واکنش امام جمعه تبریز به تفاوت های رونق تولید با جهش تولید

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید محمدعلی آل‌هاشم ضمن تاکید بر تحقق شعار « جهش تولید » بیان کرد: از بیانان مقام معظم رهبری چنین برداشت می‌شود که بین رونق و جهش تولید تفاوت‌هایی از جنس حرکت و سرعت وجود دارد. به عنوان مثال هواپیمایی که قصد پرواز دارد در ابتدا روشن و سپس در باند حرکت می‌کند (رونق تولید)، اما برای پرواز نیاز به خیز دارد (جهش تولید).

اخبار سیاسی- وی با اشاره به اینکه جهش تولید برای اقتصاد مقاومتی سردار سلیمانی‌ها را می‌خواهد، اظهار کرد: در سال‌های قبل دیدیم نیرویی مانند سپاه قدس و سرداری مانند شهید سلیمانی در مقابل محاصره امنیتی، نظامی و سیاسی ایران انقلاب انقلابی ایستاد و علاوه بر پیروزی در جنگ نیابتی علیه کشورمان بیش از ۴۰۰ میلیون را مخاطب و مشتری پیام خود ساخت؛ آیا نمی‌توان با همین رویکرد و جهت گیری ولایی و انقلابی بازار تمدنی را با ۵۰۰ میلیون نفر ایجاد و تقویت کرد؟ بدون تردید این کار شدنی است به شرطی که کسانی مانند سردار سلیمانی وارد میدان شوند.

آل‌هاشم افزود: در سال‌های قبل موتور تولید روشن شده، اما لازمه تحول اساسی در اقتصاد فاصله گرفتن از شرایط قبلی و جهش به سمت وضعیت جدید است البته جهشی که با حرکت متوازن به سمت بالا باشد.

امام جمعه تبریز با تاکید بر اینکه در جهش تولید باید از ظرفیت فناوری نوین و نیروی دانشور و با انگیزه استفاده شود گفت: رونق تولید نوعی حرکت برای شناسایی نقاط ضعف بود، اما جهش تولید هم‌افزایی و مشارکت جدی‌تر بر مبنای تلاش‌های انجام گرفته برای رونق اقتصادی است.

وی ادامه داد: رونق تولید در سطح ملت و حاکمیت نوعی همراهی و تعامل بود، اما در جهش تولید نقش مدیران پر رنگتر است. همچنین در رونق تولید سطح برنامه‌ای و عملیاتی غلبه داشت، اما در جهش، دولت سهم سیاست‌گذاری درست و برنامه‌ریزی راهبردی و آینده‌نگرانه بر چرخه قبل افزوده شود.

آل‌هاشم توضیح داد: در خوانش اقتصاد کالا‌ها به سه قسم کالا‌های واسطه‌ای، سرمایه‌ای و مصرفی تقسیم می‌شود. مشکل اصلی این است که در حال حاضر سهم کالا‌های واسطه‌ای در واردات ۶۰ درصد است در حالی که این نوع کالا به نوعی مستهلک مصرفی هستند و در جهش تولید باید سهم آن کم شود.

نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی در پایان گفت: در رونق تولید هر بخش تولیدی با هدف گذاری رونق تولیدات بخش خود برنامه ریزی و حرکت می‌کرد، اما در جهش تولید نیاز به اولویت بندی و هم افزایی و حرکت زنجیر‌های و هماهنگ هستیم و علاوه بردولت که نقش اصلی دارد نقش قوه قضاییه و مجلس اهمیت پیدا می‌کند.