گفتگوی تلفنی ظریف و وزیر خارجه بلغارستان

وزرای خارجه ایران و بلغارستان امروز (پنجشنبه) تلفنی گفتگو کردند.

اخبار سیاسی- در گفتگوی تلفنی امروز محمدجواد ظریف و خانم «کاترینا زاخاریئوا» وزیر امور خارجه بلغارستان وزرای خارجه دو کشور در خصوص وضعیت کرونا و اثرات منفی تحریمهای ایالات متحده آمریکا در زمینه تامین اقلام ضروری برای جلوگیری از شیوع آن در ایران گفتگو کردند.

ظریف پیش از این نیز با وزیر خارجه کنیا تلفنی گفتگو کرده بود. 

وزیر خارجه ایران در پی شیوع کرونا رایزنی‌های تلفنی را با برخی همتایان خود صورت داد و از آنها خواست که با تحریم‌های آمریکا علیه ایران همراهی نکنند. وی پیش از این با وزرای خارجه فرانسه، اندونزی، سوئد، آفریقای جنوبی، انگلیس، روسیه، چین، صربستان، کرواسی، جمهوری آذربایجان، اتریش، نروژ و... و جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفتگو کرده بود.

وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران روز پنجشنبه ۲۲ اسفند ماه در نامه‌ای به «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل که رونوشت آن برای روسای سازمان‌های بین‌المللی و وزرای خارجه همه کشورها ارسال شد، بر ضرورت رفع تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران برای مقابله با کرونا تأکید کرد.

حسن روحانی رئیس جمهوری ایران نیز روز جمعه ۲۳ اسفند ماه با ارسال نامه‌ای به سران تعدادی از کشور‌ها با اشاره به شیوع ویروس کرونا و تبدیل شدن آن به یک اپیدمی جهانی، متذکر شده است که در این شرایط، جمهوری اسلامی ایران ــ بر خلاف سایر کشور‌های درگیر ــ با موانع و محدودیت‌های جدی مواجه است که ناشی از تحمل دو سال تحریم‌های گسترده غیرقانونی، سیاست فشار حداکثری و کارشکنی‌های سیستماتیک دولت آمریکا می‌باشد.