بزرگترین چالش در سال ۹۸ تحریم‌های بی‌سابقه آمریکا بود

علی ربیعی سخنگوی دولت عصر امروز (دوشنبه، 11 فرودین 99) در نشست خبری با اشاره به آخرین اقدامات دولت در مقابله با گسترش ویروس کرونا ، اظهار داشت: ما در حالی وارد سال 99 شدیم که سال سختی را پشت‌سر گذاشتیم، چالش‌هایی بزرگ در سال گذشته داشتیم، که بزرگترین آن تحریم‌های بی‌سابقه آمریکا بود.

اخبار سیاسی- وی با بیان اینکه گذر از این چالش‌ها در با کنار هم بودن به دست می‌آید، اظهار داشت: در آغاز سال جدید، جهان با چالش کووید19 مواجه است، اما در ایران با تحریم و کرونا مواجه شده‌ایم.

سخنگوی دولت تأکید کرد: باید بپذیریم که زیستن در سایه تحریم و کرونا در پیش گرفتن سبک زندگی جدیدی در ترتیبات بین‌المللی است، دولت سال جدید را بدون تعطیلی آغاز و تلاش کرده همه امکانات ملی و نهادهای مدنی و نهادهای حاکمیت و به‌ویژه گروه‌های اجتماعی و تک‌تک‌ مردم را به‌کار گیرد.

ربیعی با تأکید بر اینکه "اجازه نمی‌دهیم کرونا زندگی‌مان را مختل کند"، گفت: از همان اولین ساعات سال جدید بدون وقفه جلسات دولت برای مبارزه با کرونا در جریان بود و دولت تعطیل نشد.

سخنگوی دولت تصریح کرد: ما آموختیم گذر از این چالش‌ها در گروی سخت‌کوشی بزرگ، عقلانیت و مدارا و در کنار هم بودن است، این چالش‌ها ما را به یک خودباوری الهامبخش رساند و بینش تازه‌ای به ما بخشید که بتوانیم برای سال جدید، نقشه راهی اطمینان‌بخش داشته باشیم.

ربیعی با بیان اینکه در آغاز سال جدید جهان با چالش مشترک بیماری کوید ـ 19 مواجه هستند، اما در ایران این چالش با اتحاد میان تحریم و کرونا مضاعف شده است، اولین وظیفه ملی ما این است که اتحاد تحریم و کرونا را بشکنیم و با خودباوری به میراث رسیده از سال گذشته، ایران را به نقطه‌ای برسانیم که استحقاق آن را به عنوان یک ملت سربلند، مستقل و پیشرو دارد.

سخنگوی دولت تأکید کرد: اقتضای تحقق این هدف، پذیرفتن این واقعیت است که زیستن در سایه تحریم و کرونا مستلزم در پیش گرفتن سبک زندگی جدیدی در مناسبات اقتصادی، روابط اجتماعی و ترتیبات بین‌المللی است.

ربیعی ادامه داد: در سرآغاز دست‌یابی به این هدف، دولت سال جدید را بدون تعطیلی و با عزم و اراده‌ای مضاعف آغاز و تلاش کرده است تا برای مواجهه با چالش‌ها، از همه امکانات ملی بهره بگیرد تا در کنار هم، تحریم‌های ظالمانه را به عقب برانیم و اجازه ندهیم کرونا زندگی ما را مختل کند.

وی در ادامه با اشاره به اقدامات دولت برای مقابله با بیماری کرونا، گفت: امسال دولت بیش از هر دوره دیگری در کنار مردم، سال خود را با کار برای مردم آغاز کرد و از همان اولین ساعات سال جدید، بدون وقفه همه جلسات دولت برای مبارزه با کرونا و زندگی مردم در جریان بود.

سخنگوی دولت اضافه کرد: سه جلسه ستاد ملی کرونا به ریاست رئیس‌جمهور، سه جلسه هیئت دولت و یک جلسه کمیته اقتصادی بررسی تبعات کرونا بر اقتصاد و معیشت مردم برگزارشد؛ حتی در روزهای تعطیل 12 و 13 فروردین هم جلسات ستاد ملی مدیریت و مقابله با کرونا و دولت تشکیل خواهد شد.

ربیعی افزود: در این مدت، کارشناسان سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و سلامت برای تصمیم‌سازی در کنار دولت قرار داشتند که از همه آنها سپاسگزاری می‌کنم.

وی با تأکید بر اینکه در واکنش به بحران کرونا، همه دولت‌های دنیا با دو چالش مواجهه‌اند، یک در حوزه درمان حفاظت ومراقبت از شهروندان در برابر این بیماری و دوم، اتخاذ سازوکارهایی برای تنگناهای اجتماعی و اقتصادی که این بیماری ایجاد کرده است. 

سخنگوی دولت با بیان اینکه تلاش ما بر این بوده که از ابتدا با دست‌یابی به شناخت درست و رو به تکامل از کرونا، کنترل و محدود کردن بیماری را در دستورکار قرار دادیم، اظهار داشت: ما در دولت تلاش کردیم یک گام از آن جلوتر باشیم، غافلگیری فصل مشترک همه کشورها در مواجهه با این بیماری بوده است، زیرا تجربه بشری در این خصوص وجود نداشته است.

ربیعی ادامه داد: کار ما در دولت از روزهای ابتدایی شیوع این بیماری، پاسخگویی به بیماران و جلوگیری از شیوع بود، برهمین اساس روز  چهارشنبه، 30 بهمن، پس از جلسه هیئت وزیران به محض مثبت اعلام شدن تست بیماران مشکوک، دولت به رغم برخی شائبه‌های سیاسی، صراحتا و صادقانه ورود بیماری به کشور را اعلام کرد.

وی تصربح کرد: پس از آن، همه توان خود را برای تجهیز کادر بهداشت و درمان و افزایش مقاومت نظام سلامت و حمایت از کنشگران نظام سلامت بکار گرفتیم و تصمیمات متعددی در این راستا اتخاذ کردیم.

سخنگوی دولت با ابراز خرسندی از اینکه در همان روزهای نخست، زیر‌ساختهای سلامت که در دولت‌های یازدهم و دوازهم بسیار تقویت شد، به علاوه وجود پزشکان و پرستاران فداکار که حاصل پیشرفت نظام آموزش پزشکی ما بوده است تاب آوری نظام بهداشت و درمان ما را به جایی رساند که شوک اولیه را مهار کنیم،گفت: این تاب‌آوری و ظرفیت بزرگ در نظام بهداشت و درمان از یک سو، در گروی حمایت‌های دولت و از سوی دیگر نیازمند همکاری همه‌جانبه مردم است. 

ربیعی تأکید کرد: ما تخت‌های بیمارستانی را افزایش دادیم، هماکنون 13 هزار تخت خالی بیمارستانی داریم، نقاهتگاه‌هایی که نیروهای مسلح ایجاد کرده‌اند، یک ظرفیت بسیار بزرگ است.

وی با بیان اینکه برای کُنش فعال نسبت به انفعال، طرح غربالگری را از سوی دولت اجرا شده است، اظهار داشت: نزدیک به 60 میلیون نفر در این طرح تا امروز غربالگری شده‌اند که این یک طرح کم‌نظیر در جهان است.

سخنگوی دولت ادامه داد: با احتساب گروه سنی هدف، می‌توان گفت تقریبا اکثریت بالایی از جمعیت ایران مورد غربالگری قرار گرفته‌اند، این کار آسانی نبوده و همین جا لازم می‌دانم از بسیجیان، مددکاران و کادر درمانی که در این طرح ملی بزرگ سهیم بودند، قدردانی کنم.

ربیعی با بیان اینکه دولت تلاش کرده عقب‌ماندگی‌های بودجه‌ای وزارت بهداشت را جبران و در تصمیمی جدید بیش از 12 هزار میلیارد تومان برای تقویت تجهیزات و دارو و موارد دیگر اختصاص دهد، گفت: کرونا در همه جهان زندگی مردم را سخت کرده است، این اتفاق به‌طور طبیعی در کشور ما که با تحریم‌ها هم دست و پنجه نرم می‌کند، بهطور مضاعف رخ داده است.

وی ادامه داد: ما به فکر هموطنان آسیب‌دیده از کرونا هستیم، فعلا بهطور مقدماتی در گام اول، سیاست‌هایی را اتخاذ کرده‌ایم که بیکاری گسترده رخ ندهد، کارگران در کارگاه‌ها بمانند، بنابراین 75 هزار میلیارد تومان اعتبار با نرخ 12 درصد برای حمایت از حفظ تولید و کارگران اختصاص دادیم.

سخنگوی دولت به دیگر اقدامات برای حمایت از اقشتر آسیب‌پذیر و کارگران در شرایط بحران کرونا اشاره کرد و افزود: بیمه بیکاری را با اختصاص 5 هزار میلیارد تومان با هدف حفظ مشاغل تقویت کردیم، سعی شد افرادی که تحت پوشش هیچ بیمه‌ای قرار ندارند، بسته‌های حمایتی یا تسهیلات داده شود که بیش از هشت هزار میلیارد تومان اختصاص داده شد.

ربیعی اضافه کرد: اینها علاوه بر تصمیماتی بود که دولت در حوزه امهال دریافتی‌های خود در حوزه مالیات، بازپرداخت تسهیلات بانکی و موارد مشابه با وجود فشار بر در آمدهای بودجه‌ای اتخاذ کرد تا در یک دوره سه ماهه، تنفسی به بخش‌های آسیب‌دیده از اقتصاد داده باشد. 

وی با بیان اینکه برای مواجهه با کرونا تجارب دنیا را نیز در دولت بررسی کردیم، گفت: هر کشوری در دنیا با توجه به خصوصیات فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی خاص خود، تصمیماتی اتخاذ کرد، ما جلوتر از برخی کشورها به محض اطلاع، تصمیماتی که برای جدا‌سازی‌های فیزیکی لازم بود، اتخاذ کردیم.

سخنگوی دولت ادامه داد: ما در دولت سعی کردیم الگویی ایجاد کنیم که هم فاصله‌های فیزیکی رعایت شود و هم زندگی روزمره مردم آسیب نبیند، از همین رو، بنابر شرایط، تصمیمات سخت‌گیرانه نیز اتخاذ شد.

ربیعی تأکید کرد: در ایران مثل همه جای دنیا، کرونا زندگی ما را تحت تأثیر قرار داد و ما را در قرنطینه برد، مدارس و دانشگاه‌های ما تعطیل شد، مراکز مذهبی ما به‌طور بی‌سابقه‌ای تعطیل شد، مسابقات ورزشی تعطیل شد، رویدادهای فرهنگی هنری ما مثل سینما و تئاتر و مراکز تجمع تعطیل شد، سفرهای جاده‌ای ما و حتی دید و بازدیدهای نوروزی ما نیز متوقف شد. 

وی تصریح کرد: ما ایرانیان امروز باید با یک عزم جدید ملی و با تصمیمات جدید به آینده بنگیریم، در این روزها، تلخی دیدیدم، دید و بازدیدهای ما تعطیل و جدایی‌ها بیشتر شد و دلتنگی‌ها فزونی گرفت و از همه ناگوارتر، بخشی از عزیزانی که تا دیروز صدای آنها را می‌شنیدیم و برخی سایه‌سارمان بودند، امروز در کنارمان نیستند؛ از سوی خود و دولت به همه جانباختگان از این بلای عظیم، به خصوص خانواده داغدار جامعه بهداشت و درمان کشور، تسلیت می‌گویم

سخنگوی دولت در ادامه اظهار داشت: واقعیت این است که جانگدازتر از همه،  جان‌باختن شهادت‌گونه این رزمندگان خط مقدم سلامت بوده که این مصیبت را به خانواده پزشکی ـپرستاری کشور تسلیت عرض می‌کنم، اینها نشان دادند که روح ایثار و فداکاری در اعماق جامعه و فرهنگ ایرانی همیشه وجود دارد و این موضوع ما را به آینده امیدوار می‌کند.

ربیعی اضافه کرد: ما با وجود این روح‌های بزرگ در کنار هم با اعتماد به هم و با خلق یک سرمایه اجتماعی نوین کرونا را شکست خواهیم داد، قطعا ما در آینده نیازمند سبک نوینی در زندگی، در مصرف، مراودات اجتماعی، نظام اداری، الگوی اداری، هستیم.

وی با بیان اینکه ما با فرض بدبینانه‌ترین سناریوها باید سیاست‌گذاری لازم برای انطباق و سازگاری اجتماعی و اقتصادی با شرایط را در پیش بگیریم، اظهار داشت: روشن است، آینده کشور صرفا در دست دولت نیست، بلکه در گروی همبستگی و بکار‌گیری همه ظرفیت‌های ملی است.

سخنگوی دولت همچنین با اشاره به فرا رسیدن سالروز یوم‌الله 12 فروردین، گفت: امسال در شرایطی 12 فروردین، روز تأسیس جمهوری اسلامی را برگزار می‌کنیم که بیش از هر زمان دیگر به احیای روح "همه باهم " آن روزها نیاز داریم، این یک جمهوری رفراندم‌بنیاد بود، آن روز همه ملت با همه رنگ‌های خود و با همه سبک‌های زندگی و مرام‌های سیاسی بودند.

ربیعی در پایان با تأکید بر اینکه امروز یک "همه باهم" متفاوت داریم، خاطر نشان کرد: آن روز دنیای کهن و عادت‌های کهن را پشت سر گذاشتیم و وارد عصر جمهوریت اسلام شدیم، امروز هم باید خودمان را منطبق با الزامات یک مبارزه نوین بکنیم، بدون وداع کردن با سبک‌های زیستی عصر کهن و بدون نوسازی عقلانیت حکمرانی، نمی‌توانیم ساختار اتحاد شوم کرونا و تحریم را بشکنیم.