به گزارش افکارنیوز به نقل از شفاف، سعید مرتضوی برکنار میشود، سعید مرتضوی در صورت برکناری سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی خواهد شد ، وزیر کار به دلیل انتصاب دادستان سابق تهران استیضاح میشود ،استیضاح وزیر کار اعلام وصول شد ، استیضاح وزیر به صلاح نیست ، استیضاح شیخ الاسلامی قطعی است ،موضوع صندوق تامین اجتماعی به کارگروه حل اختلافها واگذار شد و استیضاح منتفی است. اینها ضد و نقیضهایی است که این روزها بعد از انتصاب جنجالی دادستان سابق تهران به مدیر عاملی سازمان تامین اجتماعی درباره استیضاح وزیر کار و برکناری وی رسانهای میشود.

ضد و نقیض‌هایی که به نظر می‌رسد با چرخش ۱۸۰ درجه‌ای به نفع مخالفان استیضاح تغییر کرده و ممکن است استیضاح وزیر منتفی شود.

حالا خبر از پس گرفتن امضا‌ها می‌رسد و نمایندگانی که استیضاح را به صلاح نمی‌دانند.


سلیمان جعفرزاده نماینده ماکو که امضایش را از طرح استیضاح وزیر کار پس گرفته است، در این باره می‌گوید: پس از تامل مجدد، این استیضاح را بی‌انصافی در حق دولت دانستم و امضایم را پس گرفتم.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس خاطر نشان کرد: دولت این حق را دارد که مدیران اجرایی را خود انتخاب کند و مسئولیت آن را نیز بپذیرد لذا مخالفت و گلایه در این خصوص بی‌انصافی است.

جعفرزاده با اشاره به خارج شدن روند استیضاح از مسیر قانونی‌اش، اظهار کرد: این بدان معنی است که هنوز عملکردی از مدیریت جدید سازمان تامین اجتماعی مشخص نشده و ما استیضاح وزیر را مطرح کرده‌ایم در حالی که باید صبر کنیم و در صورتی که عملکرد ضعیفی از این مدیر شاهد بودیم از ابزارهای نظارتی استفاده کنیم. حوزه تامین اجتماعی یک مدیر لایق نیاز دارد تا بتواند آن را مدیریت و کنترل کند و حتما نیاز نیست که تخصص مربوطه را داشته باشد لذا به نظر می‌رسد انتخاب دولت انتخاب خوبی است و ما هم به نوبه خود باید کمک کنیم تا مشکلات این حوزه در سطح کلان مرتفع شود.

وی افزود: اگر این استیضاح شکل بگیرد و روند خود را طی کند در ‌‌نهایت رای نخواهد آورد.

علاالدین بروجردی رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در این باره گفته آنچه در صحن علنی مجلس به عنوان دلایل استیضاح وزیرکار مطرح شد، نشان داد که نمایندگان از بیشتر کار‌ها و فعالیت‌های شیخ الاسلام رضایت دارند.

فاطمه آلیا دیگر نماینده مجلس نیز عملکرد شیخ الاسلامی را مثبت توصیف کرد و گفت وی از وزرای موفق و پر تلاش دولت بوده و تعاملش با مجلس هم خوب است لذا به نظر می‌رسد می‌توان به جای استیضاح با گفت‌و‌گو مشکل را حل کرد.

احمد بیغش عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی را خلاف منافع ملی دانست.

«هادی مقدسی» رییس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی نیز با تاکید بر ضرورت پرداختن نمایندگان به موضوعات اصلی نظیر لایحه بودجه سال ۹۱ در دوره زمانی اندک باقیمانده از دوره هشتم مجلس گفت: استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در شرایط فعلی به مصلحت کشور نیست.

این‌ها تنها نمونه‌هایی از نظرات وکلای ملت درباره استیضاح وزیری است که در ابتدا با استقبل نمایندگان مواجه شد.

البته به نظر می‌رسد این تغییر موضع نمایندگان مجلس بی‌دلیل نیست چرا که اگر بر فرض تهدید به استیضاح وزیر کار به دلیل انتصاب دادستان سابق تهران به سمت رییس صندوق تامین اجتماعی برگزار شودو رای بیاوردو حکم به کنار رفتن شیخ الاسلامی از وزارتی که تازه از دل ادغام سه وزارتخانه بیرون آمده و بزرگ‌ترین ادغام بوده، داده شود، نتیجه این راه همان‌گونه که رییس‌جمهوری وعده داده سرپرستی سعید مرتضوی بر وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است؛ یعنی وزیر کار از کار بیکار می‌شود اما بر شغل‌های مرتضوی افزوده می‌شود که مسلما این اتفاق خوشایندی برای بهارستان نشین‌ها نخواهد بود و ضعیت وزارتخانه بزرگ تازه تاسیس نیز با اختلال مواجه می‌شود.

از طرفی شاید کارگروه حل اختلاف متشکل از چهار نماینده مجلس، سه نماینده دولت، سه حقوقدان و سه عضو شورای نگهبان بتواند گره کور این ماجرا را باز کند و دولت را برای برکناری مرتضوی قانع کند تا قال قضیه کنده شود و همه چیز به جای اول برگردد برای همین به نظر می‌رسد بهترین کار برای بهارستان نشین‌ها به تعویق انداختن استیضاح است.

در این میان اما هستند نمایندگانی که لغو استیضاح را ناممکن میدانند. باید منتظر ماند و دید در نهایت وکلای ملت چه تصمیمی خواهند گرفت و آیا وزیر کار به دلیل انتصاب مرتضوی مواخذه خواهد شد یا خیر؟