بی‌تدبیری دولت و موجی از اعتراض‌ها در شهرهای شمالی

تصمیم غیرمنتظره دولت در بازگشایی محورهای مواصلاتی مازندران در زمان بحران انتشار ویروس کرونا در این استان موجی از انتقادها، اعتراض‌ها، نگرانی مردم و مسؤولان محلی را برانگیخت‌.

اخبار سیاسی- استان مازندران در جریان انتشار ویروس مرگبار کرونا در کشور با ثبت افزون بر ۶۰۰ مورد ابتلاء به این ویروس در شمار استان‌های پرخطر قرار گرفت و تاکنون ۱۵ نفر از ساکنان آن جان خود را بر اثر این بیماری مهلک از دست دادند.

در پی شیوع بالا و نگران‌کننده ویروس کرونا در مازندران که ظرف روزهای اخیر این استان را در وضعیت قرمز قرار داد، ستاد استانی مقابله با کرونا در تصمیم منطقی و مبتنی بر یافته‌های علمی و پزشکی و با هدف حفاظت از جان مردم مازندران و نیز کنترل بهینه بیماری، انسداد جاده‌های ارتباطی استان در محورهای سه‌گانه هراز، کندوان و فیروزکوه را تصویب و عملیاتی کرد که با توجه به تاثیر مستقیم آن در کنترل ویروس مهاجم کرونا با استقبال فراوان مردم و مسؤولان محلی مواجه شد.

متاسفانه با گذشت زمان اندکی از اجرای موفق طرح انسداد محورهای مواصلاتی مازندران و در اقدامی غیرمنتظره که گفته می‌شود به دستور رئیس جمهور صورت گرفت، مرزهای بسته شده استان به روی مسافران بازگشایی شد واین امر  موجی از انتقادها و نگرانی شدید را دربین مردم، نخبگان و شخصیت‌های استانی برانگیخت.

وزارت کشور در شرایطی تصمیم جدید را برای بازگشایی مرزهای زمینی مازندران به  استانداری این استان ابلاغ کرد که وزیر بهداشت ،درمان و آموزش پزشکی به عنوان رئیس ستاد ملی مقابله با کرونا طی چند نوبت از مردم به خاطر عدم رعایت نکات بهداشتی و رفتن به مسافرت تفریحی انتقاد و بهترین راه مقابله با انتشار ویروس کرونا را خانه‌نشینی اعلام کرد و از این رو بازگشایی بدون ملاحظه محورهای مواصلاتی مازندران به روی انبوه مسافران اقدام غیرعلمی و خطرناک محسوب می‌شود و با اهداف کلان تشکیل این ستاد ملی یعنی مراقبت از جان و سلامت شهروندان منافات دارد.

از سوی دیگر تصمیم جدید تصویر ناخوشایندی از بحران در عرصه تصمیم‌سازی راهبردی را برای یافتن راهکارهای اصولی در حل بحران ها ارائه می‌دهد که به هیچ عنوان زیبنده کشورمان با این همه استعدادهای سرشار مدیریتی و گنجینه  نخبگانی نیست.

همچنین با توجه به کمبود امکانات و تجهیزات درمانی مازندران که در شرایط فعلی جوابگوی نیاز مبتلایان بومی ویروس کرونا نیست،انتقال موارد جدید ی از ویروس توسط گردشگران و مسافران غیر‌بومی به این استان علاوه بر ایجاد بحران در شبکه بهداشت و درمان ،آسیب‌های روحی و روانی مردم مازندران را تشدید و هزینه‌های مادی و معنوی ناشی از این امر را بسیار سنگین و غیر قابل کنترل خواهدکرد.

به هر روی با توجه به ضرورت اتخاذ تصمیمات منطقی و با رویکرد علمی و پژوهش محور در موضوعات کلان و حساس ملی مانند انتشار ویروس کرونا می‌طلبد وزارت کشور هرچه سریعتر علاوه بر تجدید نظر در تصمیم بازگشایی مرزهای زمینی مازندران و حمایت از طرح قبلی مسؤولان استانی مبنی بر انسداد جاده‌های ارتباطی این استان با پایتخت به نگرانی بحق مردم و مسؤولان دیار علویان پایان دهد و با گسیل امکانات ملی، مازندرانی‌ها را از خطر فزاینده ابتلاء به بیماری مرگبار کرونا برهاند.