جزئیات طرح سختگیرانه دولت برای مهار کرونا/ تعطیلی پارکها، فروشگاههای بزرگ و ممنوعیت سفر

سرانجام دولت تصمیم خود را گرفت تا اقدام جدی برای مهار کرونا انجام دهد، امروز حسن روحانی در جلسه هیات دولت رسما از تصمیمات سخت برای مهار کرونا سخن گفت و بخشی از جزئیات آن را بازگو کرد.

اخبار سیاسی- این در حالی است که از زمان شیوع کرونا در کشور بسیاری از کارشناسان عقیده داشتند باید ایران نیز مانند دیگر کشورهای جهان قرنطینه را در دستور کار قرار دهد تا زنجیره شیوع کرونا قطع گردد.

آمار کرونا در ایران

اگرچه بسیاری از مردم خود قرنطینگی خانگی را در دستور کار قرار دادند اما برخی نیز بی توجه به توصیه های مسئولان و ستاد مقابله با کرونا، جاده ها را گز کردند و به سفرهای نوروزی رفتند.

همین سفرها بتعث شده که مسئولان اعلام کنند احتمالا موج دوم کرونا در کشور در راه است و به همین دلیل ستاد ملی مقابله با کرونا تصمیمات جدید و سختگیرانه ای را اعمال کرده است.

اعمال سختگیری های بیشتر برای مهار کرونا در ایران

روحانی در این خصوص گفت: دیروز در ستاد ملی مبارزه با کرونا بحث مفصلی شد که سختگیری‌ها باید بیشتر شود و طرح فاصله‌گذاری اجتماعی را وزارت بهداشت آورده بود تا سختگیری‌های بیشتری در بعضی جاها اعمال شود، چون این طرح نیاز به بحث‌های تخصصی و دقت بیشتر داشت این امر به کمیته امنیتی اجتماعی که وزیر کشور مسئول آن است محول شد. طرحی آماده شده و تدوینش تا ظهر طول می‌کشد.

وی افزود:  هر طرحی نیاز به کمک و مشارکت مردم دارد. اگر همه در کنار هم باشیم راحت تر انجام می شود. مردم باید از فردا آمادگی سخت گیری‌ها را داشته باشند.

محدودیت های تردد و سفر 

عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور نیز اعلام کرد امروز درباره برخی محدودیت‌های تردد مردم در هیأت دولت موضوعی مطرح شد و رئیس‌جمهور درباره اجرای این پیشنهاد دستورات لازم را صادر کردند که البته اساس طرح بر مشارکت مردم خواهد بود. 

تعطیلی پارکها و بوستانها به خاطر کرونا

وی افزود:‌ در همین راستا قرار است مراکز مهم و پرتجمع در شهرها نظیر بوستان ها و پارک ها و همچنین فروشگاه‌های بزرگ تعطیل شوند، اما فروشگاه‌هایی که مایحتاج عمومی مردم را ارائه می‌کنند به فعالیت خود ادامه خواهند داد. 

کرونا

وزیر کشور گفت:‌ مردم باید سفرهای خود را مدیریت کنند تا تراکم ورود به مبدأشان به روزهای آخر موکول نشود که مشکل ترافیکی به وجود بیاید. 

کنترل ورودی و خروجی های شهرها برای مهار کرونا

رحمانی فضلی اظهار داشت: ورودی و خروجی شهرها با جدیت بیشتری کنترل خواهد شد، لذا از مردم می‌خواهیم که از فردا یا پس‌فردا که طرح مذکور اجرایی خواهد شد با مسئولین همکاری بیشتری کنند، ضمن اینکه از آنها می‌خواهیم مشارکت داوطلبانه‌ای برای موفق بودن این طرح داشته باشند. 

وی خاطرنشان کرد: طول دوره بیماری و میزان خسارت جانی آن بستگی به همکاری مردم با مسئولین دارد. 

وزیر کشور تصریح کرد: محدودیت دارویی و تجهیزات در کشور نداریم، ولی باید مردم برای کوتاه شدن دوره بیماری با ما همکاری بیشتری کنند. 

رحمانی فضلی با اشاره به خسارت‌های اقتصادی ویروس کرونا در کشورمان گفت: مردم باید بدانند که خسارت اقتصادی این ویروس زیاد است که تأثیرات آن هم در اقتصاد کلان است و هم در اقتصاد خرد. 

وی اظهار امیدواری کرد: با مشارکت خوب مردم، طول دوره بیماری کمتر شود.

وزیر کشور در پایان گفت: اگر تمردی از مقررات و وظایف قانونی در طول اجرای طرح به وجود آید، مجبور خواهیم بود از محدودیت‌ها و سخت‌گیری‌های قانونی در نظر گرفته شده استفاده کنیم.