رسوخ زد و بند و رفیق‌بازی در سطوح مدیریتی کشور از زبان یک عضو مجمع تشخیص

سید مصطفی میرسلیم درباره انتخاب امسال شعار سال با عنوان «جهش تولید» از سوی رهبری گفت: انتخاب شعار اقتصادی سال نشان می دهد رهبری نیز نیاز جدی کشور را تحول در حوزه اقتصادی می‌دانند بنابراین جهش تولید نیازمند مجلسی پویا، دردمند و انقلابی با درکی صحیح از مشکلات موجود برای رفع آنها گام های مؤثر بردارند.

اخبار سیاسی- نماینده منتخب مردم تهران در مجلس یازدهم گفت: کارخانه‌ها و کارگاه‌های تولیدی کشور در حال حاضر با ظرفیتی بسیار کمتر از حد معمول خود فعالیت می کنند که باید با برنامه‌ریزی دقیق، ارتقا بهره‌وری و استفاده از فناوری‌های نوین به افزایش تولید برسند چرا که این افزایش و اشتغال‌زایی از بزرگ‌ترین و اساسی‌ترین مسائل و مصائب کشور است.

میرسلیم ادامه داد: یکی از مهمترین عوامل مؤثر بر فعال سازی ظرفیت خالی واحدهای تولیدی حذف دیوان‌سالاری زائد و تسهیل استفاده از ظرفیت‌های موجود است که حتما مجلس یازدهم بطور جدی آن را باید پیگیری کند.

وی گفت: ادامه یافتن اخذ سود بانکی نامتعارف بدین سبک و سیاق و عدم استفاده از سپرده‌ها برای فعالیت‌های تولیدی نفس‌ تولیدکنندگان را گرفته که در کنار کاهش تقاضای داخلی که نتیجه  قاچاق کالا و واردات بی‌رویه است، تولیدکنندگان داخلی را با مشکلات اساسی مواجه کرده است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: بنابراین باید نخستین دستور کار مجلس یازدهم استفاده از ابزار تقنینی و نظارتی درخصوص قاچاق کالا و تسهیل سرمایه‌گذاری و حمایت جدی از تولیدکنندگان داخلی باشد که  کشور را در مسیر جدی تولید ملی و رسیدن به جهش تولید مورد نظر رهبر معظم انقلاب قرار دهد.

میرسلیم ادامه داد: کشور دارای منابع خدادادی زیادی است. دارای نیروی جوان متعهد و مستعد و تحصیلکرده و علاقه مند به اشتغال مولد است بنابراین مقدمات لازم برای فعالیت‌های تولیدی فراهم است و اگر بخواهیم جهش ایجاد کنیم و از رکود کنونی خارج شویم و به رونق دست یابیم باید موانع را برداریم.

وی با بیان این که باید جوانان را باور کنیم گفت: رسوخ زد و بند و رفیق‌بازی و حضور افراد غیرمتخصص در ارکان مختلف کشور مانع تأثیرگذاری شایستگان کارآفرین در سطوح مدیریتی کشور می‌شود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، عقب ماندگی و بلاتکلیفی نظام بانکی کشور، وجود حلقه‌های مفقود در زنجیره تولید، عدم توازن امکانات و قابلیت‌ها در نقاط مختلف کشور که به اجرای سیاست‌های آمایش سرزمینی نیاز دارد، عدم تعمیم فرآیندهای دانش بنیان در کانون‌های تولید و بیگانه بودن مراکز دانشگاهی و تحریم‌های ظالمانۀ آمریکا را از دیگر موانع تولید و جهش آن عنوان کرد.  

میرسلیم با تاکید بر این که تحقق شعار سال جز با همفکری و همدلی ارکان حکومت و مردم میسر نمی‌شود گفت: بخش خصوصی باید تقویت شود تا خطرپذیر شود. در این میدان با رفاه طلبی و بدون جرأت و شهامت در خطرپذیری پیشرفتی حاصل نمی‌شود.

منتخب مجلس یازدهم افزود: در تمام دستگاههای اجرائی دولتی و نیز عمومی غیردولتی اعتقاد به عملیاتی شدن سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی، که راه نجات کشور از بن بست اقتصادی کنونی است، باید نهادینه شود.

وی ادامه داد: دانشگاه‌های ما باید به طور قطع در فرآیند تولید دانش تجدید نظر کنند چرا که  در حال حاضر بیشتر منحصر به تألیف مقاله برای انتشار در مجلات معتبر خارجی شده است. این نوع تولید دانش گره‌های تولید و راه‌های جهش را نمی تواند بازکند.

میرسلیم تاکید کرد: مجلس برای تنقیح قوانین و رفع کمبودهای قانونی درمورد کارآفرینی و تسهیل کسب و کار باید به شکل جدی و بدون فوت وقت وارد عمل شود و علاوه بر فعالیت‌هایی که در دستگاه‌های اجرائی به لحاظ اجرای قوانین و مراعات مقررات و خروج از دیوان‌سالاری باید انجام گیرد، مشفقانه و قاطعانه نظارت کند.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی به‌ مناسبت آغاز سال ۱۳۹۹ به ارزیابی میزان پیشرفت شعار رونق تولید پرداختند و با تأکید بر اینکه باید با کار ۱۰ برابری، تولید به جایی برسد که در زندگی مردم اثر بگذارد، افزودند: مسائل اقتصادی کشور متعدد است از جمله «اصلاحات بانکی، گمرکی و مالیاتی» و «بهبود فضای کسب‌وکار» اما نقش تولید بی‌همتا است و با راه افتادن تولید و استفاده از بازار فروش ۸۰ میلیونی در داخل و ضمناً ارتباط با فروش و بازارهای خارجی، مشکلات اقتصادی قطعاً پایان می‌یابد و تحریم‌ها به نفع کشور تمام خواهد شد.

ایشان با تاکید بر نیاز قطعی کشور به تولید، سال ۹۹ را سال «جهش تولید» نامگذاری کردند و خطاب به دست‌اندرکاران تأکید کردند: جوری عمل کنید که با جهش تولید، تغییری محسوس در زندگی مردم به‌وجود آید.