یک بام و دوهوای آمریکا در قبال حقوق بشر

سید هادی افقهی کارشناس سیاست خارجی، درباره  یکجانبه گرایی ایالات متحده آمریکا در سالی که گذشت، اظهار کرد:  دونالد ترامپ قبل از اینکه  در انتخابات پیروز شده و رئیس جمهور آمریکا شود در مبارزات انتخاباتی شعار "آمریکا اول" را سر می داد.

اخبار سیاسی - او ادامه داد: زمانی که ترامپ روی کار آمد بدون در نظر گرفتن توافقات بین المللی، از حدود پانزده معاهده نهادها و سازمان های بین‌المللی مانند یونسکو، حقوق بشر،دادگاه‌های بین‌المللی کیفری و سازمان مهاجرت بین‌المللی خارج شد.

افقهی افزود: آمریکا با وجود ترامپ بسیاری از قوانین و مقررات بین‌المللی را زیر پا گذاشت، برجام مصداق بارز این اقدامات است.

کارشناس مسائل غرب آسیابا اشاره به دخالت های  تاکید کرد: در مسئله فلسطین بحث انتقال سفارت از تل آویو به شهر بیت‌المقدس مطرح شد همچنین  ایالات متحده آمریکا  به دنبال اجرایی کردن معامله قرن بود که خشم جهان اسلام را برانگیخت، چون عملیاتی شدن آن زیر پا گذاشتن بیش از ۱۴۰ قطعنامه سازمان بین‌المللی در شورای امنیت بود.

کارشناس مسائل منطقه  با اشاره به اظهار نظرات  مقامات اروپایی درمورد معامله قرن تصریح کرد: آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد در سخنانی طرح معامله قرن را غیر قابل پذیرش می داند، اما مقامات اروپایی  ترور ناجوانمرادنه و وحشیانه سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی، ابومهدی مهندس و همراهانشان را محکوم نمی کنند، این درحالی است که  آنها  تاکید دارند که این ترور تبعات بسیاری از جمله ایجاد نامنی در منطقه را به همراه خواهد داشت.

کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به اقدامات یکجانبه گرایانه آمریکا در حوزه مسائل اقتصادی یادآورشد: جنگ اقتصادی که ترامپ علیه کشور‌های اتحادیه اروپا آغاز کرد بر سر مسئله تعرفه گمرکی صادرات و واردات بین کشور‌های اروپایی، تنش های تجاری با چین و  روسیه، بحث خروج از توافق  برجام، که یک وثیقه یا یک سند ایرانی – آمریکایی نبود که بین دو کشور باشد، بلکه توافقی بین المللی بود که تحت نظارت و حضور رسمی شورای امنیت و آژانس بین‌المللی امضا شد.

افقهی در پایان خاطر نشان کرد: مایک پنس معاون ترامپ سال پیش در کنفرانس امنیتی مونیخ شرکت کرد و  از پشت تریبون خطاب به فرانسه، آلمان و انگلیس اعلام کرد که شما هم از آمریکا پیروی کنید و برجام را پاره کنید که این نشان دهنده آن است که مقامات کاخ سفید به هیچ یک از حقوق و موازین بین المللی پایبند نیستند.