انزوای کرونایی فرصتی برای انگاره سازی و گردشگری مجازی

این مسئله که بستر اکثر شبکه های اجتماعی مجازی زمین بازی دشمن است غیر قابل انکار است که بسیار هم دقیق و برنامه ریزی شده در آن بازی می کنند، اما این نکته را هم نباید فراموش کرد که به راحتی با شناخت این فضا می شود بازی را به نفع خودمان تغییر دهیم.

اخبار سیاسی - یکی از کارکرد های مهم شبکه های اجتماعی مجازی در غرب ، تغییر تصویر عمومی ایران نزد مردم دنیاست.

تصویر سازی یا انگاره سازی (Image making) یکی از بهترین راهکار ها برای حل این معضل است که متاسفانه مسئولین مربوطه عملکرد متناسبی در آن نداشتند.

اما نباید فراموش کنیم که شبکه های اجتماعی مجازی محصول فناوری های وب 2 هستند و در این نوع رسانه ها، مخاطبان هم صاحب رسانه اند و قادرند به تنهایی اطلاعات ارسال و مخاطبان زیادی را جلب کنند. در نتیجه همه ی ما نیز در این موضوع نقش داریم.

تصویر عمومی یک کشور نقش مهمی در قدرت نرم آن کشور دارد. به طور مثال، جاذبه یک کشور برای جذب گردشگر، تا حد زیادی مرتبط با تصویر عمومی آن کشور در سطح بین المللی است.

مشاهدات عینی است که می تواند ذهنیت واقعی را ایجاد کند، اما در حال حاضر واقعیت این است که اینترنت، تلفن همراه و فناوری های اطلاعاتی، دنیای پیرامون ما را تغییر داده اند. این دنیا از هر فرد یک آواتار ساخته که در دنیایی دیگر حضور دارد و به موازات دنیای واقعی زندگی می کند و چه بسا برای ما مصرف کنندگان تصمیم گیری و تصویر سازی می کنند.

حقیقتا چاره ای جز این نیست که بپذیریم دنیای مجازی زندگی ما را احاطه کرده است و غربی ها در حوزه فناوری از ما جلو تر هستند.

اما نباید فراموش کنیم که ایران در حوزه محتوا با داشتن گنجینه های فرهنگی، دینی، ایرانی، باستانی و عرفانی از غرب بسیار جلو تر است.

امسال که کروناویروس فرصت طلایی حضور گردشگران در ایران را دریغ کرد، انتظار می‌رود سازمان ها و مجموعه های مربوطه این فضا را به شبکه های اجتماعی مجازی وارد کنند و در تمامی حوزه ها انگاره سازی ایران را بسیار جدی تر در سطح بین الملل دنبال کنند.

و این روزهای قرنطینه می‌تواند فرصتی باشد تا فریم‌های زیباتری از ایران در سراسر جهان به نمایش گذاشته شود و پیکر نیمه‌جان صنعت گردشگری را نوش دارویی باشد قبل از مرگ سهراب!

اگر غنیمت شمرده شود...

فهیمه رضایی