جعبه سیاه هواپیمای اوکراینی به خارج از ایران ارسال می‌شود؟

حسن رضایی فر سرپرست دفتر بررسی سوانح سازمان هواپیمایی کشور با بیان اینکه ما دو پیشنهاد از فرانسه و اوکراین برای بررسی جعبه سیاه دریافت کردیم، گفت: ما شرایط بازخوانی با سرپرستی تیم ایرانی در دو لابراتوار را گوشزد کردیم. همچنین حضور و مشاهده سایر کشور‌های درگیر در سانحه سقوط هواپیمای اوکراینی را معین کردیم.

اخبار سیاسی- رضایی فر در پاسخ به این سوال که چه زمانی جعبه سیاه هواپیمای اوکراینی به خارج از ایران ارسال می‌شود؟ گفت: هم اکنون شرایط شیوع ویروس کرونا، تاثیر جهانی بر پرواز‌ها به ویژه پرواز‌های خارجی گذاشته بنا بر این نمی‌شود زمان دقیقی برای ارسال آن اعلام کرد.

سرپرست دفتر بررسی سوانح سازمان هواپیمایی کشوری تاکید کرد: اگر شرایط کشور ما در اوکراین فراهم شد و امکان برنامه ریزی پرواز برای تیم ایرانی و سایر کشور‌ها بود، برنامه سفر تعیین و اعلام می‌شود.

‌رضایی فر بیان کرد: شرایط در تفاهم نامه دیده شده است، این شرایط چه در اوکراین یا در صورت لزوم در کشور فرانسه برای بازخوانی ارسال خواهد شد.

او توضیح داد: پیش از این در گزارشات قبلی هم اعلام کردیم که ما بعضی تجهیزات را از کشور‌های مختلف خواستیم ولی به دلیل مسئله تحریم قادر به تهیه آن نبودیم.  جعبه سیاه به طور استاندارد در سازمان هواپیمایی کشوری و در نهایت دقت نگهداری شده تا مشکلی برای آن و اطلاعات آن  پیش نیاید.

بیشتر بخوانید: مقصد بازخوانی جعبه سیاه هواپیمای اوکراینی مشخص شد

گفتنی است فرهاد پرورش نماینده ایران در "سازمان بین المللی هوانوردی غیرنظامی" (ایکائو) وابسته به سازمان ملل متحد به رویترز اعلام کرد: سازمان هواپیمایی ایران موافقت کرده دو جعبه سیاه هواپیمای سرنگون شده اوکراین را تحویل کی اف دهد.

پیش بینی می‌شود اوکراین نیز برای دریافت اطلاعات این جعبه سیاه ها، آن‌ها را به آمریکا یا فرانسه ارسال کند، زیرا این دو کشور توانایی دریافت و خواندن اطلاعات این جعبه سیاه‌ها را دارند. هواپیمای مسافربری اوکراین روز ۱۸ دی ماه گذشته در نزدیک تهران با شلیک موشک نیرو‌های مسلح ایران، سرنگون شد و همه ۱۷۶ سرنشین آن کشته شدند.