

گیلانی تصریح کرد: نقص قانون ضربات اساسی به مجلس زده ضمن اینکه انسجام درونی آن را هم زیر سؤال برده است.

وی افزود: وقتی بودجه سنواتی به مجلس به عنوان بخشی از برنامه ششم توسعه و یا چشم‌انداز تعریف شده ارائه می‌شود و در حقیقت برش یک پنجمی از برنامه پنج ساله است اما هیچگاه بررسی نشده و نظارت بر آن صورت نمی‌گیرد که این بودجه تا چه میزان با چشم‌انداز 1404 و یا برنامه ششم توسعه انطباق دارد یا خیر؟ نمایندگان باید به فکر کارآمدی مجلس یازدهم باشند.