حمایت پکن از ایران در آژانس انرژی اتمی

وزارت خارجه چین روز چهارشنبه به وقت تهران در نشست هفتگی خود با خبرنگاران علاوه بر پرداختن به مسائل روز این کشور و جهان، به تازه ترین گزارش آژانس بین‌المللی اتمی درباره ایران واکنش نشان داد.

اخبار سیاسی- به نوشته وبگاه وزارت خارجه چین، «ژائو لی‌جیان» سخنگوی جدید دستگاه دیپلماسی چین در خصوص گزارش تازه آژانس انرژی اتمی درباره ایران گفت: «آخرین گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی در مورد ایران را رویت کردیم. این گزارش تداوم فعالیت‌های راستی آزمایی آژانس در ایران در زمینه اجرای برجام از سوی این کشور و آغاز نشدن مرحله پنجم کاهش تعهدات  برجامی ایران را تایید می‌کند. چین، ایران را به ادامه همکاری با آژانس ترغیب می‌کند.»

این دیپلمات چینی در ادامه گفت: «در عین حال، ما امیدواریم که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با رعایت اصل عدم جانبداری، بی‌طرفی و اعمال پادمان‌های نظارتی بر طبق اختیاراتش بر ایران نظارت داشته باشد و با این کشور در حل مسائل مربوطه همکاری کند.»

سخنگوی وزارت خارجه چین در خاتمه افزود: «مجددا تاکید می‌کنم، خروج یکجانبه ایالات متحده از برجام و فشار حداکثر بر ایران دلیل اصلی بحران هسته‌ای این کشور است. ایالات متحده باید با دست کشیدن از رویکرد اشتباه خود، مسیر گفت‌وگو و مذاکره را دنبال کند. طرفین این توافق باید اجرای گام به گام و متقابل مفاد برجام را دنبال کنند و به دنبال اجرای کامل و موثر آن‌ها در چارچوب کمیسیون مشترک برجام باشند. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز باید به درستی موضوع را مورد بررسی قرار داده و از تلاش‌های دیپلماتیک برای حفظ برجام حمایت کند. چین به همکاری خود با طرف‌های ذیربط برای حمایت از این توافق و تحقق یک راه حل سیاسی و دیپلماتیک این موضوع ادامه خواهد داد.»

گزارش جدید مدیرکل آژانس درباره راستی آزمایی اجرای برجام دیروز (سه‌شنبه) ۱۳ اسفند ماه منتشر شد. در این گزارش ادعا شده است آژانس ذرات اورانیوم طبیعی ساخت بشر در مکانی که توسط ایران به آژانس اظهار نشده بود، شناسایی کرده است.